A Lumotive új szintre emeli a lidart

A gyártók évtizedek óta dolgoznak autonóm autókon, de az utóbbi 10 évben egyre közelebb kerülnek a vezető nélküli autók megjelenéséhez. A negyedik szintű autonóm autó egyáltalán nem igényel emberi figyelmet, és ahhoz, hogy ennek a közelébe kerüljön, legalább az emberéhez hasonló látási és kognitív képességekre lesz szüksége.

A számítógépes látás egyelőre még intenzív kutatás tárgya, de talán a 2018-ban alapított amerikai Lumotive cég megtalálta rá a választ. A járműveknek látniuk kell annak digitális ábrázolását, amit a vezető lát, hogy nagy felbontású 3D-s térképet készíthessenek környezetükről, beleértve a körülöttük lévő objektumok méretét és helyzetét. Azt is tudniuk kell, hogy az objektumok milyen gyorsan mozognak és milyen irányban.

A Lidar továbbra is elengedhetetlen a teljes autonómiához. Úgy működik, hogy a környezetet lézerfény impulzusokkal pásztázza, amelyek visszaverődnek, és így a környezet „ponttérképe” hozható létre.

Ez eredetileg egy nagy forgó szkenner felszerelését jelentette a kutatóautók tetejére, hogy fényimpulzusokat küldjön és fogadjon, ugyanúgy, ahogy a radar (rádióérzékelés és távolság-meghatározás) rádiójeleket küld és fogad. A Lidar néhány centiméteres pontossággal képes meghatározni a tárgyak helyzetét több száz méteres távolságból.

A további fejlesztések a koncepció miniatürizálásához vezettek azáltal, hogy a vaskos forgó szkennereket lézersugarakkal vagy MEMS (mikroelektro-mechanikai rendszer) tükör lidarral helyettesítették. A MEMS-rendszerek apró forgó tükrökből állnak, amelyek tükröződéssel „kormányozzák” a lézersugarat a színhely körül.

Ezzel szemben a Lumotive Meta-Lidar Platform a Light Control Metasurface (LCM) szilárdtest, sugárirányító chipeken alapul, amelyek lehetővé teszik a lézerforrás eltérítését vagy „kormányzását” anélkül, hogy mozgó alkatrészekre lenne szükség. A metafelület az, amely elektronikus vezérlés mellett képes megváltoztatni állapotát.

Ebben az esetben a visszaverő felület folyadékkristály alapú, és hagyományos anyagokból, jól bevált gyártási technikákkal készülhet. A felület szoftveresen vezérelt, és különböző alkalmazásokhoz konfigurálható a chip mechanikai módosítása helyett. Egy második LCM fogadja a visszavert lézerimpulzust, amelyet feldolgozva nagy felbontású képet (pontfelhőként) állítanak elő a környezetről. A Meta-Lidar méretezhető, így rövid és hosszú távú használatra is elkészíthető.

Az év elején a Lumotive és az autóipari világítás specialistája, a ZKW bemutatott egy teljesen működőképes fényszóróegységet, amely Meta-Lidar Platform M30 modult tartalmaz, hogy szemléltesse, mennyire jól integrálható a járművekbe.

A nagy felbontású M30 akkora, mint egy golflabda, 20 méteres a hatótávolsága és széles a látómezeje. Ez az első a modulok sorában, amelyek hatótávolsága akár 200 méter is lehet, és akár 1 cm3-es formákat is képes azonosítani a telefonokba és más eszközökbe való integráláshoz.

A probléma, amely fenyegeti az elektromos járművezetőket, az útzaj, ami annál feltűnőbbé válik, minél csendesebb lesz az utastér. Még a kifejezetten elektromos járművekhez kifejlesztett könnyű gumiabroncsokkal is potenciálisan még rosszabbá válhat a zaj.

A Sumito Rubber Group (amelybe olyan márkák tartoznak, mint a Falken Tyre Europe) Kínában gyártotta első csere autó-abroncsait a Silent Core habtechnológiával, amely csillapítja a zajrezgéseket. A Falken 2023-ban dobja piacra a hasonló e.ZIEX-et Európában.

Forrás: AutoCar

https://www.autocar.co.uk/car-news/technology/under-skin-lumotive-takes-lidar-next-level

Lépjen kapcsolatba velünk

Budapest, Than Károly u. 3, 1119
(1) 371 5936