A Kaliforniai Gépjárművek Minisztériuma felfüggeszti a Cruise önvezető robotaxi engedélyeit

A Kaliforniai Gépjárművek Minisztériuma (DMV) bejelentette, hogy felfüggesztette a Cruise LLC autonóm járműgyártó cég engedélyeit.

A DMV közölte, hogy értesítette a San Franciscó-i székhelyű vállalatot, a General Motors leányvállalatát, hogy azonnali hatállyal felfüggesztették autonóm jármű telepítési és vezető nélküli tesztelési engedélyeit. A döntés nem érinti a cég biztonsági sofőrrel végzett tesztelési engedélyét.

A DMV szerint a felfüggesztések több problémán alapulnak:

13 CCR §228.20 (b) (6) – A járművek teljesítménye alapján a minisztérium megállapítja, hogy a gyártó járművei nem biztonságosak a lakosság számára.

13 CCR §228.20 (b) (3) – A gyártó hamisan közölt információkat a járművei autonóm technológiájának biztonságával kapcsolatosan.

13 CCR §227.42 (b)(5) – A gyártó vagy annak egyik ügynöke, alkalmazottja, alvállalkozója vagy megbízottja olyan cselekményeket vagy mulasztásokat követett el, amely a részleg szerint indokolatlan kockázatot jelent a nyilvánosság számára a gyártó által közutakon végzett autonóm járművizsgálatok elvégzése során.

13 CCR § 227.42 (c) – A részlegnek azonnal fel kell függesztenie vagy vissza kell vonnia a gyártó tesztelési engedélyét, vagy a vezető nélküli járművekre vonatkozó tesztelési engedélyét – ha a gyártó olyan gyakorlatot folytat, amelynél az azonnali felfüggesztés szükséges a közutakon tartózkodó személyek biztonsága érdekében.

Röviddel a DMV bejelentése után a Cruise közölte, hogy felfüggeszti az autonóm járműveik működését San Franciscóban.

„Végső soron életek megmentése érdekében fejlesztünk és alkalmazunk önvezető járműveket” – áll a vállalat közleményében.

A Cruise-t egyre több ellenőrzésnek vetik alá, amióta a California Public Utilities Commission engedélyezte a vállalatnak és a rivális Waymo-nak, hogy kiterjesszék San Fransiscora robotaxijaik tesztelését.

A város illetékesei bírálták a lépést és arra kérték a CPUC-t, hogy szüneteltesse az engedélyt a fokozatos megközelítés érdekében, mivel a jelentések szerint a járművek szabálytalanul kanyarodnak, elakadnak az út közepén és zavarják az elsősegélynyújtókat.

A CPUC döntését követően a Cruise beleegyezett a DMV kérésébe, hogy a két balesetet követően – amelyek közül az egyikben mentőjármű is érintett volt – felére csökkentse robotaxi flottáját a városban.

A Cruise-t további vizsgálatnak vetették alá a hónap elején történt balesetet követően, amelyben egy emberi sofőr elütött egy nőt a Market és a Fifth Street közelében San Francisco belvárosában, aki így egy robotaxi útjába került.

A nő súlyosan megsérült. A hatóságok továbbra is keresik a vétkes sofőrt.

A Cruise nyilatkozatban foglalkozott a Marketnél és a Fifth Streetnél történt balesettel:

„A DMV által vizsgált incidens során egy sofőr tragikus módon elütötte és az AV útjába lökte a gyalogost. Az AV agresszíven fékezett az ütközés előtt, és mivel ütközést észlelt, megpróbált félreállni, hogy elkerülje a további biztonsági problémákat. Amikor az AV félre akart húzódni, magával rántotta a gyalogost. Gondolataink továbbra is az áldozattal vannak, és reménykedünk a gyors és teljes felépülésben” – közölte a cég.

Cruise elmondta, hogy a vállalat megosztotta az információkat a DMV-vel, a CPUC-val és az NHTSA-val, beleértve a videót is. A társaság a rendőrségnek is segített a gázoló jármű azonosításában.

„Csapataink jelenleg elemzést végeznek annak érdekében, hogy azonosítsák az AV reakciójának lehetséges fejlesztéseit ilyen rendkívül ritka eseményekre” – folytatta a vállalat.

A DMV azonban a felfüggesztésről szóló határozatában azt mondta, hogy a Cruise nem adott át videót, amely megmutatta volna, mit csinált az autó a kezdeti megállás után. A cég állítólag az autó mozgásáról sem számolt be.

A DMV szerint a Cruise jármű félrehúzódási manővert próbált végrehajtani, miközben az áldozat az autó alatt volt, és erről csak egy másik hivatali osztálytól értesültek. A kiegészítő videót kérés után kapta meg a DMV október 13-án.

A múlt héten az Országos Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatal bejelentette, hogy kivizsgálja a Cruise-t, miután olyan eseményekről érkezett jelentés, amelyek során a vállalat autonóm járművei nem jártak el kellő óvatossággal a gyalogosok körül az utakon.

David Chiu San Francisco városi ügyésze méltatta a DMV döntését, mondván, hogy az „igazolja a város által felvetett jelentős közbiztonsági aggályokat”. A városi ügyvéd sürgette a CPUC-t, hogy dolgozzon ki egy „ésszerű, részletes tervet” a járművekre vonatkozóan.

„Reméljük, hogy a CPUC, amely az AV-k utasszállítási képességét szabályozza, hasonlóképpen felismeri az AV-k jelenlegi hatásait San Francisco utcáin, beleértve a forgalom blokkolását, a közlekedési hálózat zavarását és az elsősegélynyújtók akadályozását, és teljesíti városunk kérését, hogy átgondolja döntését, amely lehetővé tette az AV-k korlátlan terjeszkedését San Franciscóban” – mondta Chiu.

Phil Koopman, a Carnegie Mellon Egyetem autonóm közlekedési szakértője azt mondta a CBS News Bay Area-nek, hogy eleve nincs ok arra, hogy az autonóm járműveket gyártó cégek sofőr nélkül teszteljék technológiájukat.

„A biztonsági sofőr nem akadályozza meg az előrelépést. A biztonsági pilótának nem kell csinálnia semmit, de a biztonság biztosított és folyhat a tesztelés” – mondta Koopman Anne Makovec riporternek. „Tehát a biztonsági sofőr eltávolítása valójában nem a biztonságról szól, hanem a közvéleményről, a befektetők elégedettségének megőrzéséről és ehhez hasonló dolgokról.”

A felfüggesztés bejelentése előtt a Teamsters és más szakszervezetek a Cruise San Francisco-i központja előtt gyülekeztek, hangsúlyozva a biztonsággal és a munkahelyekkel kapcsolatos aggályaikat.

A DMV döntése nyomán azt mondták, túl kevés, túl későn.

„Ezek olyan problémák, amelyekre már régóta figyelmeztettük őket” – mondta John Bouchard, a Teamsters Local 350 munkatársa a CBS News Bay Area-nek. „Ha első alkalommal hallgattak volna ránk, kapcsolatba léptek volna velünk, vagy kapcsolatba léptek volna a városi tisztviselőkkel, mielőtt meghozták volna ezeket a döntéseket, akkor a dolgok egészen másképp alakultak volna.”

A DMV elmondta, hogy közölte a Cruise-zal a felfüggesztett engedélyek visszaállításához szükséges lépéseket. A visszaállításra csak akkor kerülhet sor, ha a vállalat „a hivatal megelégedésére teljesítette a követelményeket” – közölte a minisztérium.

Forrás: cbsnews.com

Lépjen kapcsolatba velünk

Budapest, Than Károly u. 3, 1119
(1) 371 5936