A jelenlegi legfejlettebb autó technológiák
A fejlett autófunkciók olyan technológiai fejlesztések eredményeként születtek, amelyek fokozzák a gépjárművek biztonságát, kényelmét vagy csatlakoztathatóságát.
Nem is olyan régen egy autót stílusa, mechanikája, üzemanyag-fogyasztása, kényelme és biztonsága alapján ítéltünk meg. Az elmúlt 20 évben azonban a szoftver, mint a modern gépjárművek mindenek felett álló komponensének térnyerése teljesen megváltoztatta az ipart és átrendezte prioritásainkat az autóvásárlás során.
Röviden, sokkal többet várunk el egy autótól, mint hogy egyszerűen elvigyen minket A pontból B pontba. Az autóknak mostantól guruló kommunikációs csomópontokként kell működniük. Egy 2022. márciusi jelentésében a Smartcar, a mobilitási alkalmazások integrálását segítő platformmal rendelkező vállalat arról számolt be, hogy 2020-ban az összes eladott új autó 91%-a biztosította az internetkapcsolatot. A mai elvárások szerint azonban az autós csatlakozás sokkal többet jelent, mint az internet-hozzáférés.
Az autós csatlakozásnak három területe van: infotainment, telematika és V2X, bár van köztük némi átfedés.
Infotainment rendszerek
Az autó infotainment rendszere a jármű belső működésével, egyes rendszereinek vezérlésével és az autó rendszerein kívülről érkező szórakoztatással kapcsolatos információk összegyűjtését jelenti. Például a rádióműsorok, a zenei streaming, a DVD szórakoztató rendszer és a beépített Wi-Fi mind az infotainment rendszer elemei. Az okostelefon interfésze is ennek a rendszernek a funkciója.
Az autó néhány egyéb rendszere, például a klímaberendezés, a navigáció, a fedélzeti kamerák és így tovább, szintén az infotainment rendszer funkciói. A legtöbb infotainment rendszer érintőképernyővel rendelkezik a rendszer összes funkciójának vezérlésére és monitorozására.
A digitális vezetői információs rendszer, amely az infotainment rendszerbe nem gyakran kerül bele, mivel az érintőképernyőtől különálló kijelzővel rendelkezik, frissíti az autó teljesítményére vonatkozó adatokat. Jelezheti a guminyomást, az autó sebességét, a külső hőmérsékletet, az akkumulátor lemerülését stb.
Kiterjesztett valóság
Külön említést érdemel a kiterjesztett valóság (AR), a head-up display (HUD) vagy az ARHUD. Sok sofőr találkozott már a statikus HUD-információkkal egy meglehetősen kicsi, szélvédőre vetített képen. A legtöbb vetített képet másodlagos információnak nevezzük, mert máshol elérhető információkat tartalmaznak. Például a jármű sebessége, a navigációs irányok, a sebességkorlátozás és más statikus adatok is különböző kijelzőkön és képernyőkön találhatók.
Az ARHUD előnyei közé tartozik a sokkal nagyobb látómező, valamint az a képesség, hogy a kritikus információkat az úttestre és más valós tárgyakra vetítse az autó előtt. Utcaneveket helyezhet el a tényleges utcákon, ahogy közeledik hozzájuk. Valós távolságot biztosíthat az autó és az előtte lévő tárgyak között. Ezenkívül képes felismerni és megjelölni a veszélyforrásokat, mielőtt elérné őket.
Jármű telematika
A járműtelematika GPS-alapú és felhőalapú funkciókat tartalmaz. Ez magában foglalja a Wi-Fi-t, a navigációt és minden olyan interakciót, amely során adatokat küldenek a felhőbe, feldolgozzák, majd műveletként visszaküldik. Például a Hyundai Bluelink alkalmazása lehetővé teszi, hogy a tulajdonos okostelefonjával feloldja az autóját. Ezt úgy teszi, hogy jelet küld a felhőbe, amely másodpercekkel később visszaküldi azt parancsként a jármű feloldására.
A felhő alapú telematika izgalmasabb és költségtakarékosabb aspektusai közé tartoznak az OTA-frissítések. Sok mai elektromos jármű (EV) biztosítja ezt a lehetőséget. Lehetővé teszi az autógyártók számára, hogy a felhőn keresztül távolról javítsák vagy frissítsék a jármű szoftverét.
V2X
A V2X rendszerrel a jármű képes kommunikálni bármivel, ami körülötte van. A teljesen önvezető autókkal szemben támasztott alapkövetelmény, hogy képesek legyenek kommunikálni a környező forgalommal és infrastruktúrával. A V2X magában foglalja a kommunikációt a jármű és a körülötte lévő járművek (V2V), a lakóhely (V2H) és az infrastruktúra (V2I), például útépítési területek között. Az önvezető autónak mindig tudnia kell, hol helyezkedik el a világban. Lehet, hogy még évtizedekre vagyunk az utcákon közlekedő kormánykerék nélküli járművektől, de az autógyártók már most lefektetik a V2X alapjait a mai autókban érzékelők, kamerák, LiDAR (fényérzékelés és tartomány) és felhőkapcsolat révén.
Az Audi néhány évvel ezelőtt mutatta be a sajtónak a V2I technológiával kapcsolatos munkáját. A nevadai Las Vegas városával együttműködve olyan belvárosi útvonalat alakított ki, amelyen a közlekedési lámpák kommunikálni tudnak a megfelelően felszerelt Audi modellekkel. Amikor az autó egy közlekedési lámpához közeledik, a head-up display-n (szem elé vetített kijelzőn) megkezdődik a visszaszámlálás a zöldre váltásig, ha piros a jelzés, vagy a pirosig, ha zöld a jelzés. Az ötlet az, hogy csökkentsék a vezetői stresszt és takarékoskodjanak az üzemanyaggal, mivel a vezetők így a visszaszámlálás alapján időzíteni tudják a kereszteződéshez való érkezésüket.
Vezeték nélküli EV töltés
Az elektromos járművek akkumulátorainak újratöltését teszi sokkal probléma-mentesebbé a csatlakozó nélküli töltés fejlesztése. A mágneses tér által generált levegőben lévő elektromosság felhasználása lehetővé teszi az elektromos járművek akkumulátorának feltöltését a földön lévő pad segítségével. Az elektromos járműveknek megfelelő felszereléssel kell rendelkezniük ahhoz, hogy kihasználják a töltőpad előnyeit. Következésképpen egyik napról a másikra nem várható nagy mennyiségű töltőpad az utakon, de az autógyártók dolgoznak ezen.
Napenergiával működő elektromos autó
Egy csak napenergiával működő elektromos jármű addig nem kivitelezhető, amíg a szoláris technológia nem tesz jelentős lépést előre. Néhány autógyártó azonban már beépíti a napenergiát járművei töltési rendszerébe. Például a holland gyártású Lightyear 0 már gyártás alatt áll, és az ígéretek szerint akár 70 km-es hatótávolsága is lesz csak a napelemes töltéstől számítva. Eközben a Hyundai és a Toyota napelemek kifejlesztésén dolgoznak egyes, az Egyesült Államokban elérhető elektromos modellekhez. A Hyundai pedig már kínál napelemes tetőt az Ioniq 5 modellekhez Dél-Koreában.
Biometrikus adatok
Az autók biometrikus alkalmazásai az ajtók kinyitásától a gyújtás bekapcsolásáig és a vezetői beállítások (ülés, hangbeállítások és így tovább) indításáig, valamint a vezető figyelmének ellenőrzéséig mindent átfognak. Más szóval, a biometrikus adatok a járművekben az ujjlenyomat- és arcfelismerő technológiák révén kényelmet és egy újabb biztonsági réteget jelentenek. A Tesla már alkalmaz arcfelismerést a vezető tudatosságának figyelésére a Model 3 és Model Y verziókban.
Fejlett vezetéstámogató rendszerek
A gyakran „fejlett biztonsági” rendszereknek vagy fejlett vezetőtámogató rendszereknek (ADAS) emlegetett technológiák csökkentik a vezető feszültségét, miközben proaktívan segítenek megelőzni vagy minimalizálni a baleseteket. Néhány ADAS alapvető építőeleme a félautonóm vezetőtámogató rendszereknek, amelyek számos autóban elérhetők.
Az ADAS szolgáltatásai közé tartozik a sávközpontosító asszisztens (LCA), az automatikus vészfékezés (AEB) és a hátsó keresztirányú forgalomra figyelmeztető rendszer (RCTW) is.
Fél-autonóm vezetési asszisztens
Több ADAS technológia, például az LCA, az AEB és az adaptív sebességtartó automatika (ACC) egyetlen összefüggő rendszerbe vonása lehetővé teszi, hogy az autó automatikusan kormányozzon, gyorsuljon és fékezzen. Ez a 2. szintű részleges automatizálás továbbra is megköveteli a vezetőtől, hogy figyeljen, és a kormánykeréken lévő kézzel irányítsa az autót. Más szóval, a vezetőnek továbbra is figyelnie kell a vezetési környezetet.
Ez az a szint, ahol a mai félautonóm vezetési rendszerek vannak, mivel a kormányzati szabályozások korlátozzák a félautonómia mértékét. A következő lépés a 3. szintű feltételes automatizálás, amelyben a rendszer figyeli a környezetet és vezérli a járművet. A vezetőnek azonban továbbra is figyelnie kell, és készen kell állnia az irányítás átvételére.
Forrás: www.kbb.com