A drón technológia már létezik, de mennyire megvalósítható mindenhol és akarjuk-e ezt egyáltalán?

Az elmúlt években a kávézók, szupermarketek és online boltok elkezdték kipróbálni a drónos kézbesítést a világ néhány pontján. Jelenleg több mint egy tucat drónos szállító cég végez ilyen kísérleteket.

Nemrég jelentett be a Wing (a Google anyavállalata, az Alphabet tulajdona), hogy együttműködést kötött az ausztrál szupermarket-óriással, a Coles-szal, hogy drónok segítségével kis tételeket szállítson a vásárlóknak az ausztráliai Gold Coast-i szupermarket közelében. A Wing már működik Canberra és Logan egyes részein, Queensland államban.

Tekintettel a különböző kísérletek eddigi technikai sikerére, érdemes megvizsgálni, hogy a drónos szállítás általánossá válhat-e, és valóban bővíthető-e földrajzilag.

Ahogy az várható volt, a válasz „attól függ”. Számos kérdés merül fel az emberek körüli drónok mérlegelésekor, például a biztonság és az infrastruktúra. Például Logan egyik külvárosában a közelmúltban egy szállító drón rázuhant az elektromos vezetékekre, és ezrek maradtak áram nélkül.

És ott van még a nemkívánatos zaj és vizuális szennyezés kérdése, valamint a magánélettel kapcsolatos kérdések.

Biztonság

Naponta több tucatnyi kis repülőgép reptetése az otthonunk, munkahelyünk és útjaink felett komoly üzlet. De jelenleg a kereskedelmi drónok üzemeltetése a legtöbb országban szigorúan szabályozott vállalkozás.

Ausztráliában a Polgári Repülésbiztonsági Hatóság szigorú előírásokkal rendelkezik, amelyek célja, hogy a drónok működését a lehető legbiztonságosabbá tegyék. Tiltják a drón használatát, ha a szerkezet egy adott helyzetben nem használható biztonságosan.

Valójában Ausztrália volt az egyik első olyan ország, ahol drónokra vonatkozó szabályozást hoztak. Például nem lehet drónt reptetni egy repülőtér közelében vagy közvetlenül az emberek felett.

A drónok kereskedelmi üzemeltetői pontosan tisztában vannak ezzel, és engedélyt kapnak a működésre – senkinek sem érdeke a nem biztonságos működés, és az üzletnek is rossz lenne.

Korlátozott földrajzi piac – egyelőre

A drónok biztonságos üzemeltetési követelményeinek kielégítése érdekében a szállítók a drónokat lakatlan területeken, általában nagyon alacsony népsűrűségű területeken, és különösen a városi peremterületek felett reptetik. Ezek olyan újabb elővárosok, ahol meg lehet tervezni a drónok repülési útvonalát a biztonsági problémák, például a váratlan balesetek kiküszöbölése vagy minimalizálása érdekében.

Nem véletlen, hogy a Wing Délkelet-Queensland alacsony népsűrűségű területein és Canberra külső elővárosaiban végzett drónkísérleteket. Ezek a helyek ideálisak a drónos szállításra, és remek hely a vállalkozás továbbfejlesztéséhez, még akkor is, ha a például egy madártámadás megzavarhatja a dolgokat.

De drónos szállítás a nagyvárosok sűrűn lakott területein? Ez középtávon nagyon valószínűtlen, mivel rendkívül nehézkes a drónok biztonságos működtetése a sűrű belvárosokban.

Ha bérházba történik a szállítás, hol szállna le a drón? A tetőn? Talán, ha az épületet erre tervezték. Ez az a hely, ahol a terjeszkedés a legnagyobb nehézségekkel szembesül, és a potenciálisan több száz drón elosztási központból való futtatásának logisztikája valóban kihívást jelent.

Ha azonban nagy lenne rá az igény, és megfelelő beruházások történnének, akkor elképzelhető, hogy a sűrű városi területeken is meg lehetne valósítani a drónokkal való szállítást.

De attól, hogy ez technikailag lehetséges, még nem jelenti azt, hogy meg fog történni. A hosszú távú üzleti tervnek természetesen értelmesnek kell lennie. A közeljövőben azonban van egy kritikusabb kérdés is: a „közösségi működési engedély”.

Közösségi felhatalmazás

A „közösségi működési engedély” nem hivatalos dolog, nem kormányzati szerv adja ki. Sokkal inkább arról van szó, hogy a nagyközönség elfogadja-e és támogatja-e az újdonságot.

Végül is ez a társadalmi elfogadottság az, ami gyakran meghatározza az új technológiák, például a szállító drónok széles körű elterjedésének sikerét vagy kudarcát.

Vegyük például az atomenergiát. Sok országban van atomenergia, és az ottani közvélemény elégedettnek tűnik ezzel. Más országoknak volt társadalmi engedélye az atomenergiára, és elvesztették azt, például Japánban. Ausztráliában nincs társadalmi engedély az atomenergiára, de ez nem jelenti azt, hogy a jövőben nem is lesz.

A közösségi engedély egy folyamatosan fejlődő konstrukció, amely egy technológia előnyeire és hátrányaira épül, és mindezt befolyásolja annak észlelt értéke. A legtöbb ember most látszólag kényelmesen érzi magát, ha okostelefonja a nap 24 órájában követi őket, mivel úgy gondolják, hogy az előnyök felülmúlják a lehetséges negatív hatásokat.

Valószínűleg már rendelkezünk szilárd társadalmi engedéllyel arra, hogy drónokat használjunk sürgősségi életmentő gyógyszerek eljuttatására a rászorulóknak. Egy ilyen potenciális élet-halálhelyzetben könnyen belátható, hogy az előnyök általában meghaladják a mások számára okozott kockázatokat vagy kellemetlenségeket.

De egy kávét vagy egy tubus fogkrémet drónnal szállítani? Ez már egy bonyolultabb kérdés, de még ennek az elfogadása is megtörténhet.

Forrás: The conversation

https://theconversation.com/drone-delivery-is-a-thing-now-but-how-feasible-is-having-it-everywhere-and-would-we-even-want-it-193301

Lépjen kapcsolatba velünk

Budapest, Than Károly u. 3, 1119
(1) 371 5936