A légitaxik akár egy évtizeden belül a mindennapok részeivé válhatnak egy jelentés szerint

Kevesebb, mint egy évtizeden belül a 2032-es Brisbane-i Olimpiai Játékok látogatói a távoli vidéki területekről önvezető repülő taxival utazhatnak az íjászatra vagy akár az úszásra.

A légi taxik ötlete nem új keletű Ausztrália számára, jelenleg számos cég dolgozik azon, hogy a következő öt évben az egekbe emelkedhessenek.

Most, az amerikai székhelyű Wisk, a „világ legfejlettebb légitaxija” mögött álló vállalat, a Polgármesterek Tanácsával (Dél-Kelet Queensland) együttműködve kiadott egy Fehér Könyv elnevezésű jelentést, amely az olimpiáig tartó utat határozza meg.

Délkelet-Queensland (SEQ) lakossága 2041-re várhatóan 1,6 millió fővel fog növekedni, és a Fehér Könyv megjegyzi, hogy a városi zsúfoltság csak tovább nő majd.

„Hasonlóképp, mivel Délkelet-Queensland továbbra is az egyik leggyorsabban növekvő régió Ausztráliában, a szállítási szolgáltatások iránti kereslet továbbra is növekedni fog” – írja a Fehér Könyv. „2031-re az előrejelzések szerint a közlekedés iránti kereslet 30 százalékkal nő majd, ami további nyomást gyakorol a meglévő infrastruktúrára és szolgáltatásokra.”

Ezzel a zsúfoltsággal és az utazások megnövekedett számával környezetvédelmi költségek is járnak. Wisk szerint a fenntartható tömegközlekedés új formáinak bevezetése összhangban van a SEQ Councils céljaival, amelyek 35 248 négyzetkilométeres területre vonatkoznak, beleértve a Scenic Rim, Somerset, a Lockyer Valley és Toowoomba regionális közösségeit.

A Polgármesterek Tanácsának (SEQ) elnöke és Brisbane főpolgármestere, Adrian Schrinner szerint a csoport azt szeretné elérni, hogy Délkelet-Queensland élen járjon az összeköttetés javításának lehetőségeiben.

„Ennek a technológiának fontos szerepe lesz egy integrált regionális közlekedési hálózatban, kiegészítve más szolgáltatásokat, mint a vasút és a metró” – mondja.

„Lehetőséget kínál arra is, hogy felszabadítsuk a délkeleti turisztikai piacot azáltal, hogy új kapcsolatokat biztosít partjaink, szigeteink és vidéki célpontjaink között.”

Hogy nézne ki az utazás?

A Fehér Könyv a légi taxival való utazást nagyjából ugyanúgy írja le, mint a taxizást, csak a levegőben és gyakran sofőr nélkül.

A légi taxi szolgáltatások a vertiport néven ismert fel- és felszállási helyekről fognak működni. Az utasok (vagy árufuvarozók) egy vertiporthoz érkeznek, ahol lesz lehetőség a bejelentkezésre, beszállásra és kiszállásra, valamint lesz felszerelés a légi taxik töltéséhez, tisztításához és karbantartásához.

Az elektromos légi taxiban – amely úgy néz ki, mint egy helikopter és egy kis repülőgép keveréke, több rotorlapáttal a szárny mentén – akár négy utas is elfér majd.

A repülőgép függőlegesen száll fel, és egy meghatározott repülési útvonalon halad, legfeljebb 1,5 km-re a talaj felett a célállomásig.

A légitaxi kialakítása és elektromos áramforrása azt jelenti, hogy egyes becslések szerint akár 100-szor is csendesebb lesz, mint egy helikopter.

A kritikákra, hogy a légi taxik „élményutazások lennének a gazdagok számára”, Wisk azt válaszolta, hogy a cél az, hogy az utazások utasonként, mérföldenként körülbelül 3 dollárba, vagy egy UberX vagy az Uber Black prémium szolgáltatás árába kerüljenek.

A légi taxi körülbelül 120 csomós (kb. 222 km/h) utazósebességgel fog repülni, nem sokkal lassabban, mint egy 140-150 csomóval (kb. 260-275 km/h) haladó helikopter.

Ki fogja vezetni?

„Az Urban Air Mobility (UAM) egy biztonságos és hatékony légiközlekedési rendszert képzel el, amely nagymértékben automatizált repülőgépeket használ majd, amelyek városi és elővárosi területeken alacsonyabb magasságban üzemelnek és szállítják az utasokat vagy a rakományt” – jegyzi meg a kutatás.

Ám egy olyan piacon, amelyen még a vezető nélküli autók sincsenek igazán jelen, pilóta nélküli repülővel felszállni az égbe több mint ijesztő lehet.

„Az AAM sikere részben attól függ, hogy a nyilvánosság hajlandó-e elfogadni és használni ezt a technológiát” – áll a Wisk/Council of Mayors (SEQ) által kiadott Fehér Könyvben.

„Fontos lesz, hogy az üzemeltetők, a fejlesztők és a szabályozók kapcsolatba lépjenek a nyilvánossággal, és foglalkozzanak az esetlegesen felmerülő aggályokkal vagy problémákkal.”

A Wisk azonban más automatizált repülőgépgyártó cégekkel együtt igyekszik rámutatni, hogy ez a technológia nem új.

„Bár az autonóm repülés ambiciózusnak hangzik, ugyanazt a jól bevált technológiát használja ki, amelyet ma a kereskedelmi légiközlekedési szolgáltatásokban már használnak” – áll a Fehér Könyvben.

„A kereskedelmi járatok hagyományos pilótafunkcióinak kilencvenhárom százalékát már számítógépek látják el; mint például a robotpilóták, a precíziós navigáció, a repüléskezelő rendszerek stb.”

„Az innovatív, új érzékelők és az automatizált biztonsági rendszerek az emberi földi felügyelettel kombinálva biztosítják, hogy a Wisk autonóm légitaxi túlteljesítse a kereskedelmi repülés által már megszabott magas biztonsági előírásokat.”

A Wisk a 6. generációs légitaxit a „világ legfejlettebb légi taxijának” nevezte, és kijelentette, hogy ez az „első” jelölt a Szövetségi Légiközlekedési Hatóságnál (az amerikai megfelelője az Ausztrál Polgári Repülésbiztonsági Hatóságnak) autonóm, utasszállító, -eVTOL (elektromos függőleges fel- és leszálló) légi taxiként.

„A sokoldalú megközelítésnek köszönhetően – beleértve az autonóm repülést emberi felügyelettel, az egyszerűsített kialakítást kevesebb mozgó alkatrésszel, és a teljesen redundáns rendszereket egyetlen hibapont nélkül – a Wisk repülőgépét úgy tervezték, hogy túlteljesítse a mai szigorú repülésbiztonsági szabványokat, így egymilliárd az egyhez az esélye egy balesetnek” – áll a Wisk honlapján.

Mi következik?

A Fehér Könyv szerint a következő egy-két év során a Tanácsok a vertiport szolgáltatókkal együttműködve keresik majd meg a jövőbeli repülési útvonalakat, és a megfelelő helyeket a vertiportokhoz.

A Polgármesterek Tanácsa (SEQ) emellett összehozza mindazokat a kormányzati és közösségi érdekelt feleket, amelyekre szükség van a járatok elindításához.

A Polgármesterek Tanácsa és Wisk kidolgozza a Future Advanced Air Mobility SEQ ütemtervét, amely konkrétabb lépéseket tesz a légi taxik megvalósítása felé az olimpia előtt.

Mi a helyzet a környezettel?

Míg a légi taxik elektromos akkumulátorokról működnek, és nincs közvetlen károsanyag-kibocsátásuk, a Wisk akkumulátorokat továbbra is táplálni kell.

Annak elkerülése érdekében, hogy a földön történő kibocsátás egyszerűen átkerüljön a levegőbe, a Fehér Könyv megjegyzi, hogy Queenslandnek megvan a „potenciája” arra, hogy fenntartható forrásokat használjon a repülőgép üzemeltetéséhez szükséges Megawatt Charging System energiaellátására.

„Emellett az akkumulátoros légi taxik jelentős befektetési lehetőségeket kínálnak az akkumulátor- és kompozit anyagok újrahasználatába és újrahasznosításába” – írja a Fehér Könyv.

„Miután az akkumulátorok elérték a repülés közbeni élettartamukat, gyakran még mindig van hátra akkumulátor-élettartam, amelyet más alkalmazásokra is fel lehet használni, például az ipari áramigények csúcsainak támogatására vagy a napenergia eltárolására éjszakai használatra.”

„Ahogy az AAM szektor fejlődik a SEQ-ban, tovább lehet vizsgálni és megvalósítani a körforgásos gazdaság lehetőségeit a berendezések innovatív újrafelhasználására és újrahasznosítására.”

Aggodalomra ad okot az égbolt zsúfoltsága is, és bár a légi taxik csendesebbek, mint a helikopterek, még mindig van zaj. A repülési útvonalakat – jegyzi meg a Fehér Könyv – a helyi önkormányzattal, az iparral és a közösségekkel egyeztetve tervezik majd meg.

Forrás: cosmosmagazine.com

Lépjen kapcsolatba velünk

Budapest, Than Károly u. 3, 1119
(1) 371 5936