2022-től új járműbiztonsági technológiák válnak kötelezővé európai szinten az utasok, gyalogosok és kerékpárosok védelmére
A közlekedési balesetek 90%-át emberi hiba okozza. Az új technológiák segíthetnek csökkenteni a közlekedési balesetek számát, egyben az automata mobilitás felé vezetnek, valamint előrelendítik az európai autóipart.
2022-től az alábbi biztonsági technikák lesznek kötelezőek:
Autók, kisteherautók, teherautók és buszok számára: álmosság és figyelmetlenség jelző, intelligens sebességfigyelő, tolató kamera vagy szenzorok és adatrögzítő baleset esetére.
Autók és kisteherautók számára: sávtartás figyelő, vészfékező rendszer, ütközésre tesztelt biztonsági öv.
Teherautók és buszok számára: speciális eszközök, amelyek növelik a busz- és teherautó-vezetők látóterét, megszüntetik a holttereket, védtelen közlekedőket érzékelő, figyelmeztető rendszer.
A Bizottság reményei szerint ezek a rendszerek 2038-ra több mint 25 ezer életet menthetnek meg, és legalább 140 ezer sérülést előzhetnek meg. Ez hozzájárulhat a 2050-re kitűzött halálos és súlyos balesetszám nullára csökkentésének (Vision Zero) EU-s céljához.
Ráadásul az újfajta technológiák fokozatosan hozzászoktatják az autóvezetőket a vezetést segítő rendszerekhez, amelyek hatékonyan kompenzálhatják az emberi hibákat és újfajta mobilitási lehetőséget biztosítanak az idős és fogyatékossággal élő közlekedők számára. Mindez növelheti az automata autók elfogadottságát, és így támogatja az ezek felé való átmenetet.
Az Európa Parlament, a Tanács és a Bizottság közös politikai megegyezését ezután az Európai Parlamentnek és Tanácsnak formálisan is jóvá kell hagynia. Az új biztonsági technikák 2022-től válnak kötelezővé, kivéve a teherautók és buszok direkt látótérnövelő rendszerét és az autók és kisteherautók megnövelt első ütközési zónáját, amelyek később kerülnek bevezetésre a szükséges strukturális változtatások miatt.
A korábbi években EU által bevezetett kötelező felszerelések – mint például az elektromos stabilizáló, a vészfékező és a sávtartás figyelő rendszer – évente nagyjából 50 ezer halálos balesetet előztek meg.
Forrás: europa.eu