2,4 millió „Teljes önvezető” Tesla kerül vizsgálat alá
A nyomozók azt vizsgálják, hogy a Full Self-Driving képes-e érzékelni és megfelelően reagálni a látási viszonyok csökkenésére az úton.
Mindössze egy héttel azután, hogy Elon Musk bejelentette, hogy a Tesla felügyelet nélküli Full Self-Driving (FSD) rendszerét 2025-ben vezetik be, megkezdték a jelenlegi, úgynevezett felügyelt FSD vizsgálatát.
Az Egyesült Államok vezető autóbiztonsági hatósága új vizsgálatot kezdeményezett a Tesla „Full Self-Driving (Supervised)” szoftverével kapcsolatban, miután négy bejelentett ütközés történt rossz látási viszonyok között, amelyek közül az egyik egy gyalogos halálát okozta.
Az Országos Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatal (NHTSA) Hibavizsgáló Részlege október 18-án felfedte, hogy vizsgálja a vezetőtámogató rendszert, hogy megállapítsa, képes-e „azonosítani és megfelelően reagálni az úton a csökkent látási viszonyokra”, beleértve az olyan tényezőket, mint „napfény, köd vagy szálló por”, és ha igen, milyen tényezők járultak hozzá az ilyen körülmények között történt a balesetekhez”.
Az ügynökséget az is érdekli, hogy a már bejelentetteken kívül történtek-e további balesetek ilyen körülmények között.
A vizsgálat körülbelül 2,4 millió 2016 és 2024 modellév között gyártott Teslát érint.
Az NHTSA azt is közölte, hogy kivizsgálja, hogy történt-e más hasonló, „Teljes Önvezetés” rendszert érintő baleset rossz látási viszonyok között, és tájékoztatást kér a vállalattól, hogy bármilyen frissítés hatással volt-e a rendszer teljesítményére ilyen körülmények között.
„Ez a felülvizsgálat különösen az ilyen frissítések időzítését, célját és lehetőségeit, valamint a Telsa biztonsági értékelését fogja elemezni” – áll a dokumentumokban.
A Tesla a négy balesetről egy ügynökségi irányelv alapján értesítette az NHTSA-t, amely minden járműgyártóra vonatkozik.
Az ügynökség által kezelt adatbázis szerint egy gyalogos vesztette életét az arizonai Rimrockban 2023 novemberében, miután egy 2021-es Tesla Model Y elütötte őket. Rimrock körülbelül 100 mérföldre (161 kilométerre) északra található Phoenixtől. Az arizonai közbiztonsági minisztérium közölte, hogy a baleset az Interstate 17-en történt, nem sokkal november 27-én 17 óra után. Két autó karambolozott az autópályán, elzárva a bal sávot. Egy Toyota 4Runner megállt, és két személy kiszállt a forgalom irányítására. Egy piros Tesla Model Y ütközött a 4Runnerrel, és elütötte az egyik utast, aki kiszállt belőle, egy 71 éves nőt az arizonai Mesából, akit a helyszínen halottnak nyilvánítottak.
A nyomozás mindössze egy héttel azután indult, hogy a Tesla vezérigazgatója, Elon Musk, miután éveken át üres ígéreteket tett, bemutatta cége „Cybercab” prototípusát, egy kétüléses autót, amely állítása szerint robotaxiként fog működni.
Musk azt is állította az eseményen, hogy a Tesla Model 3 szedánja és a Model Y SUV-ja már valamikor 2025 folyamán felügyelet nélkül üzemelhet majd Kaliforniában és Texasban. Arról azonban nem árult el részleteket, hogy ez hogyan fog történni.
Forrás: interestingengineering.com