A digitális technológiai forradalom teljesen megváltoztatja a közlekedést

A belső égésű motorok feltalálása óta a közúti közlekedés most először teljes átalakuláson megy keresztül. A személyes tulajdonban lévő, benzinnel meghajtott, ember által vezetett járművek helyét az elektromos meghajtású és önvezető járművek vehetik át, amelyeket egy-egy útra fizetnek meg az emberek.

Az autó tulajdonjoga, mint a jólét egyik mutatója Henry Ford-ig vezethető vissza, akinek az volt az álma, hogy olyan olcsón gyártson autókat, ami „bármely jó fizetéssel rendelkező ember számára megfizethető”. Jelenleg az Egyesült Államokban 252 millió jármű van 212 millió ember tulajdonában, akik évente 3,2 billió mérföldet (kb. 5 billió km) tesznek meg velük évente, több mint 180 milliárd liter üzemanyagot égetve el.

Bár az üzemanyag nagy része nem az út megtételére használódik el. Az Egyesült Államokban eladott benzinüzemű autók 95%-a a felhasznált energiának csak a 30%-át használja fel mozgásra, a maradék a fényszórók, rádió illetve a fűtés működtetésére megy el.

Ennél még rosszabb, hogy az autók az idő 95%-ában használaton kívül parkolnak valahol. A Föld parkolóhelyei egymás után helyezve 100-szor körülérnék a bolygót, miközben a városok értékes ingatlanjaikat áldozzák fel parkolóként és garázsként, ahelyett, hogy zöld területek, iskolák vagy kórházak lennének rajtuk.

A forgalmi dugók globális katasztrófát jelentenek, tekintve, hogy a világ népességének fele városokban él, míg a WHO becslése szerint autóbalesetekben 1,35 millió ember hal meg évente.

Henry Ford álma mára már teherré vált, és az autóipar a világ egyik legkárosabb vállalkozásává vált.

Míg a GM és a Chrysler csődbe ment, és a Ford épphogy elkerülte ugyanezt a sorsot, addig egy maroknyi kívülálló az új technológiák és az innovatív üzleti modellek egyesítésével elkezdte vitatni a hagyományos autógyártók dominanciáját.

A Google összegyűjtötte a legragyogóbb elméket és beindította önvezető projektjét.

A Tesla 2008-ban jelentette meg első Roadsterét. Nem sokkal utána pedig az Uber és a Lyft létrehozta utazás megosztó szolgáltatását.

Most, egy évtized elteltével egy új mobilitási ökoszisztéma megjelenését láthatjuk, amelyet négy trend alakít.

Először is, a járművek közös használata lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy igény szerint hozzáférjenek a közlekedéshez.

A megosztott mobilitás leggyakoribb formája a ride-hailing, amelyet olyan vállalatok működtetnek, mint az Uber és a Lyft. De a megosztott mobilitás túlmutat az autókon, és magában foglalja a „mikromobilitást” is, a kerékpárok és a robogók egyre növekvő tendenciáját. Ez javíthatja a közlekedés hozzáférhetőségét, csökkentheti az autóvezetést és a járművek tulajdonlását.

Az elektromos járművek (EV) először a 19. század közepén jelentek meg, és az elektromos motor volt a gépjárművek előnyben részesített meghajtási rendszere, amíg a csaknem egy évszázada uralkodó belső égésű motor felülmúlta.

A 21. században az EV-k újjáéledtek az akkumulátor-technológia technológiai fejlődésének, a megújuló energiákra való fokozottabb figyelemnek és a különböző kormányzati ösztönzőknek köszönhetően.

Az autonóm járművek olyan járművezető nélküli járművek, amelyek képesek érzékelni a környezetüket és biztonságosan mozogni, kevés emberi beavatkozással vagy anélkül. Különféle érzékelőkkel vannak felszerelve, például radarokkal, impulzusos lézersugarakkal a távolság és mélység érzékelésére, valamint „szemként” működő kamerákkal. A fejlett számítási rendszerek ezután értelmezik az érzékszervi információkat a navigáláshoz, az akadályok elkerülése és a biztonságos vezetés érdekében.

Végül a városi közlekedési rendszereket is fejlesztik, amelyek az embereket légi úton mozgatják, válaszul a forgalmi torlódásokra és a városi lakosság növekedésére.

Az elektromos függőlegesen felszálló és leszálló járműveknek (eVTOL) nevezett új generációs repülőgépek azt ígérik, hogy felváltják a városokon belüli vezetést, megtakarítva az emberek idejét azáltal, hogy csökkentik a közúton megtett utazásokat és rövid repülésekkel váltják fel azokat.

A járműveket úgy tervezték, hogy függőlegesen szálljanak le és szálljanak le kis területeken, elektromos motorokkal működjenek, és igény szerint igénybe vehetők legyenek, mint a ride-hailing szolgáltatások.

Bár még nagy a bizonytalanság a területen, különösen az újfajta közlekedési módokra való átváltás gyorsaságával kapcsolatban, valószínűtlennek tűnik, hogy ezek a tendenciák megtorpanjanak vagy megforduljanak.

A kiskereskedelem, a szórakoztatás, a pénzügy és az egészségügy ágazatához hasonlóan a közlekedés is a küszöbén áll annak, hogy megváltoztassa a digitális technológiai forradalom.

Forrás: Heraldscotland

https://www.heraldscotland.com/business_hq/19400465.transport-poised-swept-along-digital-technology-revolution/?ref=rss

Lépjen kapcsolatba velünk

Budapest, Than Károly u. 3, 1119
(1) 371 5936