A Hyundai a kvantum-számítástechnikára fogad az autonómia terén
Számos autonóm fejlesztő, a Tesla kivételével, a gyorsan fejlődő lidar technológiát alkalmazza a 2. és magasabb szintű automata vezetéstámogató rendszerek részeként.
A lidar mögötti elv viszonylag egyszerű: egy impulzusos lézersugárzó pásztázza a környező területet, és másodpercenként több millió impulzust bocsát ki, hogy háromdimenziós képet fessen a vezetőt segítő vagy a magasabb szintű autonóm rendszerek környezet értelmezésének támogatására, és akár néhány száz méterrel távolabbi objektumot is észlelni képes. A fedélzeti hardver és szoftver ezután eldönti, hogy ténylegesen mit kezdjen ezekkel az adatokkal az automata vezetési döntések meghozatalakor.
Fél évtizeddel ezelőtt ezek a lidar érzékelők úgy néztek ki, mint a járművek tetejére szerelt, forgó alumíniumdobozok, de mára a járművek tetejének elülső szélein, közvetlenül a szélvédő előtt elhelyezkedő kis érzékelő-dobozok.
A lidar szenzorok és technológiájuk nagy előrelépést tett az elmúlt évtizedben, odáig, hogy minden jelenleg megvásárolható vagy piacra kerülő 3. szintű és magasabb szintű rendszer lidart kínál. Ennek ellenére még van mit fejlődnie a technológiának.
A Hyundai és a marylandi székhelyű kvantum-számítástechnikai fejlesztő, az IonQ a közelmúltban felfedte partnerségük következő szakaszait: az IonQ kvantumszámítógépeit olyan képfeldolgozásban alkalmazza, amely a tervek szerint autonóm járművek 3D-s adatain végez objektumészlelési feladatokat.
Pontosabban, a vállalatok az IonQ kvantumszámítógépeit szeretnék használni különböző fémkatalizátorok elektrokémiai reakcióinak szimulálására. Ilyen esetekben a közúti jelzések képei kvantumállapotba vannak kódolva osztályozás és tárgyészlelés céljából, ami nagymértékben felgyorsítja az út mentén lévő tárgyak, autók, emberek és épületek rendszer általi észlelését és osztályozását.
„Az IonQ-nál vizsgált kvantumgépi tanulási technikák megmutatták, hogy gyorsabban tanulhatnak, hatékonyabbak lehetnek a szélsőséges esetek felismerésében, jobbak az általánosításokban, tanulhatnak alacsonyabb felbontású vagy zajos adatokból, és sokkal kevesebb paraméterrel összetett összefüggéseket rögzíthetnek” – mondja a cég. „Ezek a mély technikai előnyök végső soron gyorsabb, biztonságosabb és pontosabb döntésekhez vezethetnek felhasználói beavatkozás nélkül.”
A Hyundai az IonQ-val az elektromos járművek akkumulátoraiban használt kémiai reakciókon és lítium-vegyületeken is dolgozik, új fémkatalizátor-kémiai reakciókat kutat, és kvantumszámítógépekkel elemzi azokat.
Az autonóm járművek még gyerekcipőben járnak, de az általunk jelenleg tesztelt kvantumeredetű algoritmusok képesek befolyásolni az ilyen rendszerek kereskedelmi hasznát, hatékonyságát és biztonságát” – mondta Jungsang Kim, az IonQ társalapítója és technológiai igazgatója.
Jelenleg az autonóm fejlesztők nagy hangsúlyt fektetnek a szilárdtest-lidar-rendszerek miniatürizálására, miközben olcsóbbá teszik a gyártásukat. Ám üdítő látni, hogy a vállalatok a 3. és 4. szintű rendszerekkel összefüggésben újragondolják, hogyan érzékelik a lidar érzékelők az őket körülvevő világot , mivel mindkét rendszertípus már majdnem készen áll a piaci bevezetésre.
Forrás: AutoWeek