A Jövő Közlekedése az RCA 2020-as Intelligens Mobilitás Show-jának a témája

A Royal College of Art Intelligens Mobilitás Show-jának idei témája a jövő közlekedésének tervezése. A tanulók azt a feladatot kapták, hogy a kérdés három fő témáját vizsgálják meg, melyek a természeti erőforrások végessége, a városi közlekedés és a befogadó társadalmak kialakítása.

Az RCA-t tekintik világszerte a legbefolyásosabb művészeti és tervezési egyetemnek. Az Egyetem Londonban, a Hyde Park és a Royal Festival Hall közelében helyezkedik el, számos tehetséges tervező innen került ki, köztük autótervezők is.

Az egyetem új programja az autóipar kulturális, szociális és technológiai átalakulására koncentrálva olyan kérdéseket tesz fel, hogy: „Hogyan változik a vezetési élmény az autonóm autók megjelenésével? A megújuló energiára és az elektromosságra váltás hogyan befolyásolja az autó megjelenését? A közlekedés hogyan változik meg a vidéki környezetről nagy városi központokra váltás révén?”

A programot vezető professzor, Chris Thorpe és csapata a leendő közlekedéstervező mérnökök ezekre a témákra válaszoló hat javaslatát választotta ki.

Bár az önvezető elektromos járművek javítják a mobilitást, az ember és a gép közötti kommunikációs problémák a jövő közlekedésébe vetett bizalmat rombolhatják. Ennek megoldására Daniel Vorley egy új interfész design-t javasol, amely intuitív kommunikációt tesz lehetővé az ember és a jármű között. Tervezési koncepciója alapvetően a kabin körül áramló holografikus részecskéken alapul, amelyek folyamatosan változnak, amikor a jármű különböző környezetbe és helyzetekbe lép. Ebben a forgatókönyvben az utasok és a jármű közötti párbeszéd a tudatalatti csatornákon keresztül – az arckifejezés és a testtartás – keresztül történő kommunikáció képességére épül, ezáltal az ember és a gép közötti intuitív párbeszédhez vezet.

Winter egy humanizált, autonóm jövőbeli járművet tervezett családi utakra. A tervező szociálpszichológusokkal, területrendezőkkel és valódi családokkal dolgozott, hogy megértse aggodalmaikat, és kidolgozza a belsőépítészeti koncepciót, amely szociális és interaktív utasteret kínál a vezető és az utasok stresszének csökkentése érdekében. Elmondása szerint a tervezésnek a magánszféra, és a pihenés is fontos szempontjai, ugyanakkor igény van a család részéről az együttlétre, interaktivitásra is. Így a képernyő-technológiát analóg és interaktív élménnyel helyettesítik.

Johannes Recla az elektromos járművek sokat vitatott hangos oldalával foglalkozott. A jelenlegi elektromos meghajtású autóknak egy akusztikus figyelmeztető rendszerrel kell rendelkezniük, amelyet 30 mérföld/óra alatti sebességnél kell használniuk. Ez mesterségesen generált elektromos zajt jelent. Recla elképzelése a hangok egy könyvtárát kínálja, melyet a vizuális kialakítás javítása és az iránytól és sebességtől függő akusztikai tulajdonságok létrehozása érdekében alkalmaznak.

Vidyut Naidu egy kalandjárművet tervezett mozgáskorlátozottak számára. Kutatásai során azt találta, hogy a mobilitás és a kaland pozitívan befolyásolja a mentális és fizikai egészséget, pedig a fogyatékossággal élők számára ezek elérhetősége nagyban korlátozott. A projektje hangsúlyozza az inkluzív formatervezés fontosságát a mobilitásban.

Andy Zou 2030-ra tervezett egy hatszemélyes önvezető minibuszt, amelynek állítható moduláris belső tere van, amely kisebb elemekből áll, melyek könnyen csatlakoztathatók a járműhöz még mozgás közben is. „A design a jelenlegi közlekedési rendszer valamint a közösségi közlekedés élményének javítására fókuszál. Az utasok könnyedén váltják egymást, miközben a busz mozog, így nincs szükség hagyományos buszmegállókra és javul az egész közlekedési rendszer hatékonysága.”

Hiu Li egy haszongépjárművet tervezett a jövő okosvárosai számára, ahol az egész népesség és minden jármű nagysebességű 5G szolgáltatásra kapcsolása kihívást jelent, és baleseti kockázatot jelent az autonóm autók és a gyalogosok között. Hiu Li szerint a vezetékmentes adatforgalom évente 50%-kal nőtt az utóbbi időben, és ez a trend még tovább fog gyorsulni a következő évtizedben a video- és az internethasználat növekedése révén. A koncepció így magában foglal egy 5G antennát és adatközpontot, amely jelismétlőként működik és segíti a vezeték nélküli közlekedési rendszerek egymással való kommunikációját a balesetek megelőzése érdekében.

Forrás: Forbes

https://www.forbes.com/sites/nargessbanks/2020/04/11/rca-intelligent-mobility-2020-show/#70fa172d38cf

Lépjen kapcsolatba velünk

Budapest, Than Károly u. 3, 1119
(1) 371 5936