A BCU kutatói a VR segítségével biztonságosabb vezető nélküli autókat terveznek hallássérültek számára

A brit Birmingham City Egyetem (BCU) kutatói virtuális valóság (VR) technológiát használnak olyan autonóm járművek (AV-k) tervezésére, amelyek előtérbe helyezik a siket és nagyothalló gyalogosok biztonságát.

Miközben az AV-k egyre nagyobb teret nyernek az Egyesült Királyságban, jelenleg nem minden tervezés veszi figyelembe a fogyatékkal élők igényeit, ami biztonsági aggályokat vet fel.

„A járművezetők gyakran kézjelekkel, fejmozdulatokkal és szemkontaktussal kommunikálnak a gyalogosokkal és kerékpárosokkal. Ha azonban már nem emberek ülnek a vezetőülésben, ezeket a hagyományos módszereket egy külső ember-gép interfész (eHMI) váltja fel” – mondta Dr. Wenge Xu, a BCU ember-számítógép interakciójának szakértője, kiemelve a technológia kulcsfontosságú szerepét e kihívások kezelésében.

Dr. Fooogh Hajiseyedjavadi, a BCU építőmérnöki oktatója kifejtette, hogy ez hiányt jelent az eHMI-fejlesztésben: „Nincsenek az utakon teljesen működőképes, magasan automatizált járművek eHMI-képességekkel. A folyamatos fejlesztési erőfeszítések prototípusokat hoztak létre, de elengedhetetlen a fogyatékkal élőkkel kapcsolatos szempontok integrálása.”

Az Egyesült Királyságban 11 millió siket és nagyothalló személy él, világszerte pedig 400 millió, akiknek az igényeit a jelenlegi eHMI kutatás és fejlesztés során nagyrészt figyelmen kívül hagyták. Xu hangsúlyozta az inkluzivitás fontosságát a tervezési fázisban, hogy minden felhasználó számára elérhető legyen.

Egy új projektben a BCU kutatócsoportja lesz az első, amely a VR-t és a felhasználó-központú tervezési megközelítést alkalmaz a siketek és nagyothallók, valamint az AV-k közötti interakciók szimulálására.

„A jelenlegi tervek hangjelzésekre és digitális jelekre támaszkodnak, amelyek nem biztos, hogy hozzáférhetők a siketek vagy azok számára, akiknek az anyanyelve a brit jelnyelv” – magyarázta Xu.

„A siketek és nagyothallók bevonásával a VR-t használó tervezési folyamatba nyomon követhetjük szemük és testük mozgását, hogy megértsük reakcióikat egy valósághű közúti környezetben.”

A Royal Society 70 000 GBP (89 000 USD) támogatásával finanszírozott projekt keretében Xu együttműködik a nagy autógyártókkal és jótékonysági szervezetekkel, hogy mindenki számára megfelelő inkluzív interfészt hozzon létre, amely potenciálisan más fogyatékkal élőkre is kiterjeszthető.

Hanifa Shah professzor, a BCU számítástechnikai, mérnöki és épített környezeti karának rektorhelyettese és ügyvezető dékánja támogatja a projektet. „A BCU-nál hiszünk abban, hogy a fejlett technológiák terén szerzett szakértelmünket alkalmazzuk a problémák megoldására és az életminőség javítására” – mondta. „Ez a projekt jól példázza a „tudás a gyakorlatban” megközelítésünket, és alig várjuk, hogy biztonságosabb utcákat hozzunk létre a siket emberek számára e létfontosságú kutatás révén.”

Forrás: autonomousvehicleinternational.com

Lépjen kapcsolatba velünk

Budapest, Than Károly u. 3, 1119
(1) 371 5936