A levegő nélküli gumiabroncsok jelenthetik a robotaxik és elektromos járművek jövőjét

A Michelin azokra a gumikra építette nevét, amelyek légpárnán haladnak. A világ legjobb gumiabroncsgyártója azonban teljesen levegőtlennek látja a jövőt.

„Meggyőződésünk a Michelinnél, hogy az airless a jövő technológiája, amelyre több okból is szükség van” – mondta Cyrille Roget, a vállalat tudományos és műszaki kommunikációs igazgatója a Green Car Reportsnak egy közelmúltbeli rendezvényen, amely a fenntarthatóságot és az elektromos járműveket hangsúlyozta.

Az egyik ilyen ok – magyarázta –, hogy világszerte a gumiabroncsok mintegy 20%-át idő előtt kivonják a forgalomból az oldalfal sérülése vagy defekt miatt. Évente körülbelül 1,6 milliárd gumiabroncs éri el élettartama végét, ami évente körülbelül 320 millió abroncsot jelent, „amelyet potenciálisan meg lehetett volna menteni a levegő nélküli technológiával” – mondta Roget.

„Ez egy olyan technológia, amely valóban hasznos a fenntarthatósági megközelítésünkben, mert anyagot és időt takarít meg” – magyarázta. Kevesebb anyaggal és összességében kevesebb gyártási idővel valószínűleg alacsonyabb élettartam alatti szénlábnyoma lesz – ez az a szempont, amelyet az autógyártók különösen szem előtt tartanak az elektromos járműveknél.

A Michelin légmentes gumiabroncs-sorozatának prototípusát, az Uptis-t (egyedülálló defektálló gumiabroncs-rendszer) úgy találták ki, hogy kevésbé terheli a környezetet, de más nagy előnyökkel is rendelkezik. Bár a gumiabroncsok valamivel nagyobb tömegűek, mint a normál levegővel töltött abroncsok, a járműveket nem kell miattuk pótalkatrészekkel, emelőkkel, javítókészletekkel vagy gumiabroncsnyomás-érzékelőkkel felszerelni. Biztonsági szempontból elkerüli a laposodást és a leeresztést, és biztosítja az egyenletes menetet és kezelési módot oly módon, ahogyan a levegővel töltött abroncsok esetleg nem.

Ahogy a Michelin korábban is felvázolta, szerinte az airless tökéletesen illeszkedik az elektromos járművekhez és azok nagyobb saját tömegéhez, valamint az autonóm járművekhez, a fuvarozáshoz vagy más olyan technológiához vagy szolgáltatáshoz, amelynek folyamatosan működnie kell.

Egy ponton úgy tűnt, hogy a levegőtlen gumik meglepően hamar készen állnak az útra. 2019-ben, az Uptis bemutatásával a Michelin és a GM bejelentette, hogy az autógyártó a Chevy Bolt EV -n teszteli azokat. A GM akkoriban erősen fejlesztette a Cruise autonóm járműegységét, és a cégek azt tervezték, hogy az eredeti felszereltségű levegő nélküli gumiabroncsok egy 2024-es GM EV-n debütálnak majd. De azóta nem derültek ki új információk a fejlesztésről.

További tesztek is folynak ezzel a technológiával kapcsolatban, amelyet a vállalat a prototípus stádiumában lévőnek ír le. 2023-ban a Michelin bejelentette az Uptis utakon való próbaüzemét a szingapúri DHL Expresszel és a La Poste-tal, a francia postával. Mindegyik flottába körülbelül 50 járművet szerelnek fel Uptis abroncsokkal, magyarázta Roget, és a cél az lesz, hogy a lehető legtöbb adatot rögzítsék.

A Michelinnek szüksége van mindezekre az adatokra, mert annak ellenére, hogy több mint 130 éve gyárt pneumatikus gumiabroncsokat, a levegőmentes gumiabroncsok új kihívásokat jelentenek.

„Az airless technológia teljesen új a tervezés, a gyártás, a homologizáció szempontjából, ezért mindent meg kell tanulnunk” – összegezte Roget. „És ezért van az a két évünk, amelynek során a DHL-lel és a La Poste-tal tesztelünk 2025 végéig.”

Ugyanakkor a Michelin megerősítette, hogy tárgyalásokat folytatott a Teslával az Uptis teszteléséről. Tehát a vezeték nélküli elektromos töltés mellett ez egy másik ideális automata technológia lehet a jövőbeli Tesla Robotaxik számára.

Roget megjegyzi, hogy az Uptis továbbra is prototípus szinten van, és műszakilag nincs homologizálva közúti használatra, de a Michelinnek van engedélye a technológia tesztelésére.

Voltak más kísérletek is a levegő nélküli gumiabroncsok kialakítására. Többek között a Hankook és a Bridgestone airless gumiabroncs-koncepciót mutattak be, a Goodyearnek pedig van egy prototípusa. A Toyota és a gumiabroncsgyártó Sumitomo egy 2017-es koncepcióban debütált a súlykímélő, kerékbe építhető motorokkal kombinált levegő nélküli gumiabroncsokkal, és megjegyezte, hogy előrelépést kell elérni a gördülési ellenállás csökkentésében, amely akkor még magasabb volt, mint a felfújt változatoknál. Aztán bemutatta 2023-as Lunar Cruiser EV koncepciójában prototípusát, amely a gumiabroncsok evolúciójának tűnt.

A Michelin azonban azzal büszkélkedik, hogy „az egyetlen olyan gyártó a világon, amely kereskedelmi szerződések keretében valós körülmények között üzemeltet levegőtlen gumiabroncsot nyílt utakon”. A cég azt is elmondja, hogy a gumiabroncsokat „jelenleg Las Vegasban és Thaiföldön egy járműflottára szerelik fel”, ügyfeleit pedig a vállalat nem fedte fel.

Időközben a Michelin a gumiabroncsokon belül egy új anyagon dolgozott, amely üvegszálat tartalmaz, amely a többi modern abroncshoz nagyon hasonló teljesítményszintet ér el. A technológiát a Michelinnél belsőleg tesztelték, és a cég szerint több mint 3 millió kilométert tett meg – és ahogyan egy ügyvezető mondta tavaly, akár 200 km/h-ás sebességgel, a rendőrségi használatra is gondolva.

Az Uptis nem a Michelin első vagy egyetlen airless technológiája. 2005-ben vezette be koncepcióként a Tweel-t (gumi plusz kerék), majd 2012-től kereskedelmi forgalomba is elérhetővé tette bizonyos alacsony sebességű alkalmazásokhoz, és ma már számos területen használják a fűnyíróktól az ipari berendezésekig.

A Michelin dél-karolinai létesítménye volt az első olyan létesítmény a világon, ahol megépítették a Tweel-t, és a koncepció a vállalat Greenville-i kutatóközpontjában született meg, így helyénvaló, hogy a helyszín ad otthont mind az airless gumiabroncsok globális fejlesztésének, mind a tesztelendő kísérleti gyártású abroncsok gyártásának.

Bár lehet, hogy az airless még évtizedekig nem terjed el, a Michelin számos más fenntarthatóbb megoldáson is dolgozik, különösen az olyan elektromos járművekre gondolva, amelyek sokkal gyorsabban koptatják a gumiabroncsokat. Ezek közül az egyik a zöldebb, elektromos járművekre jellemző gumiabroncs, jelentősen megnövelt fenntarthatósági anyag tartalommal – a közelmúltban bemutatott és 2025-ig esedékes prototípusban 42% vagy több. Azt is remélik, hogy felélesztik az újrafutózott abroncsok népszerűségét is a teherautók technológiájának megújításával, amely akár 5 újrafutózást tesz lehetővé a gumiabroncsok szén-intenzív struktúrájának újra felhasználásával.

Akár Uptis, Tweel, újrafutózott vagy fenntartható anyagú gumiabroncsokról van szó, ezek a megoldások mind intelligensebben használják fel azokat az anyagokat és folyamatokat, amelyekre szükség van ezeknek az elhasználódó alkatrészeknek a készítéséhez, amelyekre mindennap számítunk.

Forrás: greencarreports.com

Lépjen kapcsolatba velünk

Budapest, Than Károly u. 3, 1119
(1) 371 5936