A brit törvényjavaslat szerint nem a vezető a felelős önvezető autó balesetnél
Az önvezető autók az Egyesült Királyság főbb autópályáin a következő egy éven belül megjelenhetnek a 2025-ös szélesebb körű bevezetés előtt, és a javasolt szabályozás szerint az emberek nem lesznek felelősek a balesetekért, amelyek akkor következnek be, amikor a jármű önmagát irányítja.
Az Egyesült Királyság kormánya által nyilvánosságra hozott részletek szerint „a gyártók felelősek a jármű önvezetés közbeni cselekedeteiért, ami azt jelenti, hogy az emberi vezető nem vállal felelősséget a vezetéssel kapcsolatos eseményekért, miközben a jármű irányítja a vezetést.”
A törvénytervezet része egy 100 millió GBP-s (118 millió dolláros) tervnek, amelynek célja, hogy „közlekedési forradalmat indítson el”, hogy javítsa az Egyesült Királyság közúti biztonságát és több ezer új munkahelyet teremtsen országszerte.
„Az önvezető járműveknek hatalmas előnyei lehetnek” – mondta Grant Shapps, az Egyesült Királyság közlekedési minisztere közleményében. „A legfontosabb, hogy biztonságosabbá teszik útjainkat azáltal, hogy csökkentik a vezetői tévedések miatt bekövetkező ütközések kockázatát.”
Az autópályákon önmagukban közlekedni tudó járműveket a következő éven belül megvásárolhatják az érvényes jogosítvánnyal rendelkezők. Más autonóm megoldások, mint például a tömegközlekedési buszok vagy a szállító teherautók várhatóan 2025-re jelennek meg az utakon.
Edmund King, az AA, egy brit autós szövetség elnöke szerint még mindig elég nagy az ugrás az asszisztált vezetéstől, ahol továbbra is a vezető irányítja a járművet, az önvezetésig, ahol az autó veszi át az irányítást. „Fontos, hogy a kormány megvizsgálja, hogyan lépnének kapcsolatba ezek a járművek a többi közlekedővel a különböző utakon és változó időjárási körülmények között. A végső cél több ezer élet megmentése, valamint az idősek és a kevésbé mozgékonyak mobilitásának javítása.”
Az Egyesült Királyság kormánya abban reménykedik, hogy egy országos flotta igény szerinti összeköttetéseket kínál majd a vidéki területek és a meglévő tömegközlekedés között, és egy nap közvetlenebb szolgáltatásokat nyújt az emberek számára, hogy hozzáférjenek a „létfontosságú szolgáltatásokhoz”, például iskolákhoz és orvosi rendelésekhez.
„Azt akarjuk, hogy az Egyesült Királyság élen járjon e fantasztikus technológia fejlesztésében és használatában” – mondta Shapps. „Ezért fektetünk be milliókat a biztonsággal kapcsolatos létfontosságú kutatásokba, és olyan jogszabályokat alakítunk ki, amelyek biztosítják, hogy a technológia által ígért összes előnyt élvezhessük.”
A brit kormány jelenleg a nyilvánosság véleményét kéri az önvezető járművekkel kapcsolatos megközelítéséről, amelynek eredményei elősegítik az autonóm járművek közúti üzemeltetésére vonatkozó szabványok kialakítását, valamint a lehetséges szankciókat. A konzultáció 2022. október 14-én zárul.
Forrás: PCMAG
https://www.pcmag.com/news/proposed-uk-law-humans-not-liable-for-self-driving-vehicle-accidents