A Ford 3. szintű vezetéstámogató rendszere egyhamar nem lesz képes kezelni a forgalmas városi utcákat
A Ford vezetői csapata újabb részleteket tárt fel a vállalat részleges autonómiájáról.
A BlueCruise, a Ford vezetéstámogató rendszere 2024-ig 500 ezer járműben lesz elérhető. A 3-as szintű rendszer pedig, amelyet feltételes vagy felügyelet nélküli autonómiának is neveznek, először a Ford következő generációs elektromos autóiban lesz elérhető.
A BlueCruise egy 2-es szintű rendszer, ami azt jelenti, hogy a jármű olyan alapvető funkciókat vezérel, mint a gyorsítás és fékezés, valamint a sávközpontosítás és a sávváltás. De bár a sofőrök levehetik a kezüket a kormányról, és a lábukat a pedálokról, szemüket az úton kell tartaniuk és készen kell állniuk arra, hogy egy pillanat alatt átvegyék az irányítást. A Ford elmondta, hogy a BlueCruise-zal felszerelt járművei már több mint 80 millió km-t tettek meg.
A 3. szint a nagymértékben automatizált vezetésre vonatkozik, ahol a sofőrnek továbbra is képesnek kell lennie arra, hogy kérésre átvegye a jármű irányítását, de bizonyos helyzetekben le is veheti a tekintetét az útról. Egyes szakértők azzal érvelnek, hogy az L3-as rendszerek veszélyesek lehetnek, mivel a vezetőknek figyelmesnek kell lenniük annak ellenére, hogy a jármű a legtöbb vezetési feladatot ellátja helyettük.
A Ford versenyben van, hogy minél gyorsabban és biztonságosabban vigyen be több, részben autonóm funkciót a fogyasztói járművekbe. A Tesla az ellentmondásos béta rendszerével, a Full Self-Driving-gal vonja magára a figyelmet, amely elméletileg képes kezelni a helyi utakat a közlekedési jelzésekkel és a gyalogosokkal, de kritikákat is kapott, mivel veszélyes és befejezetlen termék, megfelelő védőkorlátok nélkül.
A GM automata rendszere a Super Cruise, amely autópályákon tesz lehetővé kormányfogás nélküli vezetést, és a cég azt tervezi, hogy kiad egy fejlettebb Ultra Cruise nevű terméket, amely a vezetési feladatok „95 százalékát” tudja kezelni. A Volvo, a Mercedes-Benz, az Audi és mások is dolgoznak saját L3-as termékeiken.
Tavaly a Ford megvált robotaxi egységétől, az Argo AI-től, azzal érvelve, hogy az L3 autonóm funkciói végül jövedelmezőbbnek és műszakilag kevésbé bonyolultnak bizonyulnak. Doug Field, a vállalat elektromosításért és szoftverekért felelős alelnöke egyelőre nem volt hajlandó céldátumot kitűzni L3-as funkcióinak bevezetésére.
„Bármennyire is szeretném, nem fogjuk 2025-ig szállítani az L3-at” – mondta Field. „Túlságosan ambiciózus célkitűzés, ezért előbb le kell fektetnünk az alapokat. Még egy kicsit várni kell az L3-ra.”
Field a Ford L3 termékének „kulcsfontosságú használati esetei” közé sorolja a stop-and-go forgalmat (forgalomban araszolást) és a hosszú utakat, amelyek során a vezető „leveheti a tekintetét az útról”, és a jármű kezeli az összes kormányzást, gyorsítást és fékezést. Field felvázolta a funkció korlátait is, mondván, hogy valószínűleg nem fogja tudni kezelni a stoptáblákkal és gyalogosokkal ellátott városi környezetet.
„Belvárosi közlekedés gyalogosokkal, stoptáblákkal és rengeteg parkoló autóval” – mondta Field. „Ez a lehető legnehezebb helyszín az L3 bevezetéséhez.”
Forrás: www.theverge.com