A hidrogénautók jobb jövőt kínálnak, mint az elektromosak?
Az akkumulátoros elektromos autók (BEVS) értékesítése Európa-szerte növekszik, és az éves Global Electric Vehicle Outlook szerint most hetente többet adnak el, mint 2012 egészében.
A növekvő népszerűség ellenére azonban az akkumulátorok kulcsfontosságú alkatrészeinek hiánya, köztük a lítium, a nikkel és a kobalt, veszélyeztetheti az ellátást. Tehát itt az ideje, hogy a hidrogén alapú energiára összpontosítsunk?
Ellentétben Európával, ahol csak néhány eladó hidrogénüzemű autó és körülbelül 228 üzemanyagtöltő állomás van, Ázsia a hidrogénre fogad.
A japán kormány azt tervezi, hogy 2030-ra 800 000 hidrogénüzemű jármű lesz az utakon, míg Kína 2035-re egymillió ambiciózus célt tűzött ki maga elé.
Ezek a korai belépők valószínűleg csökkentik a költségeket, növelik a mennyiséget és fejlesztik az ellátási láncot.
Az autógyártók továbbra is megosztottak, és a Toyota és a Hyundai kivételével kevesen fektetnek be jelentős mértékben a hidrogénbe. A közelmúltban azonban a BMW megújította érdeklődését, és látja a hidrogénüzemű autók szerepét az akkumulátoros elektromos autók mellett.
Azt tervezik, hogy ez év végétől kisszámú BMW iX5 Hydrogen típusú autót dobnak piacra világszerte tesztcélokra.
„Sokoldalú energiaforrásként a hidrogén kulcsszerepet játszik a klímasemlegesség felé vezető úton” – mondta Oliver Zipse, a BMW AG igazgatótanácsának elnöke.
A Stellantis-csoport korlátozott számú kereskedelmi hidrogén-furgon gyártását is vállalta. De nem mindenki ért egyet; A Mercedes az Audihoz hasonlóan leállította a hidrogén-üzemanyagcellás autók piacra dobásának terveit.
Mi a különbség az elektromos autó és a hidrogénes autó között?
Egyszerűen fogalmazva egy akkumulátoros elektromos jármű akkumulátorban tárolt elektromos árammal működik, és az elektromos hálózathoz csatlakoztatva töltődik fel.
A hidrogén üzemanyagcellás elektromos jármű saját villamos energiáját állítja elő az üzemanyagcella-kötegben végbemenő kémiai reakció révén. Ez az elektromosság hajtja meg a kerekek motorját, és az egyetlen kibocsátás a vízgőz. A hidrogén üzemanyagcellás autókat meghatározott töltőállomásokon tankolják.
A hidrogénautók szépsége abban rejlik, hogy egy benzines vagy dízelmotoros autó feltöltéséhez szükséges idő alatt újratölthetők, hasonló hatótávot érhetnek el, és mindezt nulla károsanyag-kibocsátás mellett.
Szóval, miért nem terjedt már el jobban a hidrogénes autó? A hidrogén számos kihívással jár; az alacsony hatékonyságtól a magas költségekig.
Alacsony hatásfok nagy energiaveszteség miatt
A hidrogén előállításának legtisztább módja az elektrolízis, az a folyamat, amikor elektromos áramot használnak fel a víz hidrogénre és oxigénre történő felosztására. De energiaigényes, és a hatásfoka jóval 100 százalék alatt van.
Mire a hidrogént egy töltőállomásra szállítják, még nagyobb veszteség keletkezik, és még ha ki is tudják kerülni a szállítási szakaszt, a tárolás költsége is magas.
Becslések szerint mire útra kelünk, és a hidrogén elektromos árammá alakul az autóban, az eredeti elektromosságnak csak körülbelül 38 százaléka kerül felhasználásra.
Gyenge infrastruktúra
A hidrogénüzemű autók legfontosabb előnye az, hogy percek alatt feltankolhatók, de annak ellenére, hogy az univerzum legelterjedtebb elemei, nagyon nehéz hidrogénüzemű autó töltőállomást találni.
Ebben rejlik a hidrogén tyúk vagy tojás problémája: ki fogja megvenni a hidrogénes autókat, ha nem léteznek üzemanyagtöltő állomások? És ki fektet be az üzemanyagtöltő állomásokba, ha az autók nem állnak rendelkezésre?
A hidrogén-infrastruktúra kiépítésének kezdeti befektetési kockázata túlságosan magas egyetlen vállalat számára, így a probléma megoldása valószínűleg tervezést és koordinációt igényel, amely összehozza a kormányokat, az ipart és a befektetőket.
A hidrogén nagyon gyúlékony
A hidrogén nagyon gyúlékony, nehezen tárolható és baleset esetén biztonsági kockázatot jelent. Az olyan autógyártók azonban, mint a Toyota, ragaszkodnak ahhoz, hogy az üzemanyagcellás elektromos autók ugyanolyan biztonságosak, mint a hagyományos járművek.
A japán autógyártó sok évet töltött azzal, hogy hidrogénüzemű autókat tesztelt extrém körülmények között és hőmérsékleten, hogy megbizonyosodjon arról, hogy biztonságosan és megbízhatóan használhatók.
Milyen hidrogén autókat lehet vásárolni?
Míg az új elektromos autók rendszeresen megjelennek, Európában mindössze két hidrogénüzemű autót lehet megvásárolni; a Hyundai Nexo SUV-t és a Toyota Mirai-t.
A hidrogénüzemű autókat nemcsak megvenni drága, hanem tankolni is költséges. Az, hogy mennyibe kerülnek az elektromos autók feltöltéséhez képest, országonként jelentősen eltér.
Mit hoz a jövő a hidrogénüzemű és elektromos autók számára?
Még nem dőlt el, hogy van-e helye mindkét technológiának.
Az EV-k nem problémamentesek: drága a vásárlásuk, és jelentős időbe telhet az újratöltésük.
Emellett bár az elektromos autók nem bocsátanak ki kipufogógázt, de az akkumulátoros energiaforrások, az alkatrészek újrahasznosítása, valamint a járművek és akkumulátorok gyártása hozzájárul a szén-dioxid-kibocsátáshoz. Ráadásul sok nyersanyag bányászata etikai és környezetvédelmi kérdéseket is felvet.
De a hidrogén-utántöltő infrastruktúra hiánya, az üzemanyag szállításával kapcsolatos kihívások és az a tény, hogy sokkal több energiára van szükség egy hidrogénüzemű jármű mozgatásához, mint egy akkumulátoros elektromos járműéhez, egyelőre azt jelenti, hogy a jövő az akkumulátoros elektromos járműé.
Forrás: Euro News