A Ford applikáció szabadalma jelzi a gyalogosoknak, ha egy autonóm jármű nem engedi át őket
A Ford a múlt hónapban szabadalmat nyújtott be egy okostelefon-alkalmazásra, amely lehetővé teszi, hogy az önvezető üzemmódban működő autók telefonjukon keresztül kommunikáljanak a gyalogosokkal. Az ötlet korábban is felmerült már, és nem tűnik túl életszerűnek.
A szabadalomban leírt alkalmazás figyelmezteti a „sérülékeny úthasználókat” (azaz mindenkit, aki nem autóban utazik) az autonóm jármű jelenlétére. Az AV az okostelefonon lévő „kiterjesztett valóságon” keresztül közli szándékait a személyekkel, miközben gépi tanulással gyűjti az információkat, hogy „előre jelezze az AV és a mobileszköz közötti várható ütközést”.
Az első probléma nyilvánvaló: Ha a gyalogos séta közben a telefonját bámulja, különösen, amikor megpróbál átkelni az úton, akkor nincs biztonságban. Ha azt szeretné, hogy életben maradjon a forgalomban, akkor nyitva kell tartania a szemét és betartania a közlekedési szabályokat – vagy legalábbis, így kevésbé valószínű, hogy őt hibáztatják az őt ért balesetért.
Ez még inkább igaz azokra az emberekre, akik kerékpároznak, gördeszkáznak, babakocsit tolnak, vagy bármi bonyolultabb dolgot csinálnak, mint hogy egyik lábukat a másik elé teszik.
A másik probléma az, hogy a szabadalomban leírtak szerint ez az alkalmazás csak egy irányba kommunikál. Az emberi felhasználó nem tudja jelezni szándékát az AV felé. Az AV szándékainak megismerése kizárólag az ember kezében van. Ahelyett, hogy megállna, amikor mobileszköz közelségét érzékeli, ez az alkalmazás csupán az AV következő lépéseit közli, és reméli, hogy az ember majd tudja, hogyan reagáljon.
Másrészt mi a helyzet az AV utasainak adatvédelmi aggályaival, akikre minden forgalmas kereszteződésben a mobiltelefonok kamerái irányulnának.
A szabadalmi leírás alapján ez lenne a helyzet, függetlenül attól, hogy az autó AV üzemmódban volt-e vagy sem, mert honnan tudhatná egy „sérülékeny úthasználó”, hogy egy autó önvezető üzemmódban van anélkül, hogy ellenőrizné a kiterjesztett valóságot?
Az adatvédelmi kérdések még tovább folytathatók: Hol lesznek tárolva az összes okostelefonon megjelenő járműből származó adatok? Ki által? Meddig? És hogyan lehetne ezeket az adatokat felhasználni?
Természetesen nem a Ford az egyetlen olyan szervezet, amely a gyalogosok biztonságának kérdését kizárólag a „sérülékeny úthasználók” kezébe adja. Két évvel ezelőtt az Országos Közúti Közlekedésbiztonsági Igazgatóság „ Nemzeti Gyalogosbiztonsági Hónap”-nak nyilvánította az októbert, és azzal ünnepelte a gyalogosokat, hogy alapvetően megmondta nekik, hogy ne üttessék el magukat az autókkal.
A Szövetségi Autópálya-felügyelet beszállt a tervbe, lehetővé téve, hogy hasonló technológiákat alkalmazzanak annak megakadályozására, hogy bosszantó emberek kerüljenek az egyre nagyobb, magasabb, nehéz járművek elé.
A 2020-as FHA alkalmazás legalább egy szövetségi fejlesztésű „megoldás” volt, amely az Egyesült Államok piacán minden autógyártót lefedett volna. Nincs arra utaló jel, hogy a Ford alkalmazása hogyan működne más márkák járműveivel, és ez egyáltalán lehetséges-e. Szüksége lenne-e a sérülékeny közlekedőknek egy másik alkalmazásra, hogy megnézze, az előttük haladó Chevy, Dodge, Toyota vagy Honda nem készül-e autonóm kanyarra egy forgalmas átkelőn?
A Ford erről a következőt nyilatkozta:
„A Ford vezető autóinnovátor, és az új találmányokra vonatkozó szabadalmakat szokásos üzletmenetként nyújtja be. A szabadalmi bejelentések nem feltétlenül jelentenek megerősített gyártási terveket.”
Ami jogos! Ez csak egy szabadalmi bejelentés, és valószínűleg soha nem jut el a gyártásig. A szabadalom mögött meghúzódó gondolat azonban azt jelzi, hogy társadalmunk továbbra is az autók kizárólagos területeként tekinti az utakat, ahova soha nem szabad behatolni gyalogosoknak vagy kerékpárosoknak. Ez a veszélyes hozzáállás be van kódolva az AV-k következő generációjába. A remény az volt, hogy az autonóm járművek biztonságosabbá teszik az utakat mindenki számára, beleértve a nem járművezetőket is. De ahogy a technológia küzd a 2. szintű autonómia meghaladásán, ugyanazok a problémák továbbra is fennállnak, csak egy új csavarral.
És az utak veszélyesebbek, mint valaha, különösen az úgynevezett veszélyeztetett úthasználók számára. Az Egyesült Államokban tavaly 16 éves csúcsot ért el a halálos balesetek száma. Míg az autók közötti balesetek száma több mint 11 százalékkal, a gyalogoshalálozások száma 13 százalékkal nőtt. Úgy tűnik, hogy két tényező okozza a halálozások számának növekedését: a meggondolatlanul viselkedő járművezetők, miután a COVID-zárlatok során az utak felszabadultak, valamint a mai járművek hatalmas, egyre növekvő mérete. Egyes törvényhozók azt akarják, hogy a nagyméretű SUV-k és teherautók a gyalogosok biztonságát biztosítsák. Valójában az NHTSA 2008 óta tudja, hogy az amerikai járműveken töréstesztet kell végezni gyalogos ütközések szempontjából, de a szövetségi szövetségek még nem jelezték, hogy az ilyen jellegű tesztelések folytatódni fognak.
Forrás: Jalopnik
https://jalopnik.com/ford-patents-app-to-tell-pedestrians-when-autonomous-ve-1849366457