A Ford bemutatja a holografikus technológiát, amellyel a sofőr figyelme nem terelődik el az útról

A Ford a skót Ceres Holographics vállalattal együttműködve bemutatta, mi lehet a head-up kijelzők, vagy közismert nevén HUD-ok jövője.

A HUD-ok szinte varázsütésre olyan hasznos információkat jelenítenek meg, mint a sebesség és a részletes útbaigazítás a szélvédő alsó részén, ahol anélkül látható, hogy a vezető levenné a szemét az útról. Az autógyártók és beszállítóik már évek óta egy olyan autonóm világot képzelnek el, amelyben az autók magukat vezetik, és a jelenleg a forgalom megtekintéséhez szükséges üveget tetszés szerint nagy képernyőkké lehet alakítani. De a teljes önvezetés még messze van.

Egy detroiti konferencián a Ford bemutatott egy közbenső lépést: az úgynevezett HUD 2-t, az egész szélvédőre kiterjedő, világos, tiszta kijelzőt, amely három részből áll, kettő a vezetőnek és egy az utasnak. Ez utóbbi, amely tartalmazhat kivetített videót is, nem lenne látható a vezető számára.

Andy Travers, a Ceres Holographics vezérigazgatója szerint az új megjelenítési lehetőségek interaktívak lehetnek, és a jelenlegi kezelőszervekkel segíthetnek megoldani a veszélyes helyzeteket, amelyek a vezető figyelmének elterelődéséből adódnak.

„Az autógyártók számára költséghatékony dolog mindent a képernyőre helyezni” – mondja Travers. „És olyan programozókat alkalmaznak, akik hozzászoktak ahhoz, hogy számítógépekkel dolgozzanak, nem autókkal, amelyeknek az utat figyelő sofőrökre van szükségük. Úgy gondoljuk, hogy sokkal jobb a szélvédőre vetített képek közül választani, mint egy központilag elhelyezett képernyőre nézni.”

A szélvédő a Ceres által kifejlesztett (Eastman és Carlex) vékonyréteg-technológiát tartalmaz, amelyet beágyazott holografikus optikai elemekkel állítanak elő, majd laminált üvegszelvények közé helyezik, hogy bármilyen információ átlátszó megjelenítését lehetővé tegye. Travers szerint a film nem fog elszíneződni idővel. A műszerfalba egy olcsó, jelenleg használatos technológiájú LED projektor került.

A szabályozók foglalkoznak a figyelemelterelés problémájával. Matthew Avery, az Euro NCAP biztonsági ügynökség stratégiai fejlesztési igazgatója szerint „az érintőképernyők túlzott használata iparági probléma, szinte minden járműgyártó a központi érintőképernyőkre helyezi a billentyűket, és ezzel arra kényszeríti a járművezetőket, hogy levegyék a tekintetüket az útról, növelve ezzel a figyelem-elterelődésből adódó balesetek kockázatát.”

Janice Tardiff, a Ford bevonatfeldolgozó műszaki szakértője szerint a kezdeti prototípusok utaskijelzője szórakoztató és esetleg üzleti alkalmazásokat célozna meg.

A sofőr üzemanyag- vagy töltöttségi szintet, sebességmérőt, navigációt, a középső kijelzőn pedig érdekességeket és zenét kap. A technológiát tesztelő ügyfélklinikán a résztvevőknek tetszett az ötlet, hogy sporteseményeket és filmeket nézhessenek, de nem voltak biztosak abban, hogy az átláthatóság elegendő volt az üzleti alkalmazásokhoz. Egyesek azt akarták, hogy a kijelzők nagyobbak legyenek.

A film használatát alaposan tesztelték, és jóváhagyták a következő generációs HUD-használathoz, mondja Tardiff. A következő lépések a színek, a fényerő és a felbontás javítása, a kijelzők méretének optimalizálása, valamint a jó teljesítmény biztosítása különböző fényviszonyok között – mondja.

A HUD opció volt az Oldsmobile Cutlass-on 1988-ban, és azóta folyamatosan fejlődik. Más cégek is dolgoznak a holografikus technológián, köztük a Hyundai, a Stellantis, a Jaguar Land Rover és a General Motors. Az Envisics nevű brit cég által az idei Chrysler Halcyon EV koncepcióautón bemutatott technológia olyan képeket képzelt el az autó ablakain, amelyek a kiválasztott útvonalon mutatják a látnivalókat, lehetővé teszik az útközbeni videohívásokat, és csillagképeket térképeznek fel az éjszakai égbolton.

Ebből nem minden kerülhetne be a jelenlegi autókba. „Bár ez a vizuális információ valószínűleg túlságosan elvonja a járművet irányító sofőr figyelmét, de ez nem probléma, ha a járművet autonóm, négyes szintű üzemmódban üzemeltetik” – állítja Envisics. „Ezen a szinten a vezető pihenhet, és használhatja ezeket a funkciókat.”

De ezen újítások egy része hamarosan látható lesz. A Chrysler/Dodge szóvivője, Darren Jacobs e-mailben azt mondta, hogy „a Halcyon egyes dizájnelemei és jellemzői, mint például a head-up kijelző és a SmartCockpit készen állnak a gyártásra, és a Chrysler első teljesen elektromos járművébe be is kerülnek.”

A Ford-Ceres technológia ma már gyártható, csökkentheti a vezető figyelem-elterelődését, és kielégítheti az autóvásárlókat – különösen, ha javítható a kép tisztasága.

Forrás: barrons.com

Lépjen kapcsolatba velünk

Budapest, Than Károly u. 3, 1119
(1) 371 5936