A Mahle új olcsó és hatékony EV motorja nem használ mágneseket

A legtöbb elektromos jármű motorjában tipikusan ritka földfémeket, például neodímiumot használó mágnesek találhatók.  Egy állandó, erős ritka-földfém-mágnesesség forrás azért hasznos, mert ha motoros tekercseket használnak helyette, akkor valahogy továbbítani kell az áramot az akkumulátorból a forgó rotor tekercsébe. Ez azt jelenti, hogy szükség van egy csúszó érintkezési pontra, és a csúszó érintkezési pontok az idő múlásával elhasználódnak.

A világ ritka-földfém készletének 97%-a Kínából származik, és az állami kontroll egy csúcstechnológiai iparág számára lényeges erőforrás felett komoly problémákat jelentett a múltban.

A hivatalos vélemények eltérnek arról, hogy Kína miért döntött a ritkaföldfém-kivitel korlátozása mellett az évtized elején, de minden esetre a neodínium árak 750%-ot ugrottak, a dysprosium pedig 2000%-ot.

Ezeket a fémeket bárhol máshol is ki lehet termelni, de a mágnessé való feldolgozásuk mindenképp Kínában kell, hogy történjen. A világon ez az egyetlen ország, ahol erre fel vannak készülve, és a kínai alacsony munka költségekkel és enyhe környezetvédelmi szabályzásokkal nem nagyon lehet versenyezni.

Tehát ez nagy előny Kína számára a kereskedelmi tárgyalások során, és valódi probléma a többi országnak. Több vállalat, köztük a BMW, az Audi, a Renault és mások, már legalább néhány elektromos motorját mágnes nélkül készíti.

Ebben a helyzetben jelentette be a német Mahle cég új elektromos motorját, amellyel úgy tűnik, hogy sok problémát rendezett módon megold.

Forrás: New Atlas

Az új Mahle design nem használ mágneseket, ehelyett motoros tekercseket alkalmaz a rotorjában. A korábbi erőfeszítésektől eltérően az áramot a forgó rotorhoz érintés nélküli indukcióval továbbítja – tehát alapvetően nincsenek kopó felületek. Ennek rendkívül tartóssá kell tennie – nem mintha az elektromos motoroknak az lenne a híre, hogy sok karbantartást igényelnek.

A drága fémek hiánya miatt a gyártása olcsóbb, mint a tipikus állandó mágneses motoroké. Mahle szerint a rotor mágnesességének beállítására és megváltoztatására való képesség ahelyett, hogy leragadna annál, amit egy állandó mágnes kínál, lehetővé tette mérnökei számára, hogy a működési sebesség tartományán belül elérjék a 95 százalék feletti hatékonyságot – „ezt a szintet eddig csak a Formula E versenyautók érték el.”

Nagy sebesség mellett is különösen hatékony, így segíthet néhány extra mérföldet kisajtolni az akkumulátorból normál használat esetén. A vállalat szerint szépen felhasználható a kompakt autó mérettől a haszongépjárművekig. „Mágnes nélküli motorunk minden bizonnyal áttörésnek nevezhető, mert számos olyan előnyt nyújt, amelyeket még nem kombináltak egy ilyen termékben” – mondja Dr. Martin Berger, a Mahle vállalati kutatásért és fejlett mérnöki részlegért felelős alelnöke. „Ennek eredményeként viszonylag alacsony költség mellett kiemelkedő hatékonyságú terméket kínálhatunk ügyfeleinknek.”

Az IEEE Spectrum szerint körülbelül két és fél év múlva kezdődik a tömeggyártás, és a Mahle még nem nevezte meg, melyik autógyártóval fog együttműködni.

Forrás: New Atlas

https://newatlas.com/automotive/mahle-magnet-free-electric-traction-motor/

Lépjen kapcsolatba velünk

Budapest, Than Károly u. 3, 1119
(1) 371 5936