7 divatos autótechnológiai funkció, amire nincs szükség
Manapság a legtöbb autógyártó cég tágabb értelemben vett „mobilitás-technológiai cégként” pozicionálja magát. Ez felpörgeti a részvényeket, de egyben stratégiai játékot is jelent – ami jó gondolat egy olyan piacon, ahol a hagyományos autómárkák hamarosan több profitot termelhetnek a technológiájukból, mint az autóeladásból.
Az autóvásárlók számára az a baj, hogy – akár az a cél, hogy divatosnak és műszakilag előremutatónak nézzenek ki, akár csak, hogy bemutassák az új funkciókat – a technológia, ami az általuk vásárolt autókba kerül, bonyolultabbá és költségesebbé teszik azokat. A technológia nagy része pedig kihasználatlanul áll a legjobb esetben, vagy ami még rosszabb, a rutinfeladatokat abszolút kellemetlenséggé alakítja.
Íme, hét olyan autótechnológiai funkció, amely a modern járművekben megtalálható, és amely nélkül jól meglennénk.
Kormányfogás nélküli vezetés
Lehet vitatkozni azon, hogy a teljes önvezetés puszta technikai megoldás-e, vagy olyan funkció, amelyet a valós vásárlók elvárnak autójuktól. Az nem vitás, hogy a jelenlegi kormányfogás nélküli vezetési rendszerek nem teljesen önvezetőek.
A legjobb rendszerek, mint például a GM Super Cruise, lenyűgöző dolgokra képesek, de az ilyen rendszerek továbbra is indokolatlan figyelmi terhet jelentenek a vezetőnek, csökkentve annak kismértékű hasznát, a valamivel kevésbé fárasztóországúti vezetést.
Extra vezetési módok
A vezetési módok jól működnek – legalábbis elméletileg. Ki ne szeretne olyan autót, amely képes a vezetési mód váltására, hogy megfeleljen a vezető igényeinek a különböző helyzetekben és körülmények között? A gyakorlatban azonban a felkapottabb autók szédületesen sok vezetési módot, plusz egyéni beállításokat tartalmazhatnak, amelyek további testreszabott funkciókat hozhatnak létre. Ez túlzás.
A legtöbb vezető ritkán (ha egyáltalán) használ az alapértelmezett (gyakran „kényelmes”-nek nevezett) módon kívül mást. Amikor megteszik, ennek gyakran az az oka, hogy a sport üzemmód megléte arra késztette a mérnököket, hogy normál üzemmódban túlságosan korlátozzák a gázpedálra adott reakciót. Így, ha mégis az egyéni beállításokat használják, az éppen ezt a problémát hivatott kijavítani – egy olyan kombinációt adva nekik, ahol sportgáz-reakciót kapnak a durvább felfüggesztési beállítások nélkül, amelyek gyakran előfordulnak sport üzemmódban az aktív felfüggesztésű autókban. A vezetési módoknak megvan a helyük, de a több nem feltétlenül jobb.
Gesztusfelismerés
Az érintésmentes interfészek jelenthetik a jövőt a társadalom számos területén, de az autókban jelenleg nem az igaziak.
A gesztusfelismerő technológia nem elég pontos. A pontos gesztus bemutatása a vezető részéről – hogy a rendszer felismerje a jelzést – eltereli a figyelmét az útról, és ezzel éppen azt a problémát okozza, amelyet a funkciónak meg kellett volna szüntetnie. És az sem világos, hogy miért akarná bárki is a BMW-je hangerejét a kormányon lévő gombok helyett gesztusokkal módosítani.
Divatos ajtókilincsek
A Tesla az ajtókilincs-bonyolítási technológia újítója volt, és más gyártók is követték a példát. Mostantól olyan ajtókilincseink vannak, amelyek egy síkban ülnek, és kiugranak, amikor észlelik a vezető közeledését, vagy tapintási mechanizmusokat használnak az aktiváláshoz.
A technológiával terhelt ajtókilincsek egyike sem működik egyszerűbben és hatékonyabban, mint a klasszikus mechanikus kilincsek, amelyek biztonsági helyzetben is egyszerűek – és jégbevonattal sem okoznak problémát.
Érintő gombok
A tervezők nem szeretik a fizikai gombok zsúfolt megjelenését. A járművezetők pedig nem élvezik az érintőképernyő menüiben való navigálást, hogy alapvető funkciókat hajtsanak végre.
Kompromisszumként alkalmazzák az érintő gombsorokat az olyan új autókban, mint a Volkswagen ID.4 és GTI. Futurisztikusnak tűnnek, de sokkal nehézkesebbek és kevésbé kielégítőek a használatuk, mint a hagyományos gomboké. Érintésük pontosságot igényel, ami elvonja a figyelmet az útról.
Szórakoztató rendszerek a hátsó ülésen
A luxus családi márkák, mint a Cadillac Escalade és a Chrysler Pacifica, divatos, hátsó ülésen alkalmazott szórakoztató rendszereket mutatnak be. A jövőben sok járműben lesz beépítve az Amazon Fire TV élő streaming technológiája. A gyakorlatban mégsem bizonyul hasznosnak.
Az idősebb gyerekek mindenhova magukkal viszik saját képernyőjüket és fejhallgatójukat. A kisebb gyerekek viszont nem tudják önállóan működtetni a rendszert – és pont ott rugdossák a háttámlát, ahol a képernyő van. Ráadásul kisebb gyerekek még a menetiránynak háttal ülnek, így a képernyőt sem látják.
Head-Up kijelzők
A head-up kijelzők elvileg nagyszerűen működnek. A szélvédőn olyan kiemelkedő információkat jelenítenek meg, mint a sebesség, a navigáció és a figyelmeztetések, hogy minimalizálják azt az időt, amikor a vezetőnek le kell néznie. A probléma az, hogy a legtöbb vezetés a nappali órákban történik. Sok sofőr hord polarizált napszemüveget ilyen körülmények között – és ezek mind eltakarják a head-up kijelzőt.
Forrás: Gear Patrol
https://www.gearpatrol.com/cars/a39094520/unneeded-car-technology/