A Cruise tudta, hogy önvezető autóinak problémái vannak gyermekek felismerésével, mégis az utcákon tartotta őket

Phoenix-ben, Austin-ban, Houston-ban, Dallas-ban, Miamiban és San Franciscóban a General Motors önvezető autó részlege, a Cruise által üzemeltetett több száz úgynevezett autonóm jármű vagy AV évek óta szállítja az utasokat a forgalmas városi utcákon. A Cruise alkalmazásban foglalható autonóm autói kifinomult érzékelők kombinációjával részletes képet alkotnak a környezetükről, és a veszélyek észlelésére és elkerülésére szolgáló gépi tanulási szoftverrel navigálnak az utakon és elkerülik az akadályokat.

Az AV-cégek abban reménykednek, hogy ezek a vezető nélküli járművek nemcsak az Ubert váltják fel, hanem az emberi vezetést is. A mögöttes technológia azonban még mindig félkész és hibás, ami miatt széleskörűen bírálják az olyan cégeket, mint a Cruise, amelyek alapvetően béta teszteket futtatnak nyilvános utcákon.

A népszerű szkepticizmus ellenére a Cruise kitart amellett, hogy robot autói sokkal biztonságosabbak annál, mint amit le akarnak cserélni: az emberek által vezetett autóknál. Egy múlt hónapban adott interjúban a Cruise vezérigazgatója, Kyle Vogt lekicsinyelte a biztonsági aggodalmakat.

A Cruise autókkal kapcsolatos aggodalmak ebben a hónapban felerősödtek. Október 17-én az Amerikai Országos Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatal bejelentette, hogy vizsgálja a Cruise közel 600 járműből álló flottáját a többi autót és gyalogost érintő kockázatok miatt. Egy héttel később San Franciscóban, ahol 2021 óta vezető nélküli Cruise autók szállítják az utasokat, a California Department of Motor Vehicles bejelentette, hogy felfüggeszti a cég vezető nélküli tevékenységét. A nyilvános működési zavarok és balesetek sorozatát követően a DMV szerint a végzés közvetlen oka az volt, hogy Cruise visszatartotta a közelmúltban történt incidens felvételeit, amikor az egyik járműve elütött egy gyalogost, és magával vonszolta az úton.

A felfüggesztésről nyilatkozva Vogt ragaszkodott üzenetéhez: „A biztonság a lényege mindennek, amit itt, a Cruise-nál csinálunk.” Napokkal később a cég bejelentette, hogy önként szünetelteti a teljesen vezető nélküli utazásokat Phoenixben és Austinban, ami azt jelenti, hogy flottája csak emberi felügyelet mellett fog működni: a mesterséges intelligencia hús-vér tartalékaként.

A korábban be nem jelentett belső anyagok, például a csevegési naplók azonban már az elmúlt hetek PR-válsága előtt is azt mutatják, hogy a Cruise tudott két sürgető biztonsági problémáról: A vezető nélküli Cruise autók nehezen észlelték a nagy lyukakat az úton, és nagyon nehezen ismerték fel a gyerekeket bizonyos helyzetekben, amellyel azt kockáztatták, hogy elütik őket. Mindazonáltal, amíg ebben a hónapban nem támadták meg, a Cruise aktívan tartotta vezető nélküli taxikból álló flottáját, fenntartva üzenetét, hogy biztonságosabbak az emberi vezetőknél.

„Mélyen felelőtlennek tűnik a vezetői szinten, hogy engedélyezem és folytatom a telepítést vagy a vezető nélküli tesztelést, és nyilvánosan azt képviselem, hogy a rendszerek meglehetősen biztonságosak” – mondta Bryant Walker Smith, a Dél-Karolinai Egyetem jogászprofesszora és mérnöke, aki az automatizált vezetést tanulmányozza.

A Cruise szóvivője közleményében megismételte a cég álláspontját, miszerint az autonóm autók a jövőben csökkenteni fogják az ütközéseket és a közúti halálesetek számát. „Sofőr nélküli műveleteink mindig is magasabb teljesítményt nyújtottak, mint az emberi viszonyítási alap, és folyamatosan értékeljük és mérsékeljük az új kockázatokat a folyamatos fejlesztés érdekében” – mondta Erik Moser, a Cruise kommunikációs igazgatója. „Mi fogadjuk el a legalacsonyabb kockázatot a gyerekekkel való érintkezés tekintetében, és a legmagasabb biztonsági prioritással kezeljük őket. Egyetlen járműnek sem – ember által irányított vagy autonóm – nulla az ütközési kockázata.”

Noha az AV-cégeket a Szilícium-völgyben a techno-optimista utópia részeinek tekintik, amelyben intelligens autók közlekednek, amelyek soha nem vezetnek ittasan, fáradtan vagy zavartan, de a The Intercept által áttekintett belső anyagok feltárják a feszültséget a potenciálisan élet-halál kérdést jelentő mérnöki munka és az erőfeszítés közt, hogy minél gyorsabb eredményeket érjenek el. A General Motors esetében, amely 2016-ban 1,1 milliárd dollárért vásárolta meg a Cruise-t, a vállalat autonóm rendszerének bármilyen kudarca az üzletét veszélyezteti.

Ahelyett, hogy a baleseteket és a belső aggodalmakat sárga zászlónak tekintette volna, a Cruise továbblépett üzleti tervével. A kaliforniai engedélyezési válság előtt a cég a Bloomberg szerint 11 új városra terjeszkedett.

Forrás: theintercept.com

Lépjen kapcsolatba velünk

Budapest, Than Károly u. 3, 1119
(1) 371 5936