5 technológia, amely átformálja a mobilitás következő évtizedét
Adat
Aligha lenne túlzás azt állítani, hogy a mobilitás jövője az adatokon nyugszik. Az elkövetkező évtizedben az ágazatban elért sikereket a napi rendszerességgel előállított végtelen tonnányi vezetési és tömegközlekedési adat rögzítésének és hasznosításának képessége fogja mérni. Az önkormányzatoknak, az autógyártóknak és a mikromobilitást indító vállalkozásoknak mind az adatokra kell támaszkodniuk mobilitási céljaik eléréséhez. A forgalom optimalizálásától az intelligens infrastruktúra kiépítéséig és kezeléséig. Az új töltőállomások és e-bike dokkoló állomások koordinátáinak meghatározásán keresztül a járművezetők figyelmeztetéséig az az előttük lévő úton lévő akadályokra. A közlekedés jövője az egyszerűségről, a biztonságról, a fenntarthatóságról és a testreszabhatóságról fog szólni, amelyek mindegyike átfogó felhasználói adatokon alapul.
Mesterséges intelligencia
A mesterséges intelligencia továbbra is nélkülözhetetlen szerepet fog játszani a közlekedés következő évtizedében, kihasználva az adatokat és az intelligens infrastruktúrát az egész szektorban – de a leginkább várt szerepe az autonóm tranzit megvalósítása.
Köztudottan kockázatos időkorlátot szabni az autonóm járművekre: több mint 10 év és 160 milliárd dolláros befektetés után továbbra is saját autóinkat vezetjük, de a vezető autógyártók és innovátorok nem adják fel azt az álmot, hogy az autó vezessen helyettük.
A piac zsúfolt az autógyártócégektől és a startupoktól egyaránt, akik versenyeznek az áttörésért. Ígéretes eredményeket láthattunk az autonóm teherszállítás területén, mind szárazföldön, mind tengeren, és októberben jelentette be a Waymo a szándékát, hogy autonóm taxijait Los Angelesbe hozza, a meglévő flottákkal pedig már Phoenixben és San Franciscóban is működnek.
2032-re lesz önvezető jármű a garázsában? Talán nem, de a következő 10 évben látni fogjuk, hogy az autonóm technológia fejlődik, és beépül a személyes járművekbe, a tömegközlekedésbe és az áruszállításba szerte a világon.
Univerzális mobilalkalmazások
A mobilitás, mint szolgáltatás lényege, hogy minden mobilitási igényt egyetlen alkalmazásban kezelhetünk, és akár utazásonként, akár rövid-hosszú távú előfizetéssel fizethetünk érte. A javaslat vonzó mind a helyi, mind a turisták számára, de a köz és magán társulások ambiciózus keverékét igényli.
Nemcsak az összes szolgáltatásnak kell ugyanabban az alkalmazásban léteznie, hanem minden fizetést is ugyanazon a helyen kell feldolgozni, és minden partnernek bele kell egyeznie bizonyos fokú adatmegosztásba, hogy a felhasználók számára a legversenyképesebb útvonalakat és szolgáltatásokat nyújtsák.
A mobilitás, mint szolgáltatás koncepciója az elmúlt években erőteljesen belépett a közlekedési piacra, de a következő évtizedben ezeknek a platformoknak a tökéletesítéséről és a nyilvánosság elé állításáról fog szólni a világ adatvezérelt városaiban.
Fenntartható repülőgép-üzemanyagok
A fenntartható repülőgép-üzemanyagok megoldást kínálnak a légi közlekedés aggasztó szénlábnyomára. Az alacsony szén-dioxid-kibocsátású, jellemzően természetes biomasszából készült bioüzemanyagok tökéletesítése és gyártása a következő évtized egyik fő prioritása lesz.
A célok elérésének legnagyobb akadálya nem meglepő módon az idő és a költség. A fenntartható tüzelőanyagok előállítása jelenleg sokkal drágább, mint a hagyományos üzemanyagoké, és nem elég ember gyártja őket.
Bár ez a technológia nem éri el időben azt a léptéket, hogy jelentősen csökkentse a kibocsátást 2030-ra, a következő évtized döntő időszak lesz a képlet és az ár tökéletesítése szempontjából. Az első vállalat, amelyik ezt a kombinációt helyesen alkalmazza, a fenntartható légi közlekedés új korszakát nyithatja meg.
Villamosítás
Az elektromos járművek a következő évtizedben csak tovább fogják növelni részesedésüket a globális piacon. A közelgő klímacélok, a feltöltők elérhetőségébe való további beruházások és az üzemanyagárak folyamatos ingadozása több fogyasztót késztet arra, hogy megvásárolja első vagy második elektromos járművét.
A villamosítás természetesen nem korlátozódik az autókra. Számíthatunk arra, hogy a következő évtizedben más közlekedési eszközök, köztük a vasutak, a buszok és a repülőgépek is elektromossá válnak, és nem szabad alábecsülnünk az e-mikromobilitás megjelenését.
Jelenleg a kis elektromos járművek teszik ki a globális villamosítás nagy részét, nagyrészt Ázsiában tapasztalható hatalmas népszerűségüknek köszönhetően. A világ más nagyvárosaiban, mint például Párizsban és Milánóban újjáépítik infrastruktúrájukat, hogy előnyben részesítsék a kisebb közlekedési formákat, a kerékpároktól és elektromos kerékpároktól kezdve az elektromos robogókig és segédmotoros kerékpárokig. A következő évtizedben még több város fogja újragondolni infrastruktúráját a fenntartható, elektromos közlekedés támogatása érdekében.
Forrás: Protocol