A CEA-Leti programot indít az autonóm járművek közötti együttműködés fokozására

A franciaországi Grenoble-ban működő elektronikai és információs technológiákkal foglalkozó kutatóintézet, a CEA-Leti új kutatási kezdeményezést jelentett be a járművek automatizálásának és együttműködésének javítására. Célja, hogy „kiterjessze a járművek vezeték nélküli kommunikációjának legújabb fejlesztéseit a reakcióidő, a gyalogosészlelés és a jármű általános teljesítményének javítása érdekében”.

A három Európai Horizont 2020 (H2020) projektben való részvételből származó tanulságok kombinálásával a CEA-Leti tudósai megszilárdították intézetük szakértelmét a jármű-mindenhez (V2X) kommunikációs technológiák és szabványok terén.

Céljuk az összekapcsolt és együttműködő járműrendszerek értékelése és bemutatása az automatizálás javítása és a veszélyeztetett úthasználók, például gyalogosok, munkavállalók és kerékpárosok biztonságának biztosításában.

„Folyamatban lévő munkánk végső célja, hogy segítsük partnereinket az autóiparban és a kapcsolódó iparágakban, hogy megértsék és elfogadják a V2X kooperatív kommunikáció előnyeit a biztonság, a hatékonyság és az automatizálási teljesítmény javítása érdekében” – mondta Benoît Denis, a CEA-Leti rádiós lokalizációval foglalkozó kutatója és projektmenedzsere.

A H2020 tanulmányok tartalmazták egy dedikált szimulációs folyamat integrálását a különböző rövid és nagy hatótávolságú rádiótechnológiák rendszerszintű értékeléséhez, mint például az IEEE802.11.p/bd, C-V2X sidelink vagy 5G-NR. Különböző architektúra és infrastruktúra-lehetőségeket is vizsgáltak, beleértve az út menti egységeket, 5G bázisállomásokat és MEC-szervereket.

„A legfontosabb az, hogy a csapat által kifejlesztett szimulációs eszköz segítségével mérték a megfigyelt kommunikációs hálózat teljesítményének tényleges hatását a késleltetés, a kapcsolat megbízhatósága, a lefedettség és a terhelés tekintetében a kritikus járműalkalmazásokra” – mondta Valérian Mannoni, a CEA Leti kommunikációs protokoll kutatója és projektmenedzsere.

„Ezek magukban foglalják a szolgáltatás elérhetőségét és folytonosságát, a megengedett automatizálási szintet, az ütközésig eltelt időt és más elsődleges kulcsparamétereket” – mondta.

Denis hozzátette, hogy míg a V2X kommunikációs technológiákat és protokollokat eredetileg a közúti biztonság együttműködésen keresztül történő javítására fejlesztették ki, az együttműködő robotok és drónok autonóm flottáinak növekvő használata hasonló kutatási kérdéseket és kihívásokat vet fel számos összetett mobil működési kontextusban.

„A járművekhez kifejlesztett kooperatív kommunikációs megközelítések ezért az ütközések elkerülésére és az autonóm robotok kooperatív manővereire is használhatók intelligens gyárakban” – mondta.

Mannoni elmondta, hogy ennek eredményeként a CEA-Leti is vizsgálja a H2020 tanulmányok lehetséges kiterjesztését olyan alkalmazási területekre, amelyek esetében a szabványosítás még gyerekcipőben jár, különösen a 6G kapcsán, amely magában foglalhatja a kooperatív robotikát és a digitális kapcsolódást a jövő gyáraiban.

Forrás: optics.org

Lépjen kapcsolatba velünk

Budapest, Than Károly u. 3, 1119
(1) 371 5936