A Mercedes lesz az első autógyártó, amely olyan autonóm autókat ad el az Egyesült Államokban, amelyeknél nem követelmény, hogy a sofőr figyelje az utat

A luxusautógyártó Amerikában elsőként kezdett el önvezető autókat árulni magánszemélyeknek, legalábbis olyat, amely kormányfogás nélküli élményt biztosítanak a vezetőknek. Április 11-én 65 Mercedes autonóm jármű volt kapható Kaliforniában – értesült a Fortune az állami Gépjárművek Minisztériumának (DMV) nyílt nyilvántartásából. Az egyiket azóta eladták, ami egy önvezető Mercedes első eladása Kaliforniában a DMV szerint. A Mercedes nem erősítette meg az eladási számokat. Egyes nevadai Mercedes márkakereskedések is kínálják az autókat az új technológiával, amely „3. szintű” autonóm vezetésként ismert.

A 3-as szintű autók értékesítése decemberben kezdődött meg – mondta a Mercedes a Fortune-nak. Kalifornia és Nevada a két állam, ahol a vállalat legálisan értékesítheti a technológiát a fogyasztóknak. A két állami DMV engedélyezte a Mercedesnek az autók értékesítésének megkezdését tavaly – Nevadában januárban, Kaliforniában pedig júniusban. A Mercedes szeptemberben jelentette be, hogy megkezdi az értékesítést, de ez az első hír arról, hogy az autók ténylegesen eljutnak a fogyasztókhoz.

A sofőrök aktiválhatják a Mercedes Drive Pilot nevű technológiáját, ha bizonyos feltételek teljesülnek, beleértve a nagy forgalmi dugókat, nappali viszonyokat, bizonyos kaliforniai és nevadai autópályákat, és ha az autó 60 km/h-nál kisebb sebességgel halad. A sofőrök más tevékenységekre koncentrálhatnak, amíg a jármű nem figyelmezteti őket az irányítás visszavételére. A technológia nem működik azokon az utakon, amelyeket a Mercedes előzetesen nem hagyott jóvá, így más államok autópályáin sem.

Az eladások az autonóm vezetés új lépcsőfokát jelentik az átlagos amerikaiak számára. A Mercedes az első olyan autógyártó, amely az Egyesült Államokban elérte a 3. szintű képességeket az ügyfelek számára, a Tesla és mások továbbra is a 2. szintű technológiát kínálják, amelyben az autók képesek bizonyos feladatokat ellátni, de állandó felügyeletet igényelnek a sofőrtől. Egyes sofőrök azonban figyelmen kívül hagyják ezeket a szabályokat, és úgy kezelik az autókat, mintha többre lennének képesek, mint valójában. Egy elhunyt sofőr egyik családja azzal vádolta meg a Teslát, hogy a támogatott vezetési technológiáját teljesen autonómnak minősítette, ami állítólag tragikus eredményekhez vezetett, míg a kaliforniai DMV tavaly hamis reklámozással vádolta meg a céget az ügyben.

Eközben az Alphabet’s Waymo és a GM’s Cruise robotaxija 4-es szinten működik, ami azt jelenti, hogy az autók a legtöbb körülmény között autonóm módon, emberi beavatkozás nélkül közlekednek. De ezek a cégek jelenleg nem adnak el járműveket a fogyasztóknak, és a Cruise nemrégiben leállította szolgáltatását, miután a kaliforniai DMV felfüggesztette az engedélyét egy olyan incidens miatt, amelyben egy autó 20 méteren keresztül vonszolt egy gyalogost maga alatt.

Az amerikai vásárlók 2500 dollárért vásárolhatnak éves Drive Pilot előfizetést a 2024-es EQS szedánokban és S-osztályú autómodellekben. A Mercedes 2022 májusában kezdte meg a 3-as szintű autók értékesítését hazájában, Németországban. Az európai csomagok 5000-7000 euróba (5300 és 7500 dollárba) kerülnek egy hároméves tagságért.

Az autóknak türkizkék lámpái vannak a visszapillantó tükrökön, a fényszórókon és a hátsó lámpákon, hogy tájékoztassák a rendfenntartó szerveket és más vezetőket arról, ha az autó önvezető módban működik. A Drive Pilot csak bizonyos modelleken érhető el, amelyek rendelkeznek a beépített hardverrel, beleértve az érzékelőt az autó elején és a kamerát a hátsó szélvédőn.

A Mercedes a 4-es szintű képességek fejlesztésén is dolgozik. Az autógyártó technológiai vezérigazgató-helyettese, Markus Schäfer arra számít, hogy a 4. szintű autonóm technológia 2030-ra válik elérhetővé a fogyasztók számára – jelentette az Automotive News. A 4. szintre való ugrás azonban lényegesen nehezebb, mint a 3. szint elérése. Míg a 3. szint körülményei alapján az emberektől továbbra is elvárják, hogy szükség esetén átvegyék az irányítást az autó felett, a 4. szintű technológia szinte teljes autonómiát kínál. Ezen a szinten a vezetőnek csak akkor kell átvennie az irányítást, ha a rendszer meghibásodik. Ez azt jelenti, hogy a technológiának képesnek kell lennie arra, hogy biztonságosan reagáljon szinte minden váratlan helyzetre az úton.

Forrás: fortune.com

Lépjen kapcsolatba velünk

Budapest, Than Károly u. 3, 1119
(1) 371 5936