A Hyundai öntisztító ADAS kamerája megold egy klasszikus autonóm jármű problémát

A mi szemünkhöz hasonlóan a modern autók külső kameráit is megzavarhatják a kedvezőtlen időjárási körülmények, mint például az eső. Ez problémát okoz azoknak az autógyártóknak, akik autonómia-alapú vezető segítő rendszereket fejlesztenek.

Az alapvető sávtartástól egészen a ” Teljes önvezetésig” a gyártók azon versenyeztek, hogy a legalacsonyabb költséggel a legjobb vezetőt segítő eszközöket helyezzék el az autókba, és ezekhez elsősorban kamerákat használnak. A Hyundai és a Kia most bemutatott egy olyan eszközt, amely megoldja a kameraalapú Advanced Driver Assistance System (ADAS) egyik legnagyobb problémáját: a felületre került szennyeződések miatti látási nehézségeket.

A kamera tisztításának technológiája nem egészen új. A BMW iX például kinyíló permetezőfúvókákat használ az első és hátsó érzékelők lencséiről való törmelék lemosására. Előfordulhat azonban, hogy ezek a permetezők nem öblítik le teljesen az objektívről a szennyeződést, és azt is kockáztatják, hogy átmenetileg akadályozzák a kamera látását azáltal, hogy folyadékkal eltakarják az objektívet, vagy esetleg vízfoltok jelennek meg a nem megfelelő szárítás miatt.

A Hyundai megközelítése kicsit más. A probléma megoldására az autógyártó egy nagy beburkolt egységet épített, amelyben egy forgó ház mögött egy kamera kapott helyet. A ház elején egy üveglencse található, amely védi a mögötte lévő kényes kamerát. Ez az üveglencse az a rész, amely a külső védelmet biztosítja.

Ha a külső lencse beszennyeződik, meg kell tisztítani. Ez semmiben sem különbözik bármely más olyan járműtől, amely képérzékelővel rendelkezik az autó külsején (beleértve azokat a beépített tisztítómechanizmusokat is, mint az iX-é).

A Hyundai mechanizmusa ahelyett, hogy egyszerűen befújná a lencsét és hagyná a levegőn megszáradni, egy kis ablaktörlő lapátot alkalmaz, amely a külső üveg felületén fut végig. Amikor az autó szoftvere megállapítja, hogy a kamera „nem lát” a törmelék miatt, először az objektívet permetezi be, majd csak a legkülső lencsét forgatja el, miközben az ablaktörlő mozdulatlan marad. Ez lehetővé teszi, hogy az ablaktörlő gumibetétként működjön, eltávolítja a törmeléket és letörli a vizet, hogy tisztább képet kapjon a jármű környezetéről.

A Hyundai módszere egyszerű megoldásnak tűnik egy olyan problémára, amellyel eddig oly sok kamerával felszerelt jármű szembesült, és amelyet még nem sikerült megoldani. Ahogy a járművek fejlődnek a technológiában, az autógyártók szerte a világon versenyt futnak, hogy megtalálják a módját, hogyan építsenek olyan autókat, amelyek magukat vezetik – vagy legalábbis olyan autót készítsenek, amely le tudja venni a felelősség nagy részét a vezetőről.

Ez meglehetősen sokba kerül a gyártóknak, különösen azért, mert az alapvető alkatrészek, például a lidar érzékelők több ezer dollárba is kerülhetnek. A látás alapú érzékelők lényegesen olcsóbbak, de számos hátrányuk van. A monokuláris kamerák önmagukban nem képesek natív mélységmérésre. Ez azt jelenti, hogy a járműveket több kamerával kell felszerelni a mélység pontos érzékeléséhez. Ez a megoldás azonban még mindig olcsóbb, mint egy autót telezsúfolni lidar- és nagyfelbontású radarérzékelőkkel.

A csak látáson alapuló rendszerek problémája az általános pontosság. A Tesla például egy évtizede szinte kizárólag látásalapú érzékelő-készlettel próbálja megoldani az önvezetést. Valójában Elon Musk vezérigazgató mankónak nevezte a lidar-t, az autonóm járműipar egyik legfontosabb elemét. A Tesla látásalapú járművei azonban gyakran esnek áldozatul a kamera elhomályosodásának a vízcseppek, a por és a törmelék miatt, amelyek megakadályozzák az érzékelőket munkájuk elvégzésében.

Fontos megjegyezni, hogy a Hyundai új technológiája egyelőre csak koncepció. Az autógyár működő modelleket épített, de még nem vetette alá őket teszteknek, hogy megállapítsa, elég megbízhatóak és tartósak-e a piacra kerüléshez. Ha a rendszer elég életképesnek tűnik, az óriási előrelépésnek bizonyulhat az autógyártók számára, akik a 2., 3., és 4. szintű ADAS rendszerek közötti korlátokat szeretnék lebontani pusztán kamerák használatával.

Forrás: thedrive.com

Lépjen kapcsolatba velünk

Budapest, Than Károly u. 3, 1119
(1) 371 5936