A közlekedési lámpák negyedik színt kaphatnak, hogy „pénzt és időt takaríthassanak meg a járművezetők” a mesterséges intelligencia segítségével

Észak-Karolina állam kutatói új, „mesterségesen intelligens fehér fénnyel” ellátott közlekedési jelzőrendszert javasoltak a kereszteződésekben a városi torlódások enyhítésére.

A tudósok szerint ez csökkentené a torlódásokat a városi forgalomban és csökkentené a sofőrök üzemanyag-fogyasztását, ami alapvetően nagy pénzmegtakarítást jelent a járművezetőknek.

Ali Hajbabaie vezető kutató szerint a negyedik lámpát az önvezető autonóm járművek forgalmának szabályozására használnák – és szinkronizáltan fognak működni a járművek számítástechnikai rendszereivel.

Hajbabaie és csapata komplex mikro-forgalmi szimulátorokon próbálta ki és tesztelte a „fehér fény” koncepciót, amelyet úgy hangoltak, hogy előrejelezzék az utakon előforduló változatos helyzeteket, és azt, hogy az önvezető autók hogyan reagálnak rájuk.

„Az AV-k javítják a forgalom áramlását, függetlenül a fehér fázis jelenlététől” – mondta Hajbabaie. „A fehér fázis tovább javítja a forgalom áramlását. Ez az üzemanyag-fogyasztást is csökkenti, mivel kevesebb a stop-and-go forgalom. [És] minél nagyobb az automata forgalom százaléka egy fehér fázisú kereszteződésben, annál gyorsabban halad át a forgalom a kereszteződésen, és annál jobbak az üzemanyag-fogyasztási adatok.”

Azt is megállapították, hogy az utakon közlekedő AV-k nagyobb mennyisége eredményezte a forgalom legnagyobb mértékű csökkenését.

A tervek szerint az AV-k az intelligens közlekedési lámpákat irányító fő számítástechnikai rendszeren kívül egymással is távolról kommunikálnának.

„A fehér fázis koncepciója egy új közlekedési jelzést is tartalmaz, hogy az emberi vezetők tudják, mit kell tenniük” – mondta Hajbabaie.

„A piros lámpák továbbra is megállást jelentenek. A zöld lámpák továbbra is azt jelentik, hogy menni kell. A fehér lámpák pedig azt mondják az emberi vezetőknek, hogy kövessék az előttük haladó autót.”

A javasolt „fehér fény” akkor aktiválódik, amikor „elég AV közelít egy adott kereszteződéshez”, ekkor egy mesterséges intelligencia által vezérelt gépi tanulási rendszer segítené a forgalom leghatékonyabb sorrendjének létrehozását, elkerülve a torlódásokat és dugókat.

Az önvezető autókkal teli forgalomban lévő emberi vezetőket is segíti a lehető legjobb koordinációban.

És időnként, amikor több emberi vezető van az úton, a lámpa visszavált a hagyományos piros, sárga és zöld kombinációs rendszerre.

„A forgalomszabályozás egy részének az AV-kra való átruházása egy viszonylag új ötlet, amelyet mobilvezérlési paradigmának neveznek” – mondta Hajbabaie.

Hozzátette, hogy a negyedik lámpa tetszőleges színű lehet – és használható „a forgalom koordinálására bármely adott forgatókönyv esetén, amely magában foglalja az önvezető autókat”.

Hajbabaie legújabb tervei azonban eltérnek a 2020-ban javasolt négylámpás kereszteződés modelljétől.

Központosított rendszerrel tervezték, ahol a fénybe épített számítógép az összes járművel kommunikál, nem pedig csak azok egymás közötti kommunikációját segíti.

A kutató elmagyarázta: „Továbbfejlesztettük ezt a koncepciót, és ez a tanulmány egy fehér fázis koncepciót vázol fel, amely az elosztott számítástechnikán alapul, és hatékonyan használja az összes AV számítási erőforrásait a forgalom diktálására. Ez egyszerre hatékonyabb, és kevésbé valószínű, hogy kommunikációs hibák áldozatává válik.”

Míg az új közlekedési jelzőrendszer gyakorlati megvalósítása évek múlva várható, Hajbabaie és kutatócsoportja olyan területeket kutat, ahol megtervezhetik a rendszer próbaüzemét.

Forrás: www.thesun.co.uk

Lépjen kapcsolatba velünk

Budapest, Than Károly u. 3, 1119
(1) 371 5936