A BMW engedélyt kapott 7-es sorozatának 3. szintű automatizált vezetési rendszerére Németországban

Az új BMW 7-es sorozat jelentős mérföldkövet ért el ezen a héten azzal, hogy megszerezte a Szövetségi Közlekedési Hatóság jóváhagyását az akár 60 km/h-s sebességgel történő autonóm vezetéshez autópályákon. Ez az áttörés elsősorban a forgalmi dugókkal és lassú forgalommal járó helyzetekre vonatkozik, ahol a jármű irányítja önmagát, így eléri a 3. szintű autonómiát.

A 3. szintű autonóm rendszer azt jelenti, hogy a sofőrnek nem muszáj a vezetésre figyelnie, végezhet olyan tevékenységeket, mint például okostelefonja ellenőrzése, üzenetek elolvasása, e-mailek megválaszolása vagy akár újságolvasás.

Mindaddig, amíg a jármű a 60 km/h küszöb alatt marad, vagy nem ad ki olyan figyelmeztetést, amely a vezető beavatkozását kéri, sem a vezető aktív közreműködésére, sem pedig osztatlan figyelmére nincs szükség.

Nicolai Martin, a vezetési tapasztalatokért felelős alelnök megerősítette a Handelsblattnak, hogy a cég megkapta a KBA (Német Szövetségi Gépjármű-közlekedési Hatóság) jóváhagyását, ami megnyitotta az utat a rendszer tömeggyártásba kerüléséhez 2023 vége előtt. A 3. szint azt is jelenti, hogy a felelősség baleset esetén magára a járműre hárul. Állítólag a BMW vállalja a felelősséget az ebből eredő károkért. Hasonló rendszer jelenleg csak a Mercedes-Benznél érhető el, és hasonló, 3-as szintű autonómiát kínál forgalmi dugó helyzetekben.

A balesetek kiküszöböléséhez drága lidar szenzorok beépítése szükséges, ami több ezer eurós felárat jelent. Nyilvánvaló, hogy a jelenlegi 60 km/h-s sebességkorlátozás átmeneti lépést jelent, és a jövőbeni tervek szerint ezek a rendszerek nagyobb sebességgel is működhetnek majd.

A várakozások szerint néhány éven belül a 3. szint akár 130 km/h-ás sebességgel is elérhető lesz. Ha konkrétan a német piacot nézzük, a 60 km/h-ás tempó az autópályán nem kivitelezhető. Arról, hogy a 3. szint más piacokon is megjelenik-e, például az Egyesült Államokban, a cég azt nyilatkozta, hogy: „Nincs rajtunk nyomás, hogy a 3. szintet a lehető leggyorsabban kiterjesszük minden régióba, mert nagyon vonzó, kényelmes ajánlatunk van ezzel az autópálya-rendszerrel.”

A BMW jelenleg 2+ szintű támogatást kínál nagyobb sebességeknél, akár 130 km/h-ig, bár ebben az esetben a vezetőt terheli a felelősség. Ez a rendszer az új BMW 5-ös sorozatban (G60) és az i5-ben elérhető. A technológia, amely lehetővé teszi az oldalsó tükrökbe nézés által kiváltott sávváltást is, jelenleg kizárólag az 5-ös sorozatra vonatkozik. A technológia várhatóan a közeljövőben kiterjed majd a 7-es sorozatra és más modellekre is, bár a konkrét idővonal továbbra is bizonytalan.

A BMW zökkenőmentes átmenetet kíván létrehozni az önvezetés és az automatizált vezetés között. Az egyik legfontosabb kihívás a felelősség átadása az emberektől a gépeknek. A hagyományos vezetőtámogató funkciókhoz, például a parkolás-segítőhöz hasonlóan, az autó aktívan felajánlja a forgalmi dugó pilótát, ha a megfelelő feltételek teljesülnek. Ilyenkor a kormánykerék behúzódik, és az autó átveszi az irányítást.

Amikor a rendszer készen áll arra, hogy visszaadja az irányítást a vezetőnek, figyelmeztető jelzéseket ad ki, a kormánykerék világít, és ismét előremozdul. A rendszer tíz másodperces ablakot biztosít a vezetőnek, hogy visszavegye az irányítást. Pszichológiai szempontból ez az időkeret elegendő ahhoz, hogy a vezető elszakadjon egy videótól vagy egy beszélgetéstől, és a forgalomra összpontosítson.

A cég azt is elmondta, hogy a belátható jövőben már vizsgálják a 4-es szintet, vagy legalább a 3-ast. Elmondásuk szerint a 4. szintű autonómia izgalmas lehetőségeket kínál az autópályákon. Speciális, kihívást jelentő helyezetek kezelésére tervezték, például váratlanul megjelenő építési zónákra, szűkebb sávokkal, vagy vészhelyzetekre. Míg a 3-as szintű rendszerek egyszerűbbek, a 4-es szint azt ígéri, hogy könnyedén megbirkózik ezekkel a forgatókönyvekkel.

Forrás: bmwblog.com

Lépjen kapcsolatba velünk

Budapest, Than Károly u. 3, 1119
(1) 371 5936