A csomagokat szállító drónok sokkal kevesebb energiát fogyasztanak csomagonként, mint a dízel teherautók
A Carnegie Mellon Egyetem kutatócsoportja megállapította, hogy a csomagokat szállító drónok sokkal kevesebb energiát fogyasztanak csomagonként, mint a dízeles szállító teherautók. A Patterns folyóiratban megjelent cikkükben a csoport ismertette a csomagokat szállító drónok tesztjeit, és azt, hogy hogyan hasonlították össze őket a teherautókkal.
Miközben a tudósok szerte a világon keresik a szén- dioxid-kibocsátás csökkentésének módját, egyesek a teherszállítási szektor felé fordultak – sok rakományt elköltöztetnek az előállítás helyéről vagy az értékesítés helyéről az ügyfelek célállomásaira.
A szénlábnyom nagy része az árukat nagy távolságra szállító repülőgépeknek és hajóknak köszönhető, de nagy része a szállítási üzletágban ismert „ utolsó mérföldnek” is – a szállítás utolsó szakaszának – köszönhető.
Egy új vizsgálatban a kutatók a kis csomagok egyetlen célállomásra – például egy ügyfél otthonába – történő kézbesítését vizsgálták. Azt akarták tudni, hogy egy utolsó mérföldes csomagot szállító drón kevesebb energiát használ-e, mint egy teherautó, amely általában dízelüzemanyaggal működik.
Ennek kiderítésére a kutatók kis négy légcsavaros drónokat használtak, hogy 0,5 kilogrammos csomagokat szállítsanak különböző távolságokra, másodpercenként 4 és 12 méter közötti sebességgel. Ezután a járatok adatai alapján kiszámították, mennyi áramot használtak fel a bennük lévő akkumulátorok.
Kiszámolták, hogy mennyi áramra van szükség az akkumulátorok feltöltéséhez, és mennyibe kerül az áram és a forrása (akár pl. szénből, akár szélmalomparkból állították elő). A csapat ezután összehasonlította számításait azokkal, amelyeket a dízel szállító teherautók esetében már kiszámítottak.
Ennek során azt találták, hogy egy csomag egyszeri kézbesítésénél a drónos szállítás sokkal kisebb szénlábnyommal jár. Pontosabban azt találták, hogy egy drón szállítás 84%-kal kevesebb üvegházhatást okozó gáz kibocsátást eredményezett, mint egy dízel teherautó – emellett 94%-kal kevesebb energiát használt.
A kutatók megjegyzik, hogy a szén-dioxid-megtakarítás nagymértékben függött attól, hogy az országban hol termelték meg a drón akkumulátorok töltéséhez használt áramot.
Sokkal magasabb volt például azokon a területeken, ahol széntüzelésű erőművek termelik az áramot, mint azokon a helyeken, ahol a megújuló források, például a vízenergia elterjedtebb. Azt sugallják, hogy mindenesetre a drónokra való átállás az egycsomagos kézbesítésnél jelentősen csökkentheti a felhasznált energia mennyiségét és közvetve a szén-dioxid-kibocsátást.
Forrás: Techxplore
https://techxplore.com/news/2022-08-drones-parcels-energy-parcel-diesel.html