A kutatások szerint az önvezető autók általában biztonságosabbak, mint az ember által vezetett autók
Az amerikai Közép-Floridai Egyetem kutatói 2100 autonóm jármű és 35 113 ember által vezetett jármű baleseti adatait elemezték Kaliforniában 2016 és 2022 között, ahol gyakoriak az utakon közlekedő autonóm autók.
A kutatás megállapította, hogy az önvezető vagy autonóm járműveknél alacsonyabb volt a baleseti arány, mint az embereknél a munkaterületeken, a közlekedési eseményekben és a „baleset előtti mozgások” során, például lassításban és egyenesen haladva.
A Nature folyóiratban megjelent jelentés szerint azonban az önvezető autók nehézségeik voltak, ha napkeltekor vagy napnyugtakor vezettek sok kanyarral rendelkező utakon.
Ennek az az oka, hogy a gyenge fényviszonyok összezavarták az autók érzékelőit, csakúgy, mint azok a „bonyolult körülmények”, amelyek az autó kanyarodásakor jelentkeznek.
Az autonóm autók nehezen tudnak kanyarodni, mert nehéz kiválasztaniuk a megfelelő sávot, kiszámítani a legbiztonságosabb és leghatékonyabb utat, és végrehajtani a kanyart, miközben megtartják az uralmat az autó felett – folytatta a jelentés.
Mindkét jármű esetében a hátulról ütközések voltak a leggyakoribbak, de az emberi vezetők gyakrabban követték el ezeket, mint az autonóm autók.
Az autonóm autók jobban elkerülik a hátsó ütközéseket, mert fejlett érzékelőkkel rendelkeznek, amelyek képesek elemezni a környező környezetet.
„Arra a következtetésre juthatunk…, hogy az emberi sofőrök nem reagálnak olyan gyorsan, vagy nem veszik észre időben az objektumot, hogy megtegyék a megfelelő lépéseket” – áll a jelentésben.
Kaliforniában volt néhány önvezető autóval kapcsolatos incidens, például egy 2023-as San Franciscó-i baleset, amikor egy sofőr nem figyelt a vezetésre, és elütött egy gyalogost, akit aztán egy önvezető autó útjába lökött, amely elgázolta őt a médiajelentések szerint.
Ennek ellenére az államban a balesetek leggyakoribb okai a nem biztonságos sebességgel való vezetés, az út rossz oldalán való vezetés, a helytelen kanyarodás, a telefonhasználat és az elsőbbségi szabályok megsértése – állítja a kaliforniai Gépjárművek Minisztériuma.
Forrás: euronews.com