A Hyundai által támogatott Motional teljesen vezető nélküli autókat enged az utakra Las Vegasban
A Motional, a Hyundai és az Aptiv által támogatott önvezető autókat működtető cég zöld utat kapott, hogy teljesen vezető nélküli autókból álló tesztflottát indítson Las Vegasban: Nevada állam megadta a vállalatnak az engedélyt arra, hogy önvezető járművei biztonsági vezető nélkül közlekedjenek.
Jelenleg csak kevés, autonóm autókat működtető cég telepített teljesen vezető nélküli, más néven 4. szintű autonóm járműveket a közutakra. A Waymo, az Alphabet önvezető egysége már több éve üzemelteti 4. szintű járműveit Phoenix külterületén, nemrégiben pedig elkezdett fizető ügyfeleknek is utazásokat kínálni. A Yandex, az orosz technológiai óriás ez év elején a Consumer Electronics Show-n Las Vegasban tesztelte 4. szintű autonóm járműveit. A Motional pedig állítása szerint saját járműveinek elindítására készül a következő hónapokban.
A Motional a Hyundai és az Aptiv közös vállalkozása, amelyet először 2020 márciusában jelentettek be, amikor a Hyundai közölte, hogy 1,6 milliárd dollárt költ arra, hogy utolérje riválisait az autonóm járművek területén. Az Aptiv, egy önvezető technológiai vállalat, amely a globális autóalkatrész-beszállító, Delphi része, és a vállalkozás 50 százalékát birtokolja. A vállalat jelenleg Las Vegasban, Szingapúrban és Szöulban teszteli járműveit.
A Motional mérnökei végezték a világ első robotaxi pilot programját Szingapúrban, valamint az első autonóm terepjáró utazást New York és San Fransisco között. Az elmúlt két évben az Aptiv biztonsági sofőrök által ellenőrzött, autonóm taxikból álló flottája Las Vegasban (a Lyft-tel együttműködve) több mint 100 ezer utat tett meg.
A vállalat 4. szintű járműveit külön kezelik a Lyft-tel közösen folytatott ride-hailing programtól – mondta a szóvivő. Ez azt jelenti, hogy a nagyközönség nem fog még teljesen vezető nélküli autókkal közlekedni. „Bízunk benne, hogy a jövőben teljesen vezető nélküli közszolgáltatásokat is indíthatunk” – mondta a szóvivő.
A Motional „következő generációs” járművei, amelyek jelenleg fejlesztés alatt állnak, teljesen vezető nélküliek és a nyilvánosság számára elérhetőek lesznek. „Ezek a robotaxik képesek lesznek a járművezető nélküli működésre – vagyis érzékelőkkel, számítógépekkel és szoftverekkel felszerelve jönnek le a futószalagról, amelyek lehetővé teszik a teljesen vezető nélküli működést” – mondta a szóvivő. „Arra számítunk, hogy 2022-ben elérhetővé tesszük őket a flottapartnerek és –üzemeltetők számára. A megvalósítás és az integráció részleteit a partnerségek megkötésekor dolgozzuk ki.”
Számos vállalat kapott engedélyt 4. szintű járművek telepítésére Kaliforniában – köztük a Waymo, a Nuro, a Zoox, a Cruise és az AutoX – igaz, egyik sem kezdte még meg a tesztelést.
A biztonsági vezetők nélküli járművek közutakon történő elhelyezése óriási kockázatot jelent, így a legtöbb AV-üzemeltető rendkívül óvatos ezzel kapcsolatban. Nevada állam engedélyezi az önvezető autók tesztelését a cégeknek, általában kevésbé szigorú szabályai vannak az közutakon való működéssel kapcsolatban, mint Kaliforniában.
„Nem a legrövidebb vagy leggyorsabb utat választjuk a vezető nélküli üzemeltetéshez a közutakon” – mondta Karl Iagnemma, a Motional vezérigazgatója egy blog bejegyzésében. „A biztonságos utat választjuk – és ehhez néha több lépés szükséges. Reméljük, hogy mások is követni fogják a példánkat.”
Forrás: The Verge
https://www.theverge.com/2020/11/17/21570365/motional-driverless-level-4-autonomous-vehicles-hyundai