A megosztott automatizált járművek élhetőbbé tehetik a városokat

A teljesen automatizált (AV) vagy vezető nélküli járművek hamarabb általánossá válhatnak, mint gondolnánk. Jelenleg az autógyártók és a közlekedési szolgáltatásokkal foglalkozó cégek – más néven telekocsi-társaságok – irányítják az AV-fejlesztést. A lakosság általi elfogadottság nélkül ez a piacvezérelt megközelítés súlyosbíthatja a forgalmi torlódásokat, háttérbe szoríthatja a tömegközlekedést és növelheti a társadalmi egyenlőtlenségeket. Az állami és önkormányzati költségvetést is súlyosan érintheti, mivel az adóból, a parkolásból és a kapcsolódó tevékenységekből származó bevételek elapadnak.

A Minnesotai Egyetem új, a Transportation Research Record- ban közzétett kutatása azonban megmutatja, hogy az AV-k körültekintő tervezésével hogyan hozhatjuk ki a legtöbbet a technológiai forradalomból a közlekedés javítása és mindenki számára igazságosabbá tétele érdekében.

Egy nagy interdiszciplináris csapat, a Tudományos és Mérnöki Főiskola professzora, Zhi-Li Zhang vezetésével megvizsgált egy lehetséges megoldást: a megosztott automatizált járműveket (SAV). A csapat nemcsak a SAV-hálózatok működését vizsgálta, hanem a társadalomra gyakorolt ​​valószínű hatásaikat is.

A kutatók egy hipotetikus SAV-rendszert használtak, hogy megvizsgáljanak több forgatókönyvet a SAV elfogadására egy közepes méretű nagyvárosi területen, amely várostervezéséről és változatos időjárásáról ismert. Meghatározták azokat a problémákat, amelyekkel a döntéshozóknak, tervezőknek és a mobilitást igénylő vállalatoknak meg kell küzdeniük, hogy létrehozzák a SAV-k integrált rendszerét – és végső soron egy egészséges, méltányos, élhető és virágzó jövőt teremtsenek.

A tanulmány megállapította, hogy:

  • A SAV-rendszerek megvalósíthatók – és valószínűleg nagyon előnyösek – az olyan közösségekben, mint a Twin Cities.
  • A SAV-rendszerek erősíthetik – nem gyengíthetik – a meglévő tranzitrendszereket, ha költséghatékony szolgáltatást nyújtanak az alacsony forgalmú útvonalakon.
  • A SAV rendszereknek lehetőségük van a súlyos közlekedési egyenlőtlenségi problémák megoldására.

A tanulmány megállapította, hogy a SAV-k különösen nagy hatással lehetnek a tömegközlekedési ágazatra. A SAV-ok és a meglévő flották kombinálásával a tanulmány azt sugallja, hogy az ügynökségek megfelelő tranzitútvonalakat alakíthatnak ki az utasok számának megfelelően. Az alapvető tranzitrendszerek megmaradnának, a vonatok és autóbuszok továbbra is a sűrűn lakott területeket szolgálnák ki.

A SAV-okat alacsony forgalmú elővárosi utakon lehetne bevetni. A nagy, alacsony forgalmú buszok eltávolításából származó költségmegtakarítást nagy forgalmú útvonalakba lehetne fektetni, ami nagyobb keresletet vonzhat, és javulhat a szolgáltatás minősége.

A tanulmány azt is megállapította, hogy az automatizált járművek képesek átalakítani a közlekedési szolgáltatásokat és javítani sok ember mobilitását – vagy ronthatják a meglévő rendszerbe ágyazott egyenlőtlenségi problémákat.

„A jól megtervezett közösségek, amelyek különböző méretű SAV-flottákat alkalmaznak, és hatékonyan kapcsolódnak a jó minőségű tömegközlekedéshez, messzemenő társadalmi változást idézhetnek elő – olcsó mobilitási szolgáltatásokat nyújthatnak minden ember számára, erősebb családi és közösségi kapcsolatokat építhetnek ki, és növelhetik a gazdasági termelékenységet, és egyenlőséget a mobilitás, mint korlát megszüntetésével” – mondta Yingling Fan társkutató, a Hubert H. Humphrey School of Public Affairs professzora.

A kutatók azonban hangsúlyozzák, hogy ezek csak lehetőségek. Megvalósításuk számos fontos lépéstől függ, köztük a döntéshozók, tervezők és más hivatalnokok döntéseitől, amelyekkel felkészülnek a technológia forradalmi változásaira. Például a városoknak el kellene kezdeniük megtervezni azt, hogy hogyan használhatók fel az utcai parkolók és garázsok zöld területekként és megfizethető lakásokként. És mivel az automatizálás sok ember munkájára hatással van, akik járművezetéssel keresik a kenyerüket, a döntéshozóknak fel kell készülniük a negatív következmények enyhítésére.

„Hogyan tudják a helyi közösségek kihasználni a feltörekvő technológiát? Az utazásmegosztó társaságok már rendelkeznek adatokkal arról, hogy az emberek hogyan közlekednek. Ezeket az adatokat a közösség érdekében kell felhasználniuk”, mondta Zhi-Li Zhang vezető kutató.

Forrás: Techxplore

https://techxplore.com/news/2022-12-automated-vehicles-cities-livable-equitable.html

Lépjen kapcsolatba velünk

Budapest, Than Károly u. 3, 1119
(1) 371 5936