A Nissan autonóm taxi szolgáltatást fejleszt Japánban

A Nissan az utóbbi évtizedben az autonóm technológia fejlesztés terén a csendesebb szereplők közé tartozott. Eredetileg 2013-ban jelentették be, hogy dolgoznak autonóm technológiájuk fejlesztésén, azt állítva, hogy 2020-ra már piacra lépnek vele.

Bár az autonóm technológia terén reálisabb határidőt szabtak maguknak, mint a többi cég, még ők sem tudták azt tartani, a valódi autonómiával járó komplikációk miatt. A Nissan  által 2017-ben bemutatott idővonal azt a naivitást fejezi ki, amely ebben az időszakban jellemző volt. A Nissan elképzelése szerint az autonóm járművek fejlesztésének négy szakasza van: (1) egysávos autópálya, (2) többsávos autópálya, (3) városi vezetés, majd (4) teljes autonómia.

A probléma az, hogy a fejlődés nem lineáris, különösen, ha a SAE 5. szintű autonómiája (amely minden vezetési szituációt önállóan kezel) a végcél. A városi vezetés nem csak egy kicsit bonyolultabb, mint a többsávos autópálya-vezetés, hanem teljesen más feladat. Mi történik, ha útlezárások vannak, rossz az idő, egy szenzor nem jól működik, vagy egy sofőr rossz irányba megy egy egyirányú úton?

Ezen szélsőséges esetek mindegyike (beleértve a nem feltüntetett eseteket is) valószínűleg ugyanolyan nehéz, mint a többsávos autópálya-technológia kifejlesztése. És mindegyik beletartozik a 3. lépésről a 4. lépésre való átmenetbe.

A sikeres autonóm szolgáltatások eddig úgy kezelték ezt a problémát, hogy az 5. szint helyett a 4. szintű autonómiát célozták meg. Ez teljes autonómiát jelent, de csak korlátozott területeken és/vagy helyzetekben.

Ez általában úgy működik, hogy egy társaság fejleszt egy taxiszolgáltatást, majd kiválaszt egy olyan helyet, amelyet a szoftver könnyen kezel, és csak akkor működteti a szolgáltatást, ha az időjárási és útviszonyok megfelelőek. Egyes (esetleg az összes) szolgáltatások magukban foglalnak egy távoli biztonsági vezetőt, aki átveheti az irányítást, ha a jármű olyan helyzetbe kerül, amelyre nincs programozva.

Úgy tűnik, a Nissan is ezt az utat választotta a közelmúltban.  Noha 2016 óta felajánlották a ProPilotot a Nissan sofőrjeinek vezetőt segítő programként,  2017-ben Japánban megkezdték az Easy Ride nevű autonóm taxiszolgáltatás kidolgozását a   DeNA és az NTT DoCoMo partnerekkel. Az Easy Ride a társaság szerint szeptember 21-én kiterjedtebb nyilvános terep tesztekbe kezdett autonóm taxi-diszpécser szolgáltatásával Yokohamában.

A DoCoMo-val kötött partnerség érdekes tervezési választást jelez. Két évvel azután, hogy együttműködött a DeNA-val az autonóm jármű megépítésében, a Nissan a DoCoMo-val együttműködve  kifejlesztette az I2V-t, egy módot az intelligens infrastruktúra meglévő utakhoz való hozzáadására – így az utak maguk is képesek kommunikálni a körülményekről a járművekkel.

Feltételezhetően ez a technológia része annak, ami lehetővé teszi az Easy Ride megfelelő működését.

De a szolgáltatás még a fejlett technológiával és az intelligens infrastruktúrával együtt is számos korláttal rendelkezik. Bár lenyűgöző, de a Nissan kutatási igazgatója elismeri, hogy összetettebb területeken a képességei jelentősen korlátozottak.

A Nissan legújabb promóciós videóiban is látszik, hogy az első ülésen biztonsági sofőr utazik. A  weboldal utal arra,  hogy a távoli biztonsági vezetők még a jövőben is elérhetők lesznek, és azt mondja: „nincs sofőr, de nem kell félni – vezérlőközpontunk napi 24 órában figyeli a járművet”.

Tehát, bár az eddigi eredmények lenyűgözőek, az igazi autonóm technológia előtt még hosszú út áll.

Forrás: Mind Matters

https://mindmatters.ai/2021/10/nissan-develops-autonomous-taxi-service-in-japan/

Lépjen kapcsolatba velünk

Budapest, Than Károly u. 3, 1119
(1) 371 5936