A kínai WeRide engedélyt kapott önvezető járművei tesztelésére az Egyesült Arab Emírségekben
Az Egyesült Arab Emírségek megadta a kínai WeRide autonóm vezetési vállalatnak az első önvezető jármű tesztelési engedélyt. Az engedély lehetővé teszi a WeRide számára, hogy 4-es szintű autonóm járműveit az ország közutakon tesztelje.
A 4-es szint a SAE besorolása, ami azt jelenti, hogy a jármű bizonyos körülmények között emberi beavatkozás nélkül képes kezelni a vezetés minden aspektusát.
Az engedély egy lépés az Egyesült Arab Emírségek uralkodója, Sheikh Mohammed bin Rashid Al Maktoum elképzelése felé, amely szerint 2030-ra az ország közlekedésének 25%-a teljesen autonóm lesz.
Az Egyesült Arab Emírségek Minisztertanácsa jóváhagyta a WeRide engedélyét az elektromos járművekre vonatkozó nemzeti politikával együtt. Ez a politika magában foglalja a töltőhálózat kiépítését az országban, az elektromos járművek piacának szabályozását és a kapcsolódó iparágak, például az AV-k ösztönzését, amelyek csökkenthetik a károsanyag-kibocsátást és megőrizhetik az utak minőségét.
Az Egyesült Arab Emírségek, és különösen annak legnépesebb városa, Dubai, az évek során különféle vezető nélküli járművek tesztelésének adott otthont. 2019-ben a dubai Útügyi és Közlekedési Hatóság (RTA) világkonferenciát hozott létre az önvezető közlekedésről, amely rendezvény célja az ipar vezetőinek összehozása volt. Az idei konferenciát szeptemberre tervezik, és egy verseny keretében a vállalatok és a tudományos intézmények bemutatják autonóm buszmegoldásaikat.
Az RTA célja, hogy 2030-ra korlátozza a dubai utakon közlekedő járművek számát, és 4000 járműre növelje a robotaxikét.
A város a Cruise-t, a General Motors San Francisco-i leányvállalatát is szívesen fogadta a robotaxik tesztelésére és fejlesztésére. A Cruise 2022 júliusában kezdte meg Dubai feltérképezését a 2023-ra tervezett indulás előkészítéseként.
A cég azt mondta, reméli, hogy a Cruise Originst, a kifejezetten erre a célra épített robotaxiját még ebben az évben elindíthatja Dubai utcáin. A dubai RTA áprilisban megerősítette, hogy a Cruise több autonóm Chevy Bolttal rendelkezik – legalább öt látható egy videón –, amelyek adatokat gyűjtenek és tesztelnek a Jumeirah 1 körzetben, egy tengerparti lakónegyedben.
A WeRide közleménye szerint megkezdi „minden típusú önvezető járművének” tesztelését az országban. A vállalat célja, hogy önvezető technológiáját számos járműhöz értékesítse, beleértve a robotaxikat, autonóm buszokat, teherautókat és autonóm utcaseprő járműveket.
A WeRide az elmúlt évben már tesztelte a robotaxijait bizonyos közutakon az Egyesült Arab Emírségekben. A cég márciusban hivatalosan is megalapította jelenlétét a Kína-Egyesült Arab Emirátusok Ipari Kapacitás Együttműködési Demonstrációs Zónájában, egy kínai állami tulajdonú övezetben, amelynek célja a két ország közötti ipari együttműködés előmozdítása.
A cég még nem közölt részleteket a bevezetéssel kapcsolatban, például, hogy mely piacokat célozza meg először, hány járművet tervez tesztelni vagy hogyan tervezi kereskedelmi forgalomba hozatalát.
A Közel-Kelet más részein a WeRide Szaúd-Arábiát vette célba. A vállalat 2022 szeptemberében jelentette be, hogy a szaúdi mesterséges intelligencia vállalattal együttműködve robobusz útvonalat indít Szaúd-Arábiában.
Nem világos, hogy az Egyesült Arab Emírségek milyen szabályozási előírások betartására kötelezi a vállalatokat az autonóm járművek tesztelése, telepítése és kereskedelmi forgalomba hozatala érdekében az országban. A tesztelési folyamatot a RegLab végzi el, a kabinet főtitkárságának kezdeményezésére.
Az Egyesült Államokban és Kínában, ahol az önvezető járművek legtöbb tesztelését végzik, a szabályozás decentralizáltabb, amelyet a helyi önkormányzatok vezetnek.
Például az Egyesült Államokon belül Kaliforniában és Arizonában végezték el a legtöbb AV-tesztelést és kereskedelmi forgalomba hozatalt, de a két állam nagyon eltérő szabályozási módszerekkel rendelkezik.
Kaliforniában a vállalatoknak engedélyt kell szerezniük két szabályozó testülettől – a Department of Motor Vehicles-től és a California Public Utilities Commissiontól –, hogy teszteljék, telepítsék, és fizetett szolgáltatásként működtessék az autókat emberi biztonsági járművezetőkkel és anélkül. A WeRide jelenleg engedéllyel rendelkezik a DMV-től, hogy AV-kat tesztelhessen vezetővel és sofőr nélkül Kaliforniában.
Eközben Arizonában a vállalatoknak csak önmaguknak kell igazolniuk, hogy járműveik megfelelnek annak a minimális kockázati feltételnek, hogy rendszerhiba esetén képesek legyenek biztonságosan megállítani magukat.
Forrás: techcrunch.com