11 cég közösen meghatározta az autonóm járművek fejlesztésének alapelveit

Az autonóm járművek biztonságos fejlesztéséhez 11 cég (köztük az Intel, Audi, Volkswagen) közösen megalkotta az irányelveket az úgynevezett Fehér Könyvben. A 146 oldalas dokumentum lényege az alábbi 12 elv, amely meghatározza, hogy milyen képességekkel kell rendelkeznie egy önvezető autónak mielőtt biztonságosnak tekintik.

Biztonságos működés: az autonóm járműnek képesnek kell lennie arra, hogy megbirkózzon akár a kritikus összetevőinek elvesztésével.

Biztonságtudat: az önvezető autónak tisztában kell lennie a saját korlátaival és észrevennie, mikor biztonságos átadnia a kontrollt az embernek.

Veszélyfelismerés: az autonóm autónak fel kell ismernie a tipikus vezetési helyzetek kockázatát.

Viselkedés a forgalomban: az autó viselkedésének kiszámíthatónak kell lennie a többi közlekedő számára és be kell tartania a közlekedési szabályokat.

Felelősség a vezetőért: a járműnek fel kell ismernie a vezető éberségi szintjét és kommunikálni vele a feladatairól.

Jármű által kezdeményezett irányítás átadás: az autonóm járműnek tudnia kell jelezni a vezetőnek, hogy mikor kell átvennie a kontrollt és megkönnyíteni számára az átvételt. Ha az átvételi kérést nem veszik figyelembe, meg kell tudnia birkózni a helyzettel, minimális kockázattal.

Vezető által kezdeményezett irányítás átadás: egyértelmű irányítás átvételi kérést kell kialakítani a vezető számára a kontroll átvételéhez.

Automatizáció hatásai: az autonóm járműnek figyelembe kell vennie az automatizáció vezetőre tett hatását akár még az automata periódus vége után is.

Biztonsági értékelés: konzisztens ellenőrzési és érvényesítési módra van szükség az automata jármű biztonsági követelményeknek való megfelelésének igazolására.

Adatrögzítés: ha az önvezető autó balesetet vagy közlekedési konfliktust tapasztal, képesnek kell lennie rögzíteni a releváns adatokat olyan módon, ami nem sérti az adatvédelmi törvényeket.

Biztonság: az automata járműnek rendelkeznie kell védelmi funkciókkal a biztonságát érintő támadásokkal szemben.

Passzív biztonság: az automata járművet fel kell szerelni bármilyen ütközési helyzetben való utasvédelemmel, ami az automatizációból fakadhat.

Néhány nagyobb cég nem vett részt a szabályok megalkotásának folyamatában, amelyek egyelőre csak irányelvek, de ha törvénnyé válnak, minden automata autógyártónak meg kell felelnie nekik.

Forrás: Futurism

https://futurism.com/12-principles-shape-safe-autonomous-vehicles

Lépjen kapcsolatba velünk

Budapest, Than Károly u. 3, 1119
(1) 371 5936