A Ford ambiciózus új szabadalma megváltoztathatja a drónos szállítást
Több mint egy évszázad telt el azóta, hogy a Ford Motor Co. úttörő volt a futószalagos gyártásban, de az autógyártónak még mindig van néhány trükkje.
És nem elektromos járművekről vagy önvezető autókról van szó. Noha ezek feltörekvő technológiák, a Fordnak valami még ambiciózusabb jár a fejében.
A vállalat a múlt héten közzétett egy szabadalmat, amely felvázolja a „decentralizált hibrid levegő-föld autonóm utolsó mérföldes áruszállítási rendszert”. A Ford lényegében a szállító teherautókat akarja használni pilóta nélküli légi járművek vagy drónok közvetlen indítására és irányítására.
A rendszer a kerékagy-küllős modell egy változatára vezethető vissza. A logisztikában és a szállításban gyakran használják, általában egy raktárt vagy teljesítési központot (a csomópontot) foglal magában, amely szállítójárművek (a küllők) flottáját használja a megrendelések teljesítésére.
A Ford rendszerében a szállító jármű lesz a kerékagy, míg a drónok küllőkként szolgálnak. A drónokat dokkolják és a jármű tetejéről indítják, majd a repülőgépeket a leszállási helyükre irányítják. Ezután a drónok kommunikálnak a közeli Ford járművekkel, hogy megtalálják a legközelebbi dokkolási helyet.
A Ford által kidolgozott modell nagy hatással lehet a drónos szállításra és tágabb értelemben az utolsó mérföldes szállításra. A jelenlegi állás szerint a kereskedelmi drónok szállítási szolgáltatásai túlnyomórészt helyhez kötött csomópontokon kívül működnek. A teherautók csomópontként alkalmazásával a drónszállító cégek áthelyezhetik szolgáltatásaikat olyan területekre, ahol nagyobb a kereslet, anélkül, hogy új leszállópályát keresnének.
Az utolsó mérföldes kézbesítésre ható következmények ugyanolyan jelentősek.
Például egy szállítójárműnek mondjuk 10 szállítást kell végrehajtania egy környéken. Ahelyett, hogy minden lakóhelyhez odahajtana, és a csomagot az ügyfél küszöbére dobná, a sofőr egy helyben maradhat, és ehelyett utasíthatja a járművet egy drónflotta indítására. Így egyszerre több szállítást is teljesíteni tudna.
A Ford szabadalma valójában hasonlít az Amazon által körülbelül egy évvel ezelőtt közzétett szabadalmára. Az Amazon modelljében a szállító furgonok ehelyett kicsi, földi drónokból álló flottát bocsátanának ki. Innentől kezdve a furgon irányítja a drónokat, hogy hova és mit szállítsanak, hasonlóan ahhoz, ahogy a szállítójármű a Ford rendszerében működne.
Az autógyártó modellje a Walmart múlt hónapban javasolt rendszeréhez is hasonlít. A világ legnagyobb kiskereskedője láthatóan arra törekszik, hogy a drónokat autonóm szállítójárművekkel kombinálja, hogy „meghibásodásbiztossá” tegye utolsó mérföldjét. Például, ha a jármű azt észleli, hogy valami akadályozza az útját, például egy kapu, akkor automatikusan elenged egy drónt, hogy befejezze a szállítást.
Valószínűleg beletelik egy kis időbe, amíg ezek a modellek megvalósulnak, de a Ford már más formában is kísérletezett drónokkal. A spanyolországi valenciai motorgyárában használja a készletek figyelésére használja, Kanadában pedig egy olyan rendszert tesztel, amellyel drónok szállhatnak le mozgó járművekre.
A cég korábbi szabadalmi bejelentéseinek egy része drónos szállítási megoldásokkal is foglalkozik. Ezek közé tartozik egy jármű tárolórekesz a drónok számára, valamint néhány olyan megoldás, amelyben segítenek újra elindítani az elakadt járműveket, vagy a sofőröknek emlékezni arra, hogy hol parkoltak le.
A hét elején a Ford beszámolt amerikai eladási adatairól, amelyek azt jelzik, hogy elektromos járműveinek eladása nőtt, amely egy másik olyan terület, ahol a vállalat innovációt folytat. A múlt hónapig az autógyártó 30 648 elektromos járművet adott el, ebből csak júliusban 7 700 darabot, ami 169%-os növekedést jelent tavalyhoz képest.
A Ford zászlóshajója, az F-150 Lighting elektromos pickup már 2022-ben teljesen elfogyott az Egyesült Államokban. A járművet mind az 50 államban megkapták a vásárlók, és az autógyártó várakozásai szerint 2023 közepéig 150 000 teherautót gyártanak majd, hogy kielégíthessék a váratlanul nagy a keresletet. Múlt hónapban a Ford részesedése az amerikai elektromos járművek piacán rekordmagasságú, 10,9%-ot ért el.
Forrás: Freight Waves
https://www.freightwaves.com/news/fords-ambitious-new-patent-may-be-game-changer-for-drone-delivery