A nők jobban kezelik a „vezető nélküli” autókat, mint a férfiak
Egy új tanulmány szerint a nők jobban vezetnek „vezető nélküli” autókat, mint a férfiak.
A Newcastle Egyetem kutatói azt találták, hogy a nők gyorsabb reakcióidőt mutatnak, jobban irányítják a kormányt, és szükség esetén jobbak a jármű feletti irányítás visszavételében.
Dr. Shuo Li, a Newcastle Egyetem intelligens közlekedési rendszerek szakértője a következőket mondta: „A nők gyakran nem veszik észre, milyen jól vezetnek, de eredményeink szerint valamivel jobban teljesítenek, mint a férfiak.”
A vezető nélküli autók megjelenése lehetővé teszi az emberek számára, hogy teljesen elszakadjanak a vezetéstől és más, nem vezetéssel kapcsolatos tevékenységekbe bonyolódjanak, de időnként szükség lehet arra, hogy újra átvegyék az irányítást a jármű felett.
A tanulmányban 76 résztvevő – 33 nő és 43 férfi – olyan szimulátort vezetett, amely egy vezető nélküli jármű feletti irányítás visszaszerzését utánozza a teljesítmény megfigyelése és összehasonlítása érdekében.
A szimulátor 20 másodpercet adott a résztvevőknek, hogy visszavegyék az irányítást a vezető nélküli jármű felett, hogy észrevegyék és elkerüljék a parkoló autóba ütközést.
Az eredmények azt mutatták, hogy a férfiakhoz képest a nők kevésbé kapkodtak az irányítás átvétele során, valamivel gyorsabbak voltak a reakcióideik, és stabilabban irányították a kormánykereket.
A nők átlagosan 2,45 másodperc alatt vették át az irányítást az autó felett, míg a férfiaknak 2,63 másodpercre volt szükségük.
Egy parkoló autó kikerülése feladatnál a nőknek átlagosan 13,52 másodpercbe telt, hogy észrevegyék az akadályt és sávot váltsanak, míg a férfiaknál ugyanez 13,76 másodpercet vett igénybe.
A vezető nélküli autókkal kapcsolatos korábbi tanulmányok az attitűdökre és perspektívákra összpontosítottak – a nők nagyobb valószínűséggel aggódtak a használatuk miatt -, de a különböző nemek általi járműhasználatra vonatkozó kutatások még mindig korlátozottak.
A tanulmány szerzői szerint kutatásaik segíthetnek tájékozódni a vezető nélküli autók tervezésében és ezáltal használhatóságuk növelésében, mivel ilyen ismeretek nélkül csökkenhet az előnyük.
Roberto Palacin professzor, a Newcastle Egyetem Mérnöki Karának megbízott vezetője elmondta: „Kutatásunkkal tájékoztathatjuk a szoftvermérnököket, hogy az automatizált jármű a felhasználó igényeihez igazítható legyen, ugyanúgy, ahogy az emberek mobiltelefonjukon is kiválaszthatják a különböző csengőhangokat.”
„A választható opciókba beletartozhatnak a vezető biztonsági igényei a reakcióidő tekintetében. Ugyanúgy, ahogy módosítható a telefonon a betűtípus mérete, ha valaki nem lát elég jól.”
A kutatócsoport hozzátette, hogy a nemek hatásának figyelmen kívül hagyása potenciálisan súlyos problémákhoz vezethet a közlekedési egyenlőség terén, ami viszont támogatja a nemek közötti egyenlőtlenség egyéb formáit is.
A tanulmány a Scientific Reports folyóiratban jelent meg.
Forrás: Independent