A Mercedes engedélyt kapott a türkiz lámpák használatára, amely jelzi, ha a jármű automata üzemmódban közlekedik

A Mercedes-Benz az első autógyártó, amely engedélyt kapott egy 3-as szintű automatizált vezetési rendszer értékesítésére az Egyesült Államokban; Kaliforniában és Nevadában az első vásárlók tulajdonában lévő, Drive Pilot rendszerrel felszerelt S-osztályú és EQS szedánok ebben a hónapban kerültek a kereskedők soraiba. A Drive Pilot lehetővé teszi, hogy forgalmi dugós helyzetekben akár 65 km/h-ás sebességig a vezető levegye a kezét a kormányról, és a tekintetét az útról, így könyvet olvashat, filmet nézhet a hiperképernyőn, beszélgethet utasaival, vagy akár mobiltelefonját is használhatja, a helyi törvényektől függően.

Mindez teljesen legális, de honnan tudhatják más autósok vagy a rendőrök, hogy a 3-as szintű rendszer aktív, és nem egyszerűen csak nem figyel a vezető? A probléma megoldása érdekében a Mercedes engedélyt kapott a türkiz színű külső jelzőlámpákra, amikor a Drive Pilot használatban van, és jelzi a körülötte lévőknek, hogy a jármű automatizált vezetést használ.

A 3-as szintű automata vezetéshez a türkiz színt a SAE választotta, így a Mercedesen kívül más márkák is ezt fogják használni saját autóikhoz. Amellett, hogy a fényszórókban és a hátsó lámpákban világít, türkizt használnak a tükrök lámpáiban, a kormány gombjaiban és a mérőműszerekben, a szín pedig a vezető számára is felismerhető.

Ezekkel a türkiz lámpákkal a Mercedes és a SAE azt reméli, hogy javítja a közúti biztonságot és az automatizált vezetés elfogadását a közvélemény számára – ha látják a kékeszöld fényeket, akkor tudják, hogy az autó automatizált vezetést használ, így kevésbé valószínű, hogy más autósok megdöbbennek és aggódnak, amikor látják, hogy a vezetők nem az utat nézik, és a mentőszolgálatok jobban megértik, mit kell tenni, ha orvosi segítségre van szükség. Rendkívül hasznos lesz a bűnüldöző szervek számára is, így a rendőrök remélhetőleg nem állítják meg a sofőrt, mert TikTok-ot néz az infotainment képernyőn, amikor az a törvény szerint tökéletesen megengedett.

Kaliforniában a türkiz lámpákat egyelőre csak tesztelés céljából engedélyezik, a Golden State mentességi engedélyét kezdetben két évre korlátozták. Nevadában a 2026-os modellévtől engedélyezik a lámpákat a sorozatgyártású autókon; ez az engedély a jogszabályi változásokig érvényes.

Mivel az Egyesült Államok minden államának megvannak a saját törvényei és szabályozásai, a Mercedes Drive Pilot bevezetése eleinte meglehetősen lassú lehet. Kalifornia és Nevada az egyetlen állam, ahol rendelhető és használható autó a Drive Pilot segítségével, és a Mercedes vagy a SAE egyelőre nem közölte, hogy más államok mikor engedélyezik. A Drive Pilot azonban 2022 óta elérhető egész Németországban, és a Mercedes egyetlen használatban lévő rendszerrel kapcsolatos eseményről sem számolt be. Más cégek, mint például a BMW, dolgoznak a 3. szintű rendszereken az Egyesült Államok számára, konkrét bevezetési részletek még nincsenek.

Tekintet nélkül a potenciálisan lassú bevezetésre, minél több ország és vállalat kezdi el használni a türkiz fényszabványt, annál jobb. Lehet, hogy még évtizedekre vagyunk az igazi önvezető autóktól, de a 3-as szintű rendszerek már itt vannak, és az ehhez hasonló biztonsági funkciók gyors bevezetése az ügyfelek és más autósok számára egyaránt előnyös lesz.

Forrás: jalopnik.com

Lépjen kapcsolatba velünk

Budapest, Than Károly u. 3, 1119
(1) 371 5936