A Boeing leányvállalata, a WISK Aero bemutatta teljesen elektromos önvezető légitaxiját a párizsi légikiállításon
A Boeing leányvállalata, a Wisk Aero a Párizsi Légiszalonon debütál teljesen elektromos, autonóm, hatodik generációs légitaxijával, amely új korszakot jelez a pilóta nélküli repülésben.
A 15 perces töltési idővel, 145 km-es hatótávval és 200 és 220 km/h közötti utazósebességgel közlekedő WISK Explore Generation 6 utazómagassága 760 és 1200 méter között van, és elegendő nagyságú négy utas és a csomagok befogadására.
Míg a Boeing visszautasította a kommentárt, Brian Yutko, a WISK vezérigazgatója a FOX Business-nek elmondta, hogy a kaliforniai székhelyű repülőgép-ipari vállalat 2023-ban a Boeing teljes tulajdonú leányvállalata lett, „erős pénzügyi helyzetet biztosítva számunkra, ugyanakkor lehetővé tette a WISK számára, hogy kihasználja a Boeing fejlesztéseit, teszteléseit és engedélyeztetési szakértelmét.”
„Csapatunk 2010-ben az elektromos, függőleges fel- és leszállás lehetőségeinek feltárását tűzte ki célul” – mondta. „Azóta repülőgépek több generációját fejlesztettük ki, és több mint 1600 tesztrepülést hajtottunk végre.”
Az engedélyezést és a szolgáltatások elindításának ütemezését a Szövetségi Légiközlekedési Hivatal (FAA) határozza meg.
„Azonban várhatóan még ebben az évtizedben foglalhatunk majd fuvart egy Wisk légitaxira” – mondta Yutko.
A WISK járműveket emberi felügyelet mellett tervezték, egyetlen hibapont nélkül, és teljesítik a szigorú repülésbiztonsági szabványokat. A Boeing leányvállalata először az Egyesült Államokban tervezi elindítani szolgáltatásait, de még nem jelentett be induló helyszínt.
„Az a célunk, hogy az engedélyezéstől számított hét éven belül 20 városban legyünk jelen” – mondta Yutko.
Az autonómia kritikus fontosságú a légiközlekedési ágazat biztonsága és hosszú távú sikere szempontjából, „de nem hisszük, hogy ez helyettesíti majd a kereskedelmi repülőgépeken a pilótákat” – folytatta. „Ehelyett azt reméljük, hogy az általunk kifejlesztett autonóm technológia kiegészíti a repülőgépek meglévő automatizálását a biztonság további növelése érdekében.”
Mivel minden repülést egy többjárműves felügyelő figyel a földön, ez a szerep új munkalehetőséget teremt a légi közlekedésben.
A FOX Businessnek adott interjújában Shane White, a cég kormány ügyekért felelős elnöke, a pilóták képviselője és Boeing 767-es pilóta azt mondta: „Az egypilótás műveleteket először nem a légitársaságok vezetik be, hanem a gyártók a pilóták segítésére szolgáló technológia révén. „
Eközben néhány globális légitársaság mesterséges intelligenciára támaszkodott a hosszútávú repülési célpontok eléréséhez. Az Air New Zealand Ltd. és a Qantas Airways Ltd. most szoftvert használ az üzemanyag-hatékony repülési útvonalak meghatározására és a megállások elkerülésére.
A Swiss International Air Lines és a Lufthansa is elkezdte használni az AI-t, beleértve a Google Cloud által kifejlesztett előrejelzési modelleket.
Forrás: foxbusiness.com