A masszív beruházások ellenére a számítógép által vezérelt autókra még éveket kell várni
A hírverés ellenére, miszerint az autók hamarosan önmagukat vezetik, nincs reális esély arra, hogy a teljes önvezetés 2030 előtt elérhető legyen, és akkor is csak néhány csúcskategóriás szedánban és SUV-ban, az Accenture tanácsadó cég szerint.
A világ legnagyobb autógyártói dollár-milliárdokat fordítottak a technológia tökéletesítésére. A lenyűgöző eredmények ellenére az autonóm vezetési technológiára továbbra sem lehet támaszkodni az igazán összetett helyzetek kezelésében, és ez egyhamar nem is fog változni.
Axel Schmidt, aki az Accenture autóipari részlegét vezeti, egy interjúban elmondta, hogy az autonóm jármű (AV) technológia nem fejlődött olyan gyorsan, mint várták.
„Mostanra sokan arra számítottak, hogy robotaxikat fogunk látni az utakon, de a problémák nagyon összetettek.
Autópályán közlekedni, amikor az összes autó ugyanabba az irányba halad, sokkal könnyebb, mint a belvárosi forgalom kezelése. A korai kutatások nagy részét pedig Kaliforniában végezték, ahol nem sok eső, köd vagy hó fordul elő. Európa időjárási körülményei között a problémákat kissé alábecsülték, például azt, hogy a hó eltakarhatja az útburkolati jeleket” – mondta Schmidt.
Elmondta, hogy a technológia elmozdult az 1. és 2. szintű kompetenciákról – amelyek olyan egyszerűbb feladatokat foglalnak magukban, mint a vészfékezés, a közeledő forgalomra vonatkozó figyelmeztetések, a kormányzás támogatása és a kapcsolódás – ezeknél továbbra is fontos, hogy a vezető teljes felelősséget vállaljon az autó mozgásáért.
A magasabb szintek azonban azt jelentik, hogy a felelősség visszaszáll a gyártóra. Az 5. szint a számítógép általi teljes irányítást jelent, az ember irányításért való felelőssége nélkül.
Ez a váltás egyelőre túl nagy a gyártók számára, nem is beszélve az ügyvédekről.
Egy jelentésben az Accenture szerint sok hagyományos autógyártó, valamint új belépő merész álláspontra helyezkedett, és 2025-re teljesen önvezető autókat tervez. Ez nem fog megtörténni, hacsak a technológia nem képes utánozni az emberi józan észt.
„Arra számítunk, hogy 2030-ra az összes új autó 60%-a fel lesz szerelve 2-es szintű funkciókkal. Viszont a jelenlegi rendszerek nem elég robusztusak ahhoz, hogy a valós közlekedésben autonóm módon navigáljanak – vitathatatlanul a józan ész hiánya miatt. Például egy algoritmus nem tud különbséget tenni egy valódi közlekedési tábla és egy – az emberek számára – nyilvánvalóan manipulált tábla között” – áll a jelentésben.
„A magas költségek miatt arra számítunk, hogy 2030-ra még a 3. vagy 4. szintű prémium autók részesedése is csak a teljes piac mintegy 5%-át teszi majd ki. Lehetetlen küldetés: 5. szint” – áll a közleményben.
„2030 előtt nem fogunk 5. szintet látni. Kétségtelen, hogy egyes vállalatok megpróbálnak némi reklámot generálni, és azt állítják, hogy ők már elérték. Azonban egy L5-ös rendszert, amely háztól házig tud közlekedni egész Európában és Észak-Amerikában, az összes útvonal legalább 80%-án, 0 balesettel és kikapcsolással, biztosan nem fogunk látni ebben az évtizedben.” – mondta Pacheco.
„Ha azt szeretnénk, hogy egy L5-ös egyenes vonalon haladjon a sivatag közepén, az sokkal egyszerűbb” – tette hozzá Pacheco.
Az autonóm vezetési feladat rendkívül összetettsége mellett a nagy gyártók további fontos problémákat is találtak, amelyek további tőkét és odafigyelést igényelnek, beleértve a koronavírus-járvány miatti gyártási szünetet, a fenntarthatóságot és a kormányzati zöld működési követelményeket.
Schmidt az Accenture-tól elmondta, hogy vannak önvezető feladatok, amelyeket most is el lehet végezni. Automatizálható az autók mozgatása a gyártósorról a parkolóba, vagy a távolsági teherautó-vezetés, amelyek egyes részei könnyen automatizálhatók.
Ám amikor végül elérhetővé válik az autonóm vezetés, az iparágnak komoly döntéseket kell majd meghoznia. Vajon a jelenlegi gyártók, mobilitási szolgáltatók, mint például az UBER, vagy az új technológiai belépők, mint az Apple vezérlik majd az ipart?
Schmidt szerint az 5. szint elérésekor nagy lehetőségek nyílnak a vállalkozások számára, amelyek olyan alkalmazásokat használnak, amelyek utazási terveket készítenek a mobilitás hatékonyságának maximalizálása érdekében.
„Az AV-val valószínűleg zökkenőmentes intermoduláris mobilitási rendszert fogunk látni. Például egy TGV-vel (nagysebességű vonattal) elutazhatunk Párizsból Nizzába, majd egy vidéki városba egy AV-val. Reggel egy e-robogóval elmehetünk a pékhez. Ehhez létezik egy alkalmazás, amely az aktuális forgalmi adatok és a korábbi utazási választások alapján foglalná le ezeket a járműveket, úgy, mint ahogy például az Amazon ma ismeri az ügyfél vásárlási szokásait” – mondta.
Schmidt szerint a mobilitás új világa alakítható ki:
„A jövőben nagy változás következik be a mobilitás kezelésében. Ki lesz a koordinátor és tulajdonos, az autógyártók, a nagy technológiai cégek, az infrastruktúra-cégek, a flottaüzemeltetők vagy esetleg a partnerségek? Kiesik-e valamelyik gyártó a versenyből?”
„A verseny folyik, és lesznek olyan új játékosok, mint az Apple. Sokkal nehezebb verseny lesz, és valószínűleg nem mindenki fogja túlélni. Áttörések lehetségesek. Nézzük csak meg, hogy a Tesla hogy felrázta a hagyományos 100 éves ipart” – mondta Schmidt.
Forrás: Forbes