A Mercedes-Benz az évtized közepére Luminar lidarral szereli fel járművei nagy részét

A Mercedes-Benz az évtized közepéig lidar érzékelőkkel szereli fel járműveinek jelentős részét – jelentette be a társaság egy kaliforniai befektetői rendezvényen. A lézeres érzékelők támogatják a német autógyártó következő generációs vezető-segítő rendszerét, amely lehetővé teszi a kormányfogás és felügyelet nélküli vezetést bizonyos autópályákon.

A lidart a Luminar, egy floridai székhelyű cég szállítja majd, amelyben a Mercedes kis befektetési részesedéssel rendelkezik. A német autógyártó nem tervezi részesedésének növelését a Luminarban, bár a lidar-ügylet állítólag több milliárd dollárt ér. (A Mercedes kevesebb, mint 1 százalékos részesedéssel rendelkezik a cégben.)

A Mercedes a legújabb autógyártó, amely elkötelezte magát amellett, hogy tetőre szerelt lidar érzékelőkkel rendelkező járműveket ad el vásárlóinak. A lézerszenzor, amely a legtöbb autonóm jármű által használt rendszer kulcseleme, infravörös fényt alkalmaz a tárgyak alakjának és távolságának észlelésére. A kamera képeivel és egyéb szenzoradatokkal kombinálva a lidar segít a járműveknek „látni” más tárgyakat az úton, például autókat, gyalogosokat és kerékpárosokat, mindezt GPS vagy hálózati kapcsolat nélkül.

A kibővített megállapodás azt jelenti, hogy a Luminar gyártási területét kiterjesztik egy ázsiai gyárra. A gyár „majdnem teljes egészében a Mercedes sorozatgyártási programját fogja támogatni” – mondta a Luminar szóvivője.

A termelés növelése és a költségek csökkentése kulcsfontosságú cél lesz a partnerség korai szakaszában. A Lidar hihetetlenül drága lehet – az iparágvezető Velodyne által forgalmazott tetőtéri változatok ára akár 75 ezer dollár is lehet –, de a Luminar azt mondta, hogy a fejlett vezetéstámogató rendszeralkalmazások egységeinek költségét mindössze 500 dollárra, az autonóm alkalmazásokhoz használt egységekét pedig körülbelül ezer dollárra kívánja csökkenteni.

A Mercedes lesz az egyik első autógyártó, amely a Luminar Iris lidarját szereli be sorozatgyártású járműveibe. A Luminar lidarja szokatlanul hosszú, 1550 nanométeres lézerfényhullámokat használ a tipikus 905 nm-hez képest, ami még a kicsi és gyengén tükröződő tárgyakat is – sötét színű autókat, állatokat, az utcára merészkedő gyerekeket – 250 méternél nagyobb távolságból, a nagyobb, 500 méterig világosabb tárgyakat pedig akár 500 méteres távolságból segít észlelni.

A Mercedes a Luminar lidarját fogja használni Drive Pilot vezető-asszisztens rendszerének működtetéséhez, amely egy 3. szintű vezetési funkció, amelyben az autó minden vezetési feladatot végrehajt, de a vezetőnek készen kell állnia, hogy egy pillanat alatt átvegye az irányítást.

A 2-es szintű rendszerekkel ellentétben, mint például a GM Super Cruise vagy a Tesla Autopilot és Full Self-Driving, a 3-as szintű rendszert állítólag bizonyos körülmények között nem kell felügyelnie a sofőrnek, például egy megosztott autópályán. De a biztonsági szakértők, sőt néhány autógyártó is aggodalmát fejezte ki amiatt, hogy egy ilyen rendszer megfelelő biztosítékok vagy hatósági felügyelet nélkül elérhető a közutakon.

A Mercedes és a Luminar először 2022 januárjában jelentette be együttműködését azzal a céllal, hogy a Luminar lidarját egyetlen csúcskategóriás modellbe telepítsék. Most az autógyártó azt tervezi, hogy több év alatt tízszeresére növeli a lidar-kínálatát egy olyan megállapodás keretében, amely a Luminar szerint nagyobb, mint az összes többi OEM-partnersége együttvéve.

2012-es megalapítása óta a Luminar számos vállalattal kötött szerződést lidarjai megvásárlására, köztük a Volvoval, az Audival, a Toyota Research Institute-tel, az Intel Mobileye-jal, a Daimler teherautókkal, az Airbusszal és két kínai céggel: a SAIC autógyártóval és az AV-üzemeltető Pony.ai-val. A pletykák szerint még a Teslával is együttműködik, annak ellenére, hogy Elon Musk hangosan gúnyolódik a lidaron, és „mankónak” meg „ostobaságnak” nevezi.

Ám míg a Luminar arra törekszik, hogy lidarját egyszer majd a robotaxi-flották tetején lássa, a Mercedes nem tervezi, hogy olyan cégekkel versenyezzen, mint a Waymo és a Cruise. Ehelyett több erőforrást fordít 3. szintű Drive Pilot rendszerére, amelyet éppen biztonságosnak minősíttetett a nevadai közutakon.

A teljesen autonóm járművektől eltérően a 3-as szintű rendszerhez továbbra is készen kell állnia a vezetőnek a jármű feletti kontroll átvételére. A Drive Pilot nem teszi lehetővé, hogy a sofőrök aludjanak vagy az autó hátsó ülésén utazzanak. A múltban az emberek visszaéltek a Tesla Autopilotjának laza vezető-felügyeleti rendszereivel, hogy ilyesmiket csináljanak, ami elkeserítette a szabályozókat, és arra ösztönözte a biztonsági szakértőket, hogy erőteljesebb felügyeletet kérjenek.

Nem a Mercedes az egyetlen autógyártó, amely az autonóm technológián dolgozik. A Ford bejelentette, hogy saját 2-es és 3-as szintű technológiája fejlesztésére összpontosít, nem a teljesen autonóm vezetésre. Az Audi, a BMW és a Volvo is mind azt nyilatkozták, hogy saját, 3. szintű rendszerükön dolgoznak, és Kaliforniát tekintik a tesztelés és a telepítés következő területének.

Forrás: The Verge

Lépjen kapcsolatba velünk

Budapest, Than Károly u. 3, 1119
(1) 371 5936