A kínai elektromos járművek gyártói mindent megtesznek, hogy legyőzzék a Teslát az autonóm vezetési versenyben

Az autonóm vezetésben való fölényért folytatott csata fokozódik Kínában, mivel a nagy elektromos jármű (EV) gyártók felgyorsítják a fejlett vezetőtámogató rendszerekkel (ADAS) felszerelt autók fejlesztését, hogy becsalogassák a vásárlókat, a szabályozási akadályok ellenére 2026-ra egymillió autóban várható az L3-as rendszer.

Elemzők szerint az a törekvésük, hogy intelligens autókat építsenek a világ legnagyobb autóipari piacán, veszélyt jelentenek a Tesla világelső pozíciójára az önvezetésben.

„A fél-autonóm vezetési rendszerek új csatateret jelentenek az elektromosautó-építők számára Kínában, mivel elősegítik az eladásokat és növelik a márka ismertségét” – mondta Phate Zhang, a sanghaji székhelyű, elektromos autókkal kapcsolatos adatszolgáltató, CnEVPost alapítója. „A vezető szereplők egyetértenek abban, hogy a gyorsan növekvő piacon való versenyhez a legjobb hardverrel és szoftverrel kell felszerelni autóikat.”

A Consultancy Counterpoint Research egy év eleji jelentésében úgy becsülte, hogy Kínában 2026-ban körülbelül 1 millió elektromos jármű fog megfelelni a 3. szintű (L3) autonóm vezetési szabványnak, és a kínai autógyártók továbbra is fontos szerepet fognak játszani világszerte az önvezető autók tervezésében és felépítésében.

Egy tipikus L3-as autó környezetérzékeléssel rendelkezik, és megalapozott döntéseket tud hozni, például felgyorsít egy lassan mozgó jármű mellett, az egyesült államokbeli székhelyű SAE International autonóm vezetésre vonatkozó szabványai szerint. A járművezetőknek azonban bizonyos körülmények között be kell avatkozniuk.

A vezető szárazföldi elektromos járműgyártók, mint például a BYD és a Li Auto, mind új modelleket dobtak piacra, amelyek ADAS szoftverrel vannak felszerelve L3 képességgel. Peking azonban még nem hagyta jóvá az L3-as és magasabb szintű autonóm vezetési rendszerek használatát Kínában, és a vezetőknek mindig a kormányon kell tartaniuk a kezüket.

A kínai személygépkocsik szövetsége szerint a tisztán elektromos és hibrid autók eladásai Kínában a legmagasabbak a világon, az idei év első felében a világ összértékének 65 százalékát tették ki.

David Xu Daquan, a világ legnagyobb autóipari beszállítója, a Bosch kínai elnöke szerint Kína elektromos járműipara és ellátási lánca ma már globális vezető szerepet tölt be az értékesítés és a technológia terén.

Egyes iparági megfigyelők szerint azonban még be kell bizonyítaniuk, hogy szabadalmaztatott autonóm vezetési technológiáik felülmúlják a Tesla Full Self-Driving (FSD) szoftverét.

„Az autonóm vezetés egy olyan terület, ahol a kínai elektromos autó-összeszerelők és technológiai szolgáltatók még mindig csak üldözik a Teslát” – mondta Gao Shen, egy független sanghaji elemző.

A Tesla szoftverét még nem hagyták jóvá Kínában, de várhatóan 2025 első negyedévében tesztelik. Az Egyesült Államokban a Tesla 8000 USD-t kér az FSD telepítéséért, a 99 USD havi előfizetésen felül. A legtöbb kínai autógyártó ADAS szoftvere ingyenesen elérhető a vásárlók számára.

A Tesla megduplázza erőfeszítéseit az FSD globális népszerűsítésére, és azt tervezi, hogy Kínában adatokat gyűjt és dolgoz fel szárazföldi műveleteinek támogatása érdekében.

Grace Tao, a Tesla kínai külkapcsolatokért felelős alelnöke áprilisban a hivatalos People’s Daily újságban megjelent cikkében azt írta, hogy az autonóm vezetés kulcsfontosságú növekedési hajtóerő lenne az ország elektromosjármű-szektorában. Azt mondta, hogy a technológia új üzleti modelleket fog szülni, például a robotaxit.

Júliusban a guangzhoui székhelyű Xpeng, a Tesla másik riválisa Kínában bejelentette, hogy az egész országra kiterjesztette önvezető rendszerének használatát, hogy minél több vásárlót vonzzon. A lépéssel az Xpeng volt az első, aki félautonóm vezetési rendszert kínált országszerte.

A múlt hónapban a Jiyue, prémium elektromos autó gyártó, a Baidu kínai keresőóriás támogatásával megkezdte a megrendelések felvételét második modelljére, a Jiyue 07-re, amely nagyfokú autonómiával rendelkezik.

Az Apollo 2.0, a Baidu által kifejlesztett önvezető szoftver által támogatott szedán egyetlen feltöltéssel 660 km-es hatótávolságot tesz lehetővé, ezzel megelőzve a Tesla Model 3 606 km-es hatótávját.

Tavaly októberben, amikor a Jiyue megkezdte a Jiyue 01 SUV szállítását, azt mondta, hogy az Apollo rendszer a legtöbb vezetési helyzetet önállóan képes kezelni, megfelelve az L4 szabványnak.

Li Zhenyu, a Baidu alelnöke és az Apollo intelligens vezetési üzletágának vezetője szerint Kínában az összes új elektromos jármű 15 százaléka legalább 2026-ra L3-as lesz.

Forrás: scmp.com

Lépjen kapcsolatba velünk

Budapest, Than Károly u. 3, 1119
(1) 371 5936