A Ben-Gurion Egyetem kifejlesztett egy rendszert, amely megakadályozza az önvezető autók észlelési hibáját
A Ben-Gurion Egyetem Negev Kiberbiztonsági Kutatóközpontjának kutatói úgy találták, hogy a félig autonóm jármű előtt az útra vetített fantomkép az autopilot hirtelen fékezését okozhatja, veszélyeztetve ezzel a járművezetők és az utasok életét. A kutatók elmondták, hogy a fél-autonóm vagy autonóm autó a mélység nélküli képeket is valós tárgyakként azonosítja.
Ennek megoldására a kutatók kifejlesztettek egy neurális hálózatot, mely elemzi a tárgy által visszavert fényt, a tárgy felszínét és környezetét, és ez alapján el tudja dönteni, hogy valós tárgyról van-e szó.
Az ADAS fantomjának nevezett kutatás részeként a csapat bebizonyította, hogy a támadók kihasználhatják az észlelési problémát, és manipulálhatnak egy autót az utasok veszélyeztetése céljából.
Kutatásaik során a csoport azt is kimutatta, hogy a támadók „becsaphatják a vezetés-segítő rendszert, az útmenti kijelzőkön reklámoknak álcázott jelzésekkel, és így hamis útjelzéseket ítél igazinak az autó”.
A fél-autonóm és autonóm rendszerek fejlesztése mellett háttérbe szorul a kommunikációs rendszerek fejlesztése az Egyetem szerint, pedig a kommunikációs rendszerek nélkül az autók csak saját érzékelőikre tudnak támaszkodni. Szükség lenne arra, hogy az autók külső pontok jelzései alapján érvényesíteni tudják saját észleléseiket. Így jelenleg a járművek nem tudnak különbséget tenni a valós és a hamis objektumok között. Az autógyártás ezt a fajta támadási lehetőséget eddig nem vette figyelembe.
A fantomtámadások „távolról is elvégezhetők hordozható kivetítővel felszerelt drón segítségével, vagy internetes kapcsolatban lévő és az utak közelében elhelyezkedő digitális hirdetőtáblák feltörésével, ezáltal kiküszöbölhető a támadás helyszínének fizikai megközelítése. Így a támadás nem igényel bonyolult előkészületeket, nem kell hozzáértés és nem hagynak bizonyítékot a helyszínen.”
A mélység nélküli, útra vetített képeket a rendszer akkor is valósnak érzékeli, ha rendelkezik mélység-érzékelő szenzorral.
A kutatók szerint ez a típusú észlelési hiba a „biztos, ami biztos” hozzáállásból ered, így a kétdimenziós látvány is valós tárgyként kerül azonosításra.
Forrás: The Jerusalem post
https://www.jpost.com/Jpost-Tech/BGU-developing-system-to-stop-self-driving-cars-being-fooled-616492