A Jetson családban látotthoz hasonló repülő autók hamarosan használhatók lehetnek hosszabb utazásokra

Az 1960-as sci-fi rajzfilmben, a Jetson családban a szereplők rendszeresen családnyi méretű légi járműveikben közlekedtek. Ez akár valóság lehet a közeljövőben, mivel számos légiközlekedéssel foglalkozó cég, köztük az Airbus, a Boeing és a NASA is repülő autók kifejlesztésén dolgozik.

A VTOL (függőleges felszállás és leszállás) prototípusokat kis és hatékony elektromos hajtóművek hajtják. A kutatók azt vizsgálták, hogy a praktikus elektromos repülő autóknak milyen az energiafogyasztása és az üvegházhatást okozó gázkibocsátása. Arra jutottak, hogy a 35 km-nél hosszabb utakon a repülő autók jobban teljesítenek ezen a téren, mint a hagyományosak. Például San Fransiscoból San José-ba vagy Detroitból Clevelandbe a VTOL-ok lekörözik a földi autókat.

A kutatócsoport számítógépes szimulációt alkalmazott a hagyományos belső égésű motorok (ICEV), az akkumulátoros elektromos járművek (BEV-k) és a VTOL repülő járművek hatékonyságának összehasonlítására. Bár egy elektromos repülő autó egyáltalán nem bocsát ki üvegházhatást okozó gázokat, de az elemeinek feltöltéséhez erőművekben előállított elektromosságra van szüksége. Ezt figyelembe véve a kutatás kimutatta, hogy 100 km-es úton egy repülő autó, amiben a vezető és három utas ül, környezetkímélőbb volt, mint egy normál autó. A repülő autó káros gáz kibocsátása 52%-kal kisebb volt, mint a hagyományos belső égésű motorral működtetett autóé, és 6%-kal kisebb, mint az elektromos autóé.

Forrás: www.mirror.co.uk

A kutatók a VTOl repülésének négy szakaszát elemezték: felszállás, emelkedés, utazás, süllyedés és leszállás. Eredményeik szerint a gép nagyon sok energiát használt a felszállásnál és emelkedésnél, de viszonylag keveset 240 km/h-val történő utazáskor. Összességében hatékonyabbak voltak hosszabb utakon, amikor az út nagy része az utazómagasságon történő haladással történik. 35 km-nél rövidebb utakon az egy utassal haladó hagyományos motorral működő autók teljesítménye jobb volt, mint a repülő autóké. Ez azért fontos, mert egy átlagos út személyautóban általában 17 km körül szokott lenni, így a repülő autók előnye többnyire nem érvényesülne. Következésképpen ezeknek a járműveknek a fenntartható mobilitási rendszerben betöltött szerepe elég korlátozott. A zsúfolt városokban a taxi-szolgáltatás részeként és hosszabb utazásokon lehetnének hasznosak.

Forrás: www.mirror.co.uk

https://www.mirror.co.uk/science/flying-cars-similar-those-jetsons-14272124

Lépjen kapcsolatba velünk

Budapest, Than Károly u. 3, 1119
(1) 371 5936