A amerikai Kongresszus 2021-ben újrapróbálkozik az önvezető autókra vonatkozó szabályozások megreformálásával
Az Egyesült Államok Kongresszusa 2021-ben újra megpróbálja jóváhagyni az önvezető autók elfogadásának felgyorsítását célzó, régóta elakadt reformokat – közölte a demokraták egyik legfontosabb képviselője.
Az amerikai törvényhozók évek óta megosztottak abban, hogy hogyan kell átalakítani az önvezető autókat szabályozó törvényeket, és milyen fogyasztói és jogi védelemnek kell bennük szerepelni.
2017-ben a képviselőház jóváhagyta az önvezető autók elfogadásának felgyorsítását célzó jogszabályokat, és megtiltotta az államoknak a teljesítménynormák megállapítását, de a jogszabályok elakadtak.
Szeptember 23-án Bob Latta republikánus képviselő újra bemutatta az önvezető autók reformjára vonatkozó jogszabályok tervezetét. „A kongresszusnak olyan nemzeti keretrendszer létrehozása érdekében kell fellépnie, amely biztosítja a fejlesztők számára a biztonságot” – mondta Latta.
Az autógyártók már szívesen indítanának emberi irányítás nélküli kereskedelmi robotaxi flottákat, de egyik sem várható 2021 előtt.
Debbie Dingell, michigani demokrata képviselő szerint Latta törvényjavaslatát ebben az évben nem hagyják jóvá. Egyetértett azzal, hogy „sürgős fellépésre van szükség”, és a demokratikus vezetők elkötelezettségükről biztosították, „hogy az autonóm járművekre vonatkozó jogszabályok prioritást élveznek, és azon fognak dolgozni, hogy a jövő év elején az Energiaügyi és Kereskedelmi Bizottság elé vigyék a kérdést.”
Az autógyártóknak jelenleg közel 75 autóbiztonsági előírásnak kell megfelelniük az önvezető autók esetében, amelyek közül sok azt feltételezi, hogy egy jogosítvánnyal rendelkező sofőr vezeti a járművet hagyományos irányítással.
A Autóbiztonsági Központ érdekképviseleti csoportja szerint Latta törvényjavaslata „nem tartalmaz szabályozási vagy tesztelési követelményeket, melyek hosszútávon javítanák a vezető nélküli járművek biztonságába vetett általános bizalmat.”
Kalifornia állam megköveteli az önvezető autókat tesztelő vállalatoktól, hogy nyilvánosságra hozzák a közutakon bekövetkező összes balesetet. Más államok nem írnak elő ilyen közzétételt.
Az önvezető autókba vetett bizalom súlyos visszaesést szenvedett, miután 2018 márciusában egy Uber tesztjárművel történt baleset egy gyalogos halálát okozta. Ez volt az első olyan baleset, amit egy önvezető autónak tulajdonítottak. A Nemzeti Közlekedésbiztonsági Testület az Uber baleset felülvizsgálatában azt mondta, hogy az amerikai szabályozóknak kötelezővé kell tenniük az önvezető járművek biztonsági értékelését, és biztosítaniuk kell, hogy az automatizált járművek megfelelő biztosítékokkal rendelkezzenek.
Forrás: US News