A kutatók veszélyes gyengeségeket azonosítottak a LiDAR-ral felszerelt járművekben
A LiDAR szenzorokat szükséges lépésnek tekintik a félautonóm vagy autonóm vezetés szélesebb körű elterjedése felé. Mindazonáltal egy három egyetem által végzett új tanulmány kimutatta, hogy a technológia veszélyeket észlelő képességét hogyan lehet könnyen akadályozni.
A tanulmány a Floridai Egyetem, a Michigani Egyetem és a Japánban működő Elektrokommunikációs Egyetem közös erőfeszítése volt. Ezen intézmények kutatói bebizonyították, hogy a lézer-alapú zavaró technikák riasztóan hatékonyan megzavarhatják a LiDAR észlelőképességét, egészen addig a pontig, hogy egy autonóm jármű (AV) elüssön egy gyalogost, akit egyébként képes lenne észlelni.
Ha a lézereket az önvezető autókra irányítják, a LiDAR rendszer nem tudja feldolgozni a szükséges adatokat egy kitérő manőver elindításához. Például a jármű nem kezdi meg a vészfékezést, így sokkal kiszolgáltatottabb a más autókkal vagy gyalogosokkal való ütközésekkel szemben.
Ha a lézert a LiDAR kamerára irányítja, a rendszer tévedésből ezt a zavaró lézerjelet dolgozza fel a valódi tárgyakról visszaverődő jel helyett. Ezért az autó nem képes felismerni az akadályokat.
Az eredmény gyakorlatilag egy elvakult LiDAR rendszer, amitől a jármű elveszíti autonóm funkcióihoz szükséges pontosságát. Bár valószínűleg senki sem irányítja a lézereket a LiDAR-ral felszerelt járművekre, a tanulmány feltár egy hiányosságot a technológiában, amelyet eddig figyelmen kívül hagytak.
A kutatók egy sor kísérletet végeztek, hogy teszteljék, mennyire képesek megzavarni a Lidart. Az egyik szimulációs forgatókönyv szerint az AV körülbelül 25 km/h-ás sebességgel ütközött egy gyalogossal. A csapat elmondta, hogy a lézer alapú eszköz használatát a Lidar rendszer által általában fogadott adatok megzavarására Fizikai Eltávolítási Támadásnak (Physical Removal Attack, PRA) hívják. Ez a demonstráció „súlyos következményekkel” járhat, veszélyeztetheti az AV-ban ülőket és a körülötte lévő járművezetőket vagy gyalogosokat.
A kutatók által vizsgált mozgó járműves helyzetekben a támadások 90%-ban sikerrel jártak: egy gyalogos felhő pontjainak 90%-át eltávolították. Ez azt jelenti, hogy a Lidar rendszer elvesztette azon képességét, hogy elolvassa és értelmezze az AV pontos kitérő manőverének végrehajtásához szükséges adatok 90%-át.
Ezek az új eredmények aggasztóak az olyan autógyártók számára, mint a Volvo, amelyek LiDAR-ral felszerelt járműveit a legfejlettebbek között tartják számon.
A Teslát sokszor kritizálták mostanában amiatt, mert erősen támaszkodik a kamerákra, és nem használ Lidart vezetéstámogató rendszeréhez. Bár a kamerák önmagukban nem képesek olyan pontosan azonosítani az objektumokat, mint a Lidar, úgy tűnik, hogy nem is olyan sebezhetők a lézeres támadásokkal szemben, mint a Lidarral felszerelt autók, mint például a Volvo EX90. Nem csak a Volvo alkalmazza azonban a Lidart, hiszen a Mercedes-Benz is legyőzte a vetélytársait azzal, hogy övé az első 3-as szintű autonóm jármű, amelyet engedélyeztek az Egyesült Államokban.
Mint minden új technológiának, a LiDAR-nak is megvannak a maga egyértelmű előnyei, de olyan problémákkal járhatnak, amelyek nem azonnal nyilvánvalóak. A technológia széles körű bevezetése előtt az autógyártók remélhetőleg kiküszöbölik a LiDAR sebezhető pontjait.
Forrás: Car Buzz