A mesterséges intelligencia kamerák és LiDAR-ok lehetőségei az okos utak infrastruktúrájában
A januári Consumers Electronics Show (CES) az önvezető járművek új hullámát mutatta be, ami jelzi, hogy az autóipar nagy hangsúlyt fektetett a közelmúltban a járműveket érintő új technológiákra. Azonban az utak infrastruktúrájába épített technológiák is kezdenek egyre inkább a szolgáltatók és önkormányzatok figyelmének középpontjába kerülni.
A mesterséges intelligencia (AI) és az 5G hálózati kapcsolódás terén elért fejlődésnek köszönhetően az intelligens út infrastruktúra technológia azt ígéri, hogy számos különböző úthoz, hídhoz és egyéb tranzitrendszerhez illesztve javítható a valós idejű forgalomelemzés és megoldhatók a legnagyobb kihívást jelentő közlekedésbiztonsági és forgalomirányítási problémák. A vita középpontjában a mesterséges intelligencia által továbbfejlesztett kamerák jelenlegi használata és a LiDAR technológia jövőbeli ígérete áll.
A mesterséges intelligencia javítja a kamera érzékelési teljesítményét
Manapság csak az Egyesült Államokban több százezer közlekedési kamerát telepítenek, és még milliókat, ha a biztonsági kamerákat is figyelembe vesszük. Főleg útfelügyeletre és alapvető forgalomirányítási alkalmazásokra (pl. hurokemuláció) használják őket. A mesterséges intelligencia legújabb fejlesztései azonban azonnal javíthatják az alapvető alkalmazások teljesítményét, valamint fejlettebb szoftveralkalmazásokat és használati lehetőségeket nyithatnak meg.
A mesterséges intelligencia és a gépi tanulás kiváló érzékelési teljesítményt nyújt a régi kamerákban megtalálható hagyományos számítógépes látástechnikákhoz képest. Robusztusabb, rugalmasabb és pontosabb észlelést, nyomon követést és besorolást tesznek lehetővé az összes közlekedő számára olyan algoritmusokkal, amelyek automatikusan alkalmazkodnak a különféle fény- és időjárási viszonyokhoz.
Ezenkívül támogatják az előrejelző képességet az úthasználók mozgásának és viselkedésének jobb modellezéséhez, valamint a közúti biztonság javításához. Az ügynökségek azonnal profitálhatnak a mesterséges intelligencia által továbbfejlesztett kamerákból olyan alkalmazásokkal, mint a közlekedési konfliktusészlelés és -elemzés, a gyalogátkelőhelyek előrejelzése és az infrastruktúra érzékelése az AV-telepítésekhez.
A LiDAR technológia nem tudja teljesen helyettesíteni a kamerákat
A LiDAR-ok kiegészítő és néha átfedő eredményeket nyújthatnak a kamerákkal, azonban még mindig vannak olyan biztonsági szempontból kritikus körülmények, amikor a LiDAR technológiája nem teljesít jól (pl. heves esőzés és hó), és ahol a kamerák bizonyítottan jobban kezelhetők.
Ráadásul a mai LiDAR-technológiát a magas egységár és a korlátozott látómező miatt továbbra is költséges nagy méretekben telepíteni. Példaként említhető, hogy tetemes befektetés mellett több LiDAR-t kellene telepíteni egyetlen kereszteződésben, ahol egyetlen 360 fokos AI-kamera költséghatékonyabb megoldás lehet.
Sok költségvetés-központú közösség számára ma is az AI-kamerák jelentik a megbízható technológiai választást. Idővel, ahogy a LiDAR technológia költsége mérséklődik, a közösségeknek meg kell vizsgálniuk infrastruktúrájuk ilyen érzékelőkkel való bővítésének lehetőségét.
Amikor a LiDAR technológia költsége végül várhatóan csökkenni fog, az erős és életképes kiegészítője lesz a ma telepített mesterséges intelligenciával bővített kameráknak. Az autonóm járművekhez hasonlóan az érzékelők ötvözése az intelligens infrastrukturális megoldások fő megközelítése, és lehetővé tenné mindkét technológia előnyeinek maximalizálását.
Egy költséghatékony és nagy teljesítményű, mesterséges intelligenciával hajtott kamera a következő években a LiDAR-ban rejlő nagy lehetőségekkel kombinálva segítheti a közösségeket és az önkormányzatokat abban, hogy mindenki számára előnyös megoldást találjanak.
A végső cél egyértelműen az általános forgalom javítása valamint a járműbalesetek és a halálos áldozatok számának csökkentése, de ehhez a technológiának és a megvalósítási stratégiának megfelelőnek kell lennie. Az útjainkat felügyelő technológián is változtatni kell, ezért már ma érdemes megfontolni a mesterséges intelligenciával hajtott kamerákat, a jövőben esetleg a LiDAR-ral kiegészítve.
Forrás: IIoT World