A jövőben az autón belüli biometria kimutathatja az ittas vezetést vagy a szívrohamot

Az Egyesült Államokban nemrégiben benyújtottak egy törvényjavaslatot, amely alapján 555 milliárd dollárt költenének az utak, a közösségi közlekedés és egyéb közlekedési lehetőségek kiépítésére. A törvényjavaslat többek között arra kötelezi az autógyártókat, hogy olyan technológiával szereljék fel autóikat, amely „passzívan figyelemmel kíséri a gépjárművezető teljesítményét annak érdekében, hogy pontosan azonosítsa, ha az nem alkalmas a vezetésre.”

Ez jelentős hír azoknak a cégeknek, amelyek az ittas vezetők kiszűrését célzó technológiákon dolgoznak. Júniusban az Automative Coalition for Traffic Safety (ACTS) bejelentette, hogy egy új ittasság-észlelő technológia 2021 végére elérhető lesz a nyílt forráskódú haszongépjárművekben.

Technológiájuk a DADSS Programból, az autógyártók és az Egyesült Államok Közlekedési Minisztériumának Nemzeti Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatala (NHTSA) közti partnerség kutatás-fejlesztési és tesztelési programjából származik.

A nyílt forráskódú engedélyezés azt jelenti, hogy az ittas vezetést detektáló technológia bármely termékintegrátor rendelkezésére áll a flotta járművekbe való beépítéshez – legyen szó kormányzati járművekről, bérelt autókról vagy fuvarozó cégekről. Ez egy kihívást jelentő terület, a hamis pozitív eredmények kockázatával és az ittas vezetőkkel, akik megpróbálják becsapni a rendszert.

Az OEM Nissan megalkotta az alkohol szagának észlelésére képes ittas vezetés-megelőzési koncepcióautót, amely kamerák segítségével figyeli a vezető állapotát.

Manapság az autók kamerákkal és érzékelőkkel vannak felszerelve, amelyek figyelemmel kísérik a vezető éberségét. Például a Cadillac Super Cruise-a a Driver Attention Camera rendszer segítségével érzékeli, hogy a vezető figyel-e az előtte álló útra.

A vezető egészségi állapotának monitorozása a járművekben már nem első alkalommal merül fel. Nagyjából 10 éve az OEM már foglalkozott a gondolattal, hogy biometrikus szenzorokat telepítsen járműveibe, amely meg tudja figyelni és észlelni az esetleges egészségügyi problémákat, amelyek befolyásolhatják a vezetőt.

2011-ben a Ford létrehozott egy kísérleti projektet a Medtronic orvostechnikai eszközöket gyártó céggel, hogy a Ford SYNC® szoftver Bluetooth-on keresztül csatlakozzon egy Medtronic folyamatos glükóz-figyelő eszközhöz, és hangjelzéssel és vizuális kijelzők segítségével nyújtson információt a glükózszintről. A cukorbetegség, mint a vezetést befolyásoló egészségi állapot már régóta foglalkoztatja a technológiai cégeket. Cukorbeteg embereknél az alacsony vércukorszint eszméletvesztést okozhat, ami a kutatások szerint az autóbalesetek 20%-ának hátterében áll. Az autó egészségügyi szoftvere ellenőrizni tudja a hirtelen hőmérséklet változást, a pollenszinteket és a levegő szennyezettségét, ami asztma rohamokat válthat ki az asztmás embereknél.

A Ford a németországi Aacheni Egyetemmel együttműködve olyan EKG-érzékelőket is létrehozott, amelyek figyelemmel kísérhetik a szív egészségét. A gyakorlatban egy ilyen rendszer figyelmeztetheti a sofőrt, hogy húzódjon le, vagy a járművek közötti kommunikáción keresztül riaszthatja a mentő járműveket. Egy autonóm jármű esetében az autó akár át is tervezheti az útvonalat, hogy a legközelebbi kórházba vigye az utast.

Ugyancsak 2011-ben a BMW támogatta a Technische Universitaet Muenchen kutatóit egy olyan intelligens kormánykerék megalkotásában, amely a pulzusszám és az oxigén-telítettség szintjének érzékelése révén ellenőrzi a stressz szintet.

Azonban ezen ötletek egyike sem került át a kereskedelembe, talán a költségek miatt. Az orvosi pontossággal kapcsolatos kihívások is felmerülnek, valamint az adatvédelem kérdése és az, hogy ezek a mutatók mit jelenthetnek a gépjármű-biztosítási díjak szempontjából.

A COVID-19 kapcsán Izraelben az UVEYE érintkezés nélküli, vészhelyzeti jármű-ellenőrző rendszereket fejlesztett ki. Felismerték, hogy az egészségügyi szolgáltatók infravörös hőképes technológiájukkal több méteres vagy annál nagyobb távolságból is észlelhetik a testhőmérsékletet. Ez segíthet az egészségügyi szakembereknek gyorsan azonosítani azokat az egyéneket, akik további COVID-19 vizsgálatot vagy kezelést igényelhetnek. A társaság non-profit alapon látta el az egészséggel kapcsolatos flották kezelőit a berendezésekkel.

Az Egyesült Államok ittas vezetésről szóló törvényjavaslata előírja, hogy az Egyesült Államok Közlekedési Minisztériuma három éven belül technológiai biztonsági szabványt állapítson meg, és még legalább két évet ad az autógyártóknak, hogy megfeleljenek annak.

Sok startup és kutató dolgozik a légzésfigyelők és a biometrikus tesztelés területén. A technológia jelentős fejlődésen ment keresztül a 2010-es évek eleje óta, különösen a gépi tanulás fejlődése révén, és a következő években további újdonságokra lehet számítani.

Forrás: The Next Web

https://thenextweb.com/news/drunk-driving-car-monitoring

Lépjen kapcsolatba velünk

Budapest, Than Károly u. 3, 1119
(1) 371 5936