A generatív mesterséges intelligencia megvalósítja az 5. szintű autonómiát
Az 5. szintű autonóm járművek a vártnál korábban érkezhetnek. A Wayve a közelmúltban közzétett egy technikai jelentést, amely részletezi a 2023 júniusában bemutatott generatív világmodelljüket, a GAIA-1-et (Generative AI for Autonomy).
A GAIA-1 egy generatív világmodell, amely video-, szöveg- és cselekvési bemeneteket használ, hogy valósághű vezetési forgatókönyveket állítson elő, miközben finoman szabályozza a jármű viselkedését és a helyzet jellemzőit. Ez az első generatív világmodell, amelyet kifejezetten önvezető rendszerekhez terveztek.
Hogyan működik?
A Wayve hatalmas mennyiségű vezetési videót gyűjt össze, és generatív mesterséges intelligencia segítségével új videó-adatkészleteket hoz létre az autók betanításához. Érdekes módon a Wayve által készített videók annyira valósághűek, hogy szinte lehetetlen megmondani, hogy valódiak-e, vagy generatív mesterséges intelligencia segítségével készültek.
A GAIA-1 speciális kódolókat használ a különböző bemenetekhez, például videóhoz és szöveghez, és időben összehangolja azokat. Ennek fő része, egy 6,5 milliárd paraméterű világmodell, a múltbeli adatok alapján jósol képjelzőket. Ezeket a jóslatokat egy 2,6 milliárd paraméteres videómodell segítségével visszaforgatják képekké.
A 4700 órányi vezetési adatokra kiképzett GAIA-1 9 milliárd paraméterrel rendelkezik, így hatékonyan képes pontos látványt generálni.
Alex Kendall, a Wayve vezetője elmondta, hogy a többi modelltől eltérően ez nem csak szimuláció, hanem egy teljes világmodell, amely megérti a világ működését. Különböző forgatókönyveket dolgozott ki, amelyek bemutatják, hogyan lehet az autonóm járműveket videók segítségével oktatni, kiküszöbölve a tényleges közúti tesztek elvégzésének szükségességét.
Sőt, a Wayve modellje a különböző időjárási viszonyokat is figyelembe veszi. Az önvezető autók teljes körű betanításához nem elegendő az útviszonyokról, a sávokról és a forgalomról való tájékoztatás. Wayne világmodellje különböző vezetési jeleneteket generálhat az „az idő” szöveggel, amelyet a „napos”, „esős”, „ködös” vagy „havas” követ.
Kendall azt mondta, hogy az önvezetés egyik legnagyobb kihívása a hosszútávú robusztussága: megbirkózni az utakon tapasztalható szélsőséges esetekkel. A generatív mesterséges intelligencia előnye hihetetlen képessége, hogy új módon kombinálja a tapasztalatokat.
Például megtapasztalhatja a ködben való vezetést és az utakon átsétáló gyalogosokat, és a GAIA tanulhat ezekből a tapasztalatokból, hogy megértse, hogyan hozhat létre köd+gyalogosok forgatókönyvet.
Egy felhasználó aggodalmát fejezte ki azzal kapcsolatban, hogy a szintetikus adatok sokfélesége valóban a valós forgatókönyveket tükrözi-e, torzítás nélkül. Válaszul Kendall kijelentette, hogy a megfelelő megközelítéssel lehetséges egy olyan világmodellt felépíteni, amely egyensúlyt teremt a realizmus és a sokszínűség között.
Az önvezető autók oktatásának Wayve módszere eltér a Tesláétól. A Tesla kihasználja az utakon lévő autóit, hogy összegyűjtse a vezetési adatokat. A vállalat egy mesterséges intelligencia rendszert használ, amely valós idejű vizuális adatokat gyűjt nyolc autókamerától.
Ezeket az adatokat 3D kimenetként dolgozzák fel, azonosítva az akadályokat, azok mozgását, sávokat, utakat és közlekedési lámpákat. A Tesla további vizuális adatokat gyűjt autóhálózatából, javítva ezzel a képzési modelljét. Az újonnan megszerzett tudás az FSD szoftverfrissítések révén beépül az autókba.
A Tesla szimulált adatokat használ autonóm járművei képzéséhez. A szimulációt valós adatok és számítógéppel generált képek kombinációjával hozzák létre. Ezenkívül a Tesla volt az egyik első vállalat, amely neurális hálózatokat használt önvezető alkalmazásokhoz.
Ashok Elluswamy, a Tesla robotpilóta-szoftverekért felelős igazgatója az év elején a Befektetői napon azt mondta, hogy a Tesla nem áll meg a számítógépes látásnál, hanem más területek technikáihoz is hozzá fog nyúlni, például a nyelvi modellezéshez és a megerősítő tanuláshoz, hogy betanítsa FSD járműparkját.
San Fransiscoban gyakran látni önvezető taxiként üzemelő Waymo és Tesla FSD autókat. Mivel azonban mind a Tesla, mind a Waymo székhelye az Egyesült Államokban található, a legtöbb tanulási adatot az amerikai vezetési stílusból gyűjtik.
Érdekes módon a Wayve egy egyesült királyságbeli cég, ahol eddig nem engedték az önvezető járműveket az utakon közlekedni. Az év elején azonban a Ford elektromos zászlóshajója, a Mustang Mach-E lett az első autonóm autómodell, amely az Egyesült Királyságban közlekedhet, miután áprilisban jóváhagyták a hatósági engedélyt. A Mustang Mach-E a Ford „BlueCruise” vezetéstámogató technológiájával rendelkezik.
Jelenleg a Wayve napi szinten aktívan teszteli önvezető technológiáját az Egyesült Királyság útjain. Ezenkívül a vállalat az Asdával, az Egyesült Királyság második legnagyobb online szupermarketével végzi a legnagyobb, autonóm élelmiszer-kiszállítási kísérletet Európában.
Ezenkívül a Wayve a közelmúltban bemutatta a LINGO-1 nevű egyedülálló mesterséges intelligencia-modellt, amely természetes nyelvet használ a vezetési jelenetek kommentálására és a döntéshozatali folyamatok tisztázására.
Forrás: analyticsindiamag.com