A Hyundai vezetője szerint 2030-ra megérkeznek a repülő autók

A repülő autók több, mint egy évszázadig a sci-fi körébe tartoztak, a Hyundai európai vezetője szerint viszont 8 éven belül a valóságban is megjelennek.

A könnyű anyagok, az elektromos motor-hatékonyság és az akkumulátortechnika fejlődése Michael Cole szerint azt jelenti, hogy a „városi légi mobilitás” „az évtized második felében” megérkezik.

A Hyundai S-A1 névre keresztelt elektromos függőlegesen le- és felszálló járművet (eVTOL) fejlesztett ki az Uber-rel együttműködésben. A több rotoros jármű nagyjából 1500 mm széles és 1000 mm hosszú, négy utas és egy pilóta számára van benne hely, bár a Hyundai úgy tervezi, hogy a jövőben autonóm módon fog közlekedni. Képes akár 180 km/h sebességgel haladni, és akár 60 mérföldet (96 km) is meg tud tenni, mielőtt lemerülne az akkumulátor.

Az Uber az utak hosszáról és a fel- és leszállási helyekről szóló információit felhasználva segít meghatározni a „skyports” („légikikötők”) leghatékonyabb helyszíneit, amelyek a járművek központjaként szolgálnak majd. A Hyundai által novemberben indítandó „felbukkanó repülőteret” Coventrybe tervezik, egy egy hónapos demonstráció keretében, a The Times szerint az Egyesült Királyság Kulturális Városaként töltött év részeként.

Az ride-hailing cég azt a technológiát is képes bevezetni, amely lehetővé teszi az ügyfelek számára az S-A1 repülő taxik foglalásának kezelését, és úgy véli, hogy a Hyundai-jal együttműködve bevezethetik az utazási költségek csökkentése érdekében szükséges skálát.

Az utóbbi években a négyrotoros drónok gyors fejlődésével a Hyundai úgy véli, hogy látható az emberi utasok számára tervezett, bővített verziók lehetősége. Az eVTOL-ok csendesebbek, olcsóbbak és környezetbarátabbak, mint a helikopterek, így az emberek megtehetnek velük rövid utakat a városi területeken vagy a városok között.

Nem a Hyundai az egyetlen cég, amely eVTOL-okon dolgozik. Az Airbus az Italdesign-nal, az Audi leányvállalatával dolgozik együtt saját, Pop Up Next elnevezésű koncepcióján, a Toyota pedig egy „duál-üzemmódú” autóra adott be szabadalmi kérelmet, ami átmenet lehet egy közúti legális személygépkocsi és egy függőleges felszállási és leszállási képességekkel rendelkező könnyű repülőgép között.

A technológiai mágnások is bekapcsolódnak a fejlesztésekbe.

Larry Page, a Google társalapítója két eVTOL cégbe fektetett be: a Kitty Hawkba, amely a Cora nevű autonóm repülőtaxit fejleszti, és az egyszemélyes ingázó eVTOL-n, a Blackfly-on dolgozó kanadai Opener cégbe.

A Virgin Atlantic aláírt egy olyan megállapodást, amelynek értelmében 150 eVTOL járművet vásárolhat a brit Vertical Aerospace technológiai cégtől. A légitársaság arra törekszik, hogy a gépek segítségével a közeli városokból a Heathrow, Gatwick és Manchester repülőtereire szállítsa a légi utasokat, ahol hagyományos repülőgépekre tudnak átszállni.

Eközben Martin Warner brit vállalkozó bejelentette az Autonomous Flight nevű eVTOL-vállalatot, amely egy YS6 Plus elnevezésű hatüléses személygépkocsin dolgozik.

Egy Lilium nevű cég saját hétüléses, Lilium Jet-nek nevezett eVTOL-ját fejleszti, ismert versenytársaival, köztük a PAL-V-vel és a Terrafugia-val együtt.

Az Egyesült Királyság Polgári Repülési Hatósága hivatalosan még nem tanúsította azt a technológiát, amely lehetővé teszi az eVTOL-ok kereskedelmi használatát az Egyesült Királyság légterében, de a fejlesztők bíznak abban, hogy 2024-ig engedélyt adnak rá. Eközben az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) irányelv tervezetet dolgozott ki   annak biztosítása érdekében, hogy a függőlegesen fel- és leszálló (VTOL) képességekkel rendelkező kis repülőgépek az Európai Unió valamennyi tagállamában repülhessenek.

A repülő autó gyártási iparág a Morgan Stanley tanácsadó cég szerint 2040-re 1,5 billió dollárt fog érni.

Forrás: Driving

Lépjen kapcsolatba velünk

Budapest, Than Károly u. 3, 1119
(1) 371 5936