A Glasgow Egyetem AR-eszköze támogatja a kerékpárosok „hatodik érzékét”

Egy új kiterjesztett valóság eszköz segítségével a kutatók biztonságosabbá tehetik a kerékpárosok számára az önvezető autókkal való együtt közlekedést.

A Glasgow-i Egyetem kutatói kifejlesztették a CycleARcade nevű eszközt, amely kiterjesztett valóság headsetek segítségével lehetővé teszi a kerékpárosok számára, hogy lássák a szimulált autonóm járműveket, és interakcióba lépjenek velük, miközben valós környezetben közlekednek.

A csapat a CycleARcade segítségével felderítette, hogyan támogathatná az új felszerelés a kerékpárosok „hatodik érzékét”, hogy jobban tudatában legyenek az önvezető autók szándékainak. Azt is megvizsgálták, hogy a különböző országok kerékpárosai milyen számukra szokatlan viselkedést várhatnak az autonóm járművektől a helyi utakon.

Ellentétben a hagyományos szimulátorokkal, amelyek számítógép-képernyőkkel körülvett, álló kerékpárokat használnak a valós helyzetek modellezésére, a CycleARcade valósághűbb élményt tesz lehetővé, ahol a kerékpárosok szabadon közlekednek a szabad tereken, és a headsetjükben virtuális járművek grafikája jelenik meg. A rendszer segítségével a kutatók precízen irányíthatják a virtuális járműveket, így a kerékpárosok biztonságosan tesztelhetnek olyan forgatókönyveket, amelyek veszélyesek lehetnek valós utakon, valódi autókkal.

A csapat kutatása azokra a korábbi munkákra épül, amelyeket arra vonatkozóan végeztek, hogy az autonóm járművek hogyan tudnak hatékonyan kommunikálni a kerékpárosokkal, hogy helyettesítsék a biccentések, intések és szemmel való jelzések összetett halmazát, amelyet az emberi vezetők és a motorosok fejlesztettek ki, hogy jelezzék egymásnak szándékaikat. CycleARcade-kutatásukat két tanulmány formájában mutatják be még ebben a hónapban a CHI konferencián Japánban.

Az első cikk felvázolja, hogy a glasgow-i csapat hogyan használta a CycleARcade-ot olyan interfészek új kialakításainak tesztelésére, amelyek figyelmeztethetik a kerékpárosokat a közeli autonóm járművekre, és információkat szolgáltathatnak az autók szándékairól.

Egy 20 kerékpárosból álló fókuszcsoport segítségével három olyan virtuális kijelzőt fejlesztettek ki és teszteltek, amelyek információkat adnak a kerékpárosoknak a körülöttük lévő járművekről különböző úthelyzetekben, ahol egyes autók elsőbbséget adnak a kerékpárosoknak, míg mások nem.

Az egyik prototípus, a RoadAlert az autók szándékairól szóló jeleket közvetlenül az útfelületen jelenítette meg, és térbeli hangjelzéseket adott le, amelyek a járművek közeledtével egyre hangosabbak lettek. A második, az úgynevezett reARview virtuális visszapillantó tükröt adott a kerékpárosoknak a kiterjesztett valóság szemüvegén keresztül. A harmadik, a Gem, kormányra szerelt kijelzőket használt a virtuális járművek mozgásának kommunikálására.

Ammar Al-Taie, a Glasgow-i Egyetem Számítástechnikai Egyetemének munkatársa a cikk vezető szerzője. Azt mondta: „A technológia lehetőséget kínál arra, hogy növelje a kerékpárosok odafigyelését a körülöttük lévő utakra, egyfajta „hatodik érzéket” biztosítva a biztonságos navigáláshoz.

„Ebben a tanulmányban azt találtuk, hogy nem kell egyformán figyelmeztetni a kerékpárosokat minden járműre. A kerékpárosoknak koncentrált odafigyelésre van szükségük a legnagyobb kockázatot jelentő járművekre, például a hátulról közeledőkre vagy a nem elsőbbséget adó járművekre, miközben továbbra is figyelniük kell az előttük levő útra. A RoadAlert volt az a kialakítás, amely ezeket a tulajdonságokat a leghatékonyabban egyesítette vizsgálatunk résztvevői számára.”

„Fontos azonban hangsúlyozni, hogy nem várjuk el a kerékpárosoktól, hogy ezt a technológiát alkalmazzák annak érdekében, hogy a jövőben biztonságban legyenek az utakon. Ehelyett bővítjük az eszköztárat azon kerékpárosok számára, akik további támogatásra vagy tudatosságra vágynak, és választhatnak, hogy kifejezetten erre a célra tervezett eszközöket vásárolnak.”

A második cikkben a Glasgow-i Egyetem számítástechnikai tudósai és pszichológusai, valamint a svéd KTH Királyi Műszaki Intézet munkatársai bemutatják, hogyan használták a CycleARcade-ot a kerékpárosok közlekedésbiztonsági elvárásainak vizsgálatára három különböző országban, nagyon eltérő szintű kerékpáros infrastruktúrával.

CycleARcade kiterjesztett valóság eszközöket adtak a kerékpárosoknak Svédország, Omán és Skócia városaiban, és arra kérték őket, hogy szimulált útviszonyok között vezessenek, miközben headsetjükben az autonóm járművek számítógép által vezérelt vetületei jelennek meg.

Stockholmban, ahol a kerékpárosok hozzászoktak ahhoz, hogy külön kerékpársávokban saját helyük legyen, a résztvevők tudni akarták, hogy pontosan hol található körülöttük az önvezető autó. Inkább szakítottak időt arra, hogy megítéljék a szándékait a vezetési viselkedés megfigyelésével.

Muscatban, ahol a kerékpárosok rendszeresen közlekednek a forgalmas közös utakon, és gyors ütemben döntenek a következő lépésükről, a résztvevők nagyobb valószínűséggel bíztak a járművek közvetlen jelzéseiben.

A korlátozott számú dedikált kerékpárúttal rendelkező glasgow-i kerékpárosok kiegyensúlyozottabb megközelítést alkalmaztak. Arról számoltak be, hogy mind a helyinformációkat, mind a jármű szándékaira vonatkozóan egyértelmű jelzéseket szeretnének látni.

Al-Taie hozzátette: „Ezek az eredmények egyértelműen azt mutatják, hogy a kerékpárosok országonként eltérően tanulják meg megosztani az utakat az autókkal, ami arra utal, hogy az önvezető autóknak át kell alakítaniuk kommunikációs módszereiket, hogy jobban beszéljék a helyi utak nyelvét. Az emberek ezt gyakran természetes módon teszik külföldön, de előfordulhat, hogy az autonóm járművek programozását át kell alakítani, hogy a helyi vezetési kultúrát figyelembe vegyék.

Az értekezést a konferencia Honorable Mention díjra választotta, amelyet a CHI 2025-re benyújtott dolgozatok legjobb 5%-ának ítélnek oda.

A CycleARcade a kutatás legújabb fejlesztése, amelyet Stephen Brewster professzor, a Glasgow-i Egyetem Számítástudományi Karának munkatársa vezetett, és amely arra összpontosít, hogyan kommunikálhatnak a kerékpárosok az önvezető autókkal az elkövetkező években.

Brewster professzor elmondta: „Végső soron arra törekszünk, hogy alaposan megvizsgáljuk, hogyan beszélhetik a kerékpárosok és az autonóm járművek ugyanazt a nyelvet az utakon, hogy mindkettő a lehető legnagyobb biztonságban legyen. Az emberi járművezetők és motorosok kifinomult jelzések sorozatát fejlesztették ki, amelyek segítenek eldönteni, hogy kinek van elsőbbsége kereszteződésben vagy sávváltáskor, és alapvetően fontos, hogy a kerékpárosok is ugyanilyen szinten bízzanak az önvezető autókban és megértsék azokat.

„A CycleARcade egy hatékony eszköz, amely segít feltárni, hogyan lehet ezt az új nyelvet fejleszteni valódi kerékpárok használatával valós fizikai terekben, virtuális elemekkel, amelyek valós időben módosíthatók vagy cserélhetők. Folytatjuk a kutatást ezen a területen, és reméljük, hogy meglátásaink segítenek befolyásolni az autonóm járművek jövő generációinak tervezését.”

Forrás: autonomousvehicleinternational.com

Lépjen kapcsolatba velünk

Budapest, Than Károly u. 3, 1119
(1) 371 5936