2023-ra önvezető teherautók közlekedhetnek a texasi autópályákon
Az önvezető teherautók 2023-ban már a texasi autópályákon közlekedhetnek a Lone Star állam autonóm járművekre vonatkozó laza szabályozása miatt. A texasi közlekedési minisztérium együttműködő megközelítést alkalmaz a feltörekvő iparággal, amely olyan önvezető teherautó-vállalatokat hozott az államba, mint az Aurora és a TuSimple.
De nem mindenki híve az autonóm utazásnak. A biztonsági szakértők azt állítják, hogy túl korai lenne autonóm teherautókat telepíteni a közutakra.
Néhány autonóm járműgyártó cég jövőre tervezi, hogy Texasban telepíti ezeket a robotkamionokat – biztonsági sofőrök nélkül –, ami az első alkalom lesz az iparágban. A cégek több okból is vonzódnak Texashoz, például annak virágzó teherszállítási piaca miatt.
A fő ok azonban az, hogy Texas engedi, hogy az autonóm járműgyártó cégek működjenek anélkül, hogy szabályozással akadályoznák őket. Ehelyett Texas 2017-ben szabályozást fogadott el, hogy ösztönözze az AV fejlesztését, és megakadályozza városait abban, hogy szigorúbb szabályokat vagy előírásokat hozzanak.
Az autonóm járművekről szóló törvényjavaslat lehetővé teszi a vállalatok számára, hogy teszteljék és telepítsék az önvezető teherautókat külön regisztráció, harmadik féllel való adatmegosztás vagy kiegészítő biztosítás nélkül. Ez eléggé ösztönzi az önvezető teherautó-társaságokat, amelyek a texasi törvényjavaslatot használják arra, hogy az ország más államaiban hasonló törvényeket fogadtassanak el.
A texasi Közlekedési Minisztérium lényegében azt mondta, hogy amíg az autonóm járművek betartják a közlekedési szabályokat, addig szabadon közlekedhetnek az államban. Ezzel viszont Texas lehet az iparág jövőbeli otthona, amely a Reuters szerint 250 és 400 milliárd dollár közötti bevételre tehet szert 2030-ra.
A biztonsági szakértők azonban azt állítják, hogy az emberi sofőrök nélküli robot teherautókat gyártó iparág veszélybe sodorhatja az embereket a texasi autópályákon:
„Ha ezt a technológiát a piacra dobják, és a valós vezetési körülmények között béta tesztelőkként hétköznapi járművezetőket használnak, potenciálisan mindenki veszélybe kerül” – mondta Ware Wendel, a Texas Watch fogyasztóvédő ügyvezető igazgatója.
A texasi Közlekedési Minisztérium nem válaszolt közvetlenül ezekre az állításokra, hanem mintegy 200 iparági szakértőből álló munkacsoportot hozott létre az önvezető teherautók bevetésének előkészítésére. A munkacsoportban kutatók, szabályozalkotók, valamint önvezető teherautó-cégek, sőt autógyártók alkalmazottai is vannak.
A Reuters az Egyesült Államok Közlekedési Minisztérium általános adataira hivatkozik, megjegyezve, hogy „nincs ismert eset önvezető járművek által okozott balesetre Texasban, de az állam vezet az Egyesült Államokban az éves halálos kimenetelű teherautó-balesetek tekintetében is”. Nézőponttól függően ez a statisztika lehet a fő szempont a Texason naponta áthaladó 8500 teherautó automatizálása mellett vagy ellen.
A nehézségeket tovább növeli, hogy a Nemzeti Közlekedésbiztonsági Tanács azt mondja, hogy az NHTSA-nak hamarosan egységesítenie kell az autonóm járművek biztonságával kapcsolatos megközelítését, ahogy a technológia fejlődik.
Míg az Egyesült Államok többi része egy irányba próbál haladni, Texas az ellenkező irányba halad. A texasi munkacsoport tagjai szerint semmi sem utal arra, hogy a vállalatok felelőtlenül működnének, de a szakértők máshol azt mondják, hogy a biztonság prioritásként való kezelésére irányuló szándék ellenére a vállalatok a gazdasági kényszer miatt nem mindig működnek biztonságosan.
Forrás: Jalopnik
https://jalopnik.com/self-driving-trucks-could-be-on-texas-highways-by-2023-1849089082